ד' בת ה־36 מאזור חדרה הייתה לקראת לידתה הרביעית לאחר שלוש לידות קיסריות. בלידות הקודמות הייתה ד' חרדה ומפוחדת מאוד, שמא תרגיש את החתך, את הלחץ בהוצאת התינוק מהבטן ומכל האווירה של חדר הניתוח, ולכן החליטה ללדת תחת הרדמה מלאה.
בשיחה אקראית עם חברה שמעה כי במרכז הרפואי הלל יפה מוצע ליולדות, החוששות מהלידה ו/או עברו טראומה בלידה קודמת, טיפול CBT ייחודי. זהו טיפול התנהגותי־קוגניטיבי מותאם אישית, הנעשה באמצעות מפגשים אישיים עם מיילדת מוסמכת ללא עלות, בו היולדת מקבלת כלים מעשיים כיצד להתגבר על תחושת החרדה.
3 צפייה בגלריה
     ניתוח קיסרי ידידותי
     ניתוח קיסרי ידידותי
ניתוח קיסרי ידידותי
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הלל יפה)
תניה לוי, אחות אחראית חדרי לידה ב”הלל יפה”, הציגה בפני ד' את שירות "ניתוח קיסרי ידידותי" - לידה בניתוח קיסרי, הנעשה בהרדמה חלקית בלבד ומאפשר ליולדת שהות משותפת עם היילוד מיד לאחר הלידה, עוד בחדר הניתוח, כולל מגע של "עור בעור" והנקה. לאחר התחבטויות ולא מעט לבטים, הסכימה ד' ללדת בניתוח קיסרי ידידותי. הניתוח עבר בהצלחה, וד' ילדה בת בריאה ושלמה. לאחר הניתוח ציינה בהתרגשות כי זו הייתה הלידה הטובה והעוצמתית ביותר שהייתה לה.

התייחסות מקצועית ואישית לכל יולדת

ד' היא לא היחידה. כל יולדת ויולדת שמגיעה לפתחי חדרי הלידה ב"הלל יפה" זוכה להתייחסות פרטנית־מקצועית ואישית. הדבר ניכר עוד בשלב ההיריון, כאשר מוצעת ליולדת תוכנית לידה אישית, דהיינו היא רשאית מבעוד מועד לבנות תוכנית לידה מפורטת יחד עם הצוות, שמותאמת עבורה, בין שהיא מעוניינת בלידה טבעית, לידה בליווי רפואה משלימה - מגוון טיפולים הוליסטיים על ידי מטפלות מוסמכות ללא תשלום, בהתאם להמלצת הצוות הרפואי והסיעודי ולמול רצון האישה, לידה קונבנציונלית ועוד. ב"הלל יפה" קוראים לזה: לידה באווירה ביתית, בדרך שלך.
גם לאחר הלידה, במחלקת יולדות, היולדת יכולה לבחור את שיטת הביות המועדפת עליה - אפס הפרדה, ביות מלא או ביות חלקי. נדגיש כי בכל שלב היולדת רשאית לשנות את שיטת הביות, בהתאם לרצונה ובכפוף למצבה הרפואי.
בשנים האחרונות יותר ויותר נשים מעוניינות בשיטת "אפס הפרדה", הדוגלת בשהות רצופה של האם והיילוד מרגע הלידה ועד לשחרורם הביתה. כבר בחדר הלידה מתבצעת בדיקה רפואית ראשונית על ידי רופא יילודים וכן טיפול ראשוני, הכולל חיסונים לתינוק ומריחת משחה לעיניים. "מתוך כך החלטנו ב'הלל יפה' לאפשר שיטת ביות זו גם ליולדות בניתוח קיסרי, בכפוף לרצונה של האישה ויכולתה הפיזית בתום ההליך", מציינת לוי.
3 צפייה בגלריה
    פגייה ממוגנת וחדשה
    פגייה ממוגנת וחדשה
פגייה ממוגנת וחדשה
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הלל יפה)
במהלך השהות במחלקת יולדות מתקיימות באופן שוטף הדרכות להורים על טיפול ראשוני בתינוק, לצד ייעוץ הנקה פרטני ובקבוצה על ידי יועצת הנקה מוסמכת. כמו כן ניתן לקבל הדרכה אישית בכל הקשור באופן רחיצת התינוק, חיתולו ועוד. טרם השחרור הביתה נפגשת היולדת עם אחות טיפת חלב במחלקה. בפגישה מקבלת היולדת את הכלים הדרושים לימים הראשונים שלאחר לידה לצד מידע בסיסי וכן סיוע בקביעת תור לטיפת חלב בקהילה שאליה היא משויכת.
כמו כן קיימים שירותים נוספים לטובת היולדת, ביניהן הדרכות של פיזיותרפיסטית מומחית לחיזוק רצפת אגן לאחר לידה, זאת כדי לסייע ליולדת להחלים בצורה המהירה והטובה ביותר.
באגף כולו פועל צוות מקצועי, המלווה ומדריך את הנשים לאורך כל ההיריון והלידה במטרה להקל עליהן ולהעניק להן את מיטב השירותים החדשניים והטובים ביותר.
"מרבית מנהלי המחלקות שלנו הם בעלי תואר פרופסור", מסביר פרופ' מוטי חלק, מנהל אגף נשים ויולדות של המרכז הרפואי הלל יפה, "לבד מהעובדה שמדובר בתואר אקדמי מכובד, הרי שמדובר באנשי מקצוע מהשורה הראשונה בארץ, אשר מנהלים מחלקות ויחידות בתוך האגף, שמגיעות להישגים מצוינים בתחומן, לדוגמה היחידה להפריה חוץ־גופית שלנו נמצאת כבר שנים בראש הרשימה של היחידות בישראל עם אחוזי הצלחה בהיריון ובמה שנקרא 'Take home baby’. זה לא ברור מאליו, ואני יכול לתת עוד לא מעט דוגמאות למצוינות שכזו".
3 צפייה בגלריה
   אשפוז במחלקה לאם ועובר
   אשפוז במחלקה לאם ועובר
אשפוז במחלקה לאם ועובר
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הלל יפה)
באגף קיימים מגוון שירותים, הכוללים שיטות אבחון מתקדמות, ניתוחים בטכניקות ומכשור מהמתקדמים בארץ ובעולם, שירותי אשפוז לטווח קצר וארוך, שירות לנשים בהיריון בסיכון, שירות אורוגינקולוגי, אולטרה־סאונד, הפריה חוץ־גופית ועוד. ה"אני מאמין" של האגף הוא שלכל יולדת יש זכות מלאה להיות שותפה בהחלטות על אופן הטיפול בה ובתינוקה החל מהלידה, בזמן שהותה במחלקה ועד לשחרורה הביתה, וזוהי למעשה האמירה שמכתיבה את האווירה, ההתייחסות וההתנהגות של הצוות בכללותו.

דואגים לאם ולתינוק מסביב לשעון

אגף נשים ויולדות פועל בסנכרון מלא עם מחלקת יילודים ופגים, ויחד הם מעניקים שירותים משלימים ליולדת ולתינוקה, החל מהדרכות הנקה, הדרכה לטיפול ביילוד, סדנאות להורים לפגים ועוד. חלק מהסדנאות וההדרכות ניתנות גם לנשים המאושפזות במחלקה לרפואת האם והעובר (היריון בסיכון), במטרה לאפשר להן הכנה מתאימה לקראת הלידה למרות אשפוזן.
הפגייה שוכנת במבנה חדש ומודרני, ממוגן ורחב ידיים, המהווה בית חם ותומך לתינוקות שנולדו טרם זמנם או כאלה שזקוקים לטיפול נמרץ.
אז מה שנשאר לך זה לבוא ללדת, בדרך שלך. לפרטים או לקביעת פגישה: ClubY@hymc.gov.il