שנת הלימודים הקרובה, תשפ"ג, תיפתח בבשורה גדולה עבור אוניברסיטת חיפה ואזור העיר התחתית המתפתח - האוניברסיטה תשלים את המעבר של החוגים למדעי המחשב ומערכות מידע לקמפוס העיר ע"ש לורי לוקי, הקמפוס הטכנולוגי של האוניברסיטה, שם הם יפעלו באופן מלא.
הבשורה גדולה לא פחות עבור מאות הסטודנטים והסטודנטיות של שני החוגים היוקרתיים. עם המעבר לקמפוס החדש, הם יוכלו להגיע מכל קצוות הארץ באמצעות הרכבת או קווי המטרונית, ילמדו בלב רובע החדשנות של חיפה בסמוך לחממות הייטק רבות הפועלות בצמוד לקמפוס, ויסיימו את יום הלימודים באזור הכי אטרקטיבי בעיר מבחינת בילויים. בנוסף, עלויות הדיור בחיפה נמוכים משמעותית מאזור המרכז, מה שהופך את הלימודים בעיר לאטרקטיביים ביותר עבור צעירים וצעירות מכל רחבי ישראל.

"מדובר במימוש בפועל של ההתחייבות של האוניברסיטה לקחת חלק פעיל במרקם החברתי של חיפה", אומר נשיא אוניברסיטת חיפה, פרופ' רון רובין, על השקת הקמפוס החדשני.

מיקום מיקום, מיקום: המיקום שיאפשר לסטודנטים ולסטודנטיות לקחת חלק פעיל במרקם הפועל של לב החדשנות בעיר, צמוד לתחנת הרכבת

אחד היעדים המרכזיים של הקמת הקמפוס הטכנולוגי החדש היה שזירת הלימודים הטכנולוגיים של האוניברסיטה אל תוך הסביבה הטכנולוגית הפורחת והצומחת של חיפה, בלב האזור שקיבל כבר את הכינוי 'רובע החדשנות', בעיר התחתית. כיום פועלים באזור סטרטאפים רבים וגם חממות טכנולוגיות ומאיצים, כגון האקסלרטור החדש בתחום הרפואה הטכנולוגיות, Startup City Haifa, המופעל על ידי Road2, Margalit Startup City של אראל מרגלית, רשות החדשנות, NVIDIA, פיליפס, U-Bank Inception ועוד. אין ספק שהחוקרים והסטודנטים של האוניברסיטה יזכו ליתרון עצום בעקבות הקרבה ללב הפועם של החדשנות בחיפה.
לדברי רקטור אוניברסיטת חיפה, פרופ' גור אלרואי, "הקמת הקמפוס היא חלק מהחזון החדש של האוניברסיטה, שהתחייבה לעמוד ב-17 מדדי התפתחות בת-קיימא של האו"ם. חלק מהחזון הזה מבוטא בחשיבות הרבה שהאוניברסיטה מייחסת למעבר אל העיר התחתית".
4 צפייה בגלריה
הקמפוס - בלב העיר התחתית
הקמפוס - בלב העיר התחתית
הקמפוס - בלב העיר התחתית
(צילום: אוניברסיטת חיפה)

זה הזמן ליהנות מהעיר התחתית של חיפה

מתחם העיר התחתית של חיפה הפך בשנים האחרונות לאזור הצעיר והתוסס ביותר- ביום ובלילה. מסעדות, בתי קפה, פאבים והופעות שהופכות את המקום לסואן וסוער כמעט בכל רגע נתון במהלך היום. אסור לשכוח שמחירי הדיור בחיפה וסביבתה נמוכים באופן משמעותי מאלה שבמרכז, מה שמגביר את האטרקטיביות לצעירים וצעירות מכל הארץ. הפתיחה של הקמפוס הטכנולוגי היא כבר שובר השוויון – גם לחיות בתוך הוייב הצעיר והעירוני, שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר בארץ, וגם ליהנות מלימודים אקדמיים בתחומים האטרקטיביים ביותר שקיימים כיום בשוק.

שילוב בין לימודים מדעיים מבוקשים לבין התנסויות מחקריות וחדשנות חברתית

תחומי הלימוד בו יתמקד הקמפוס החדש הוא מדעי הנתונים עם דגש על מדעי המחשב ומערכות מידע. תכניות הלימודים בחוגים שמים דגש על ביג דאטה, בינה מלאכותית AI)) ולמידת מכונה, מונחים שהפכו להיות מיושמים בכל התחומים המובילים בשוק העבודה - החל מרפואה וטכנולוגיה ועד פיננסים ושיווק. היום אין כמעט תחום בו מדעי הנתונים לא מהווים חלק משמעותי, וכמעט אין חברת סטרטאפ שלא עושה בהם שימוש. הלימודים והשילוב המקצועי באקו-סיסטם של רובע החדשנות יאפשרו לסטודנטים ולסטודנטיות לפתח קשרים ורשתות מקצועיות וחברתיות גם יחד.
4 צפייה בגלריה
קמפוס חדשני
קמפוס חדשני
קמפוס חדשני
(צילום: אוניברסיטת חיפה)
הקמפוס החדש כולל גם מעבדות מתקדמות אשר יאפשרו לסטודנטיות ולסטודנטים להתנסות מחקרית, כמו במעבדה לרובוטיקה וביג דאטה. כחלק מהחזון של האוניברסיטה למחויבות לקיימות חברתית-סביבתית, גם מעבדות החדשנות החברתית ויזמות אימפקט צפויות לעבור בהמשך הדרך לקמפוס החדש. בנוסף, מרכז המחקר במדעי נתונים ומכון קיסריה למחקר בין-תחומי של יישומים במדעי המחשב יעברו לקמפוס ויספקו לסטודנטים מעטפת ואפשרות ללימודים אקדמיים מעשיים.

קמפוס אורבני עם חללים חדשניים

הקמפוס החדש בנוי בתור קמפוס עירוני, הפועל בדומה לקמפוסים אורבניים מרחבי העולם, המשתלבים בתוך המרקם העירוני. הקמפוס מורכב מחמישה מבנים הנמצאים בשלושה מיקומים במרחק מספר מאות מטרים זה מזה: בניין דילן ברח' הנמל 16, שלישיית בניינים ברח' הנמל 63-67 והבניין ברח' פלמר 4, הנמצא עדיין בשלבי שיפוץ. הבניינים צפויים להעניק לסטודנטים סביבת לימודים חדשנית ומהנה, בין היתר באמצעות מתחמי לימוד אישיים וקבוצתיים ומתחם לימודים פתוח המתוכנן לפעול באופן רצוף, מסביב לשעון.
4 צפייה בגלריה
רובע החדשנות
רובע החדשנות
רובע החדשנות
(צילום: אוניברסיטת חיפה)
4 צפייה בגלריה
הלימודים בלב המתחם העירוני
הלימודים בלב המתחם העירוני
הלימודים בלב המתחם העירוני
(צילום: אוניברסיטת חיפה)
לדברי נשיא האוניברסיטה, פרופ' רובין, "מדובר בהוצאה לפועל של חזון האוניברסיטה העירונית, מוסד לימודי שהוא חלק בלתי נפרד מהמרקם החברתי האורבני, כשהסטודנטים והסטודנטיות עצמם הם חלק אינטגרלי מהעיר. המשמעות של השקת הקמפוס היא יותר מ-1,000 סטודנטים וסטודנטיות אשר יימצאו בעיר התחתית: במסעדות ובבתי הקפה, בקשר בלתי אמצעי עם היזמים וחברות ההזנק של האזור, ובפעילות החברתית וקהילתית של התושבים. אין ספק שמדובר בירידה ממגדל השן ולקיחת חלק פעיל בחיי העיר".