זמבוז’יירה דו מאר. את השם הזה אמנם קשה להגות אך סימכו עלינו שאם ייצא לכם להגיע בקרוב לדרום פורטוגל מומלץ מאוד שלא לפספס את האזור עוצר הנשימה הזה המתאפיין בחופים לבנים ומצוקים עצומים. כאשר ביקרנו שם לאחרונה זה היה סוף מפעים לטיול אותו עשינו במדינה היפה. אחד הדברים שהפתיעו אותנו במקום הקסום ולמען האמת בכל משך הטיול, הייתה השפה העברית שנשמעה בכל פינה.

בזמבוז’יירה דו מאר זה קרה עם זוג ישראלי צעיר ואנרגטי אותו איתרנו על החוף למשמע שיריו של חנן בן ארי הבוקעים מהסמארטפונים שלהם. וזה קרה בעוד מקומות רבים אותם עברנו בטיול: החל בדירת הנופש בליסבון אליה התקשרנו עוד מהארץ והתברר כי בעלי הדירה הוא ישראלי בעל אזרחות פורטוגלית שמשקיע בנדל"ן בעיר (ככה זה כשסבתא ממרוקו), וכלה בעיר פורטו בה הופתענו לשמוע בפאב המקומי סטודנטים לרפואה שמשוחחים ביניהם בעברית קולחת. גם פה החוצפה הישראלית שלנו חייבה אותנו לדבר עם האקדמאים הצעירים והתברר כי הם נמצאים במקום עקב קבלת אזרחות פורטוגלית (מתברר שאם ההורים בעלי אזרחות פורטוגלית גם הילדים זכאים לדרכון...). בקיצור בפעם הבאה שאתם מגיעים לטייל במדינה המרתקת הזו, תדעו שההתמצאות הולכת להיות קלה מבעבר, כי עברית הופכת לשפה יותר ויותר שכיחה בפורטוגל.
מה שאחראי לתופעה הזו שבה רבבות ישראלים גרים, לומדים ועובדים במדינה הוא שינוי חוק האזרחות של פורטוגל שנכנס לתוקפו בשנת 2017. החוק החדש ביקש לתקן את העוול הנורא שנגרם ליהודים מגורשי ספרד שעברו בשנת 1492 לפורטוגל השכנה, אך לאחר כ-4 שנים גורשו מחדש יחד עם שאר היהודים שחיו במדינה. בעקבות שינוי החוק נקרתה בפני צאצאי המגורשים האפשרות להוציא את הדרכון הפורטוגלי הנכסף שהוא גם דרכון של האיחוד האירופאי, ועד היום רבבות ישראלים ניצלו את האפשרות החדשה והפכו לאזרחי פורטוגל על כל היתרונות הנלווים לכך.
מי שנמצא בחזית מהפכת הדרכונים הפורטוגליים הוא המרכז הישראלי לאזרחות הפורטוגלית, המרכז מהוותיקים בתחום זה בישראל. המרכז הוקם על ידי קבוצת עורכי דין, מומחי הגירה ואנשי עסקים בעלי קשרים עמוקים בפורטוגל, שבמשך שנים עבדו מאחורי הקלעים של תחום הוצאת האזרחויות הפורטוגליות. בעקבות היכרותם העמוקה של אנשי המרכז עם התהליך, הם החליטו ליצור תהליך יעיל, זריז ואפקטיבי שנותן מענה לכל אחד מהמכשולים הקיימים בתחום. מומחי המרכז בקיאים בנבכי החוקים הפורטוגליים ומכירים על בוריים את כל מסדרונות הבירוקרטיה המקומיים ומנווטים בהם את דרכם בשם הלקוחות במיומנות רבה. התוצאה: האישור הנכסף מתקבל בזמן הקצר ביותר ובמהירות האפשרית.
"אנו נחשבים לחברה בעלת הוותק והניסיון העשיר ביותר בתחום זה בארץ", מספר יואב סלטון, מנכ"ל החברה. " יש לנו קשרים משמעותיים עם הגורמים הפורטוגליים המקצועיים וכמו כן אנו עובדים עם פירמת עורכי הדין הגדולה בפורטוגל, כך שמדובר על יתרון גדול עבורנו. יתרה מכך, אנו בעלי מומחיות עצומה בזיהוי הזכאות המשפטית לאזרחות הפורטוגלית ודרכי ההוכחה שלה. גם במקרים בהם משרדים אחרים כשלו, אנחנו קצרנו הצלחה לטובת הלקוחות המרוצים."
4 צפייה בגלריה
  יואב סלטון, מנכ"ל המרכז הישראלי לאזרחות הפורטוגלית
  יואב סלטון, מנכ"ל המרכז הישראלי לאזרחות הפורטוגלית
יואב סלטון, מנכ"ל המרכז הישראלי לאזרחות הפורטוגלית
(צילום: א. דרור)

בכל זאת, מדובר על מדינה זרה, מן הסתם אי אפשר להתחייב לכל אדם על הזמן המדויק בו הוא יקבל את הדרכון הנכסף?
"זו נקודה מאוד נכונה. צריך להבין שבאמצעות החוק החדש רבבות ישראלים התאזרחו עד היום בפורטוגל ועוד רבבות נמצאים בהליכי אישור ובחינה. מדובר על אנשים שכף רגלם לא דרכה מעולם בפורטוגל והם הופכים להיות אזרחי המדינה ובעלי זכות הצבעה בבחירות במדינה. זו הסיבה שהפורטוגלים ללא ממהרים במתן האישורים, ובעוד שיש אנשים שקיבלו את האזרחות בתוך מספר חודשים יש כאלו שעוכבו על ידי הפקידים גם שנתיים ושלוש. אפשר לומר שנדרשת כאן סבלנות מצד הלקוחות הישראליים וכחברה וותיקה בתחום אנו מלווים את האנשים מתחילת התהליך ועד סופו, כאשר כל העת אנו מנסים לקצר את זמן האישור באמצעות אנשי הקשר שלנו בפורטוגל. בסופו של יום אנחנו פה בשביל שהלקוחות יקבלו את הדרכון כמה שיותר מהר."
מה לעניין ילדים, גם הם יכולים לקבל אזרחות?
"בהחלט. החוק הפורטוגלי קובע שאם אתה אזרח של המדינה גם ילדיך יוכלו תיאורטית להיות זכאים לאזרחות, והוא הדין גם לגבי בני זוג לצורך איחוד משפחות. על כן קבלת אזרחות של אדם מאפשרת גם לאשתו וילדיו לקבל את האזרחות הנכספת, מה שמתבטא ביכולות ללמוד במוסדות הלימוד האיכותיים של אירופה, לרכוש דירה או לפתוח עסק בפורטוגל, ועוד. קבלת אזרחות של אדם אחד פותחת למעשה את הצוהר לקבלת האזרחות עבור כל משפחתו."

שקיפות מלאה ומאות בקשות שכבר אושרו

האזרחות הפורטוגלית היא בעצם אזרחות אירופאית המעניקה שלל הטבות למתאזרחים החדשים: אישור לעבוד ולעשות עסקים באירופה, ללמוד במחיר מוזל מאוד או בחינם בכל מדינות האיחוד האירופאי ומעבר חופשי בין מדינות האיחוד האירופי. בנוסף גם ארצות הברית נפתחת בפניכם שכן עם אזרחות אירופאית, תוכלו להיכנס לארצות הברית ללא צורך בוויזה. מעבר לוותק, לניסיון, לבקיאות העצומה ולקשרים ההדוקים בפורטוגל מהם תיהנו במרכז הישראלי לאזרחות הפורטוגלית, התהליך כולו מתאפיין בשקיפות מלאה ואתם תדעו בדיוק על מה אתם מוציאים את כספכם. כך, בתחילת התהליך החברה תשלח לכם מפרט שבו יופיעו כל המחירים והעלויות שיחולו עליכם במהלך הדרך, כולל הסבר על מה תקבלו במסגרת המחיר, והדובדבן שבקצפת: אם לא נמצאתם זכאים – יחזירו לכם את כל הכסף, בלי אותיות קטנות ובלי תנאים נסתרים.

"עד היום הצלחנו להביא להצלחות רבות של אזרחות פורטוגליות עבור לקוחות ישראלים ויש לנו ניסיון של שנים בתהליך ובסיכוייו", מסכם יואב. "יתרה מכך אנחנו מכירים לעומק את הצרכים ואת כל המהמורות שבדרך והדבר מאפשר לנו לצפות בעיות ועיכובים מראש ולהשלים תהליך יעיל וקצר ככל שאפשר, עד לקבלת הדרכון האירופאי המיוחל עבור לקוחותינו. מכתבי התודה אותם אנו מקבלים כדבר שבשגרה מדברים בעד עצמם."