כל מי שהגיעה שעתה ללדת, מכירה את התחושה - לצד ההתרגשות העצומה לקראת בואו של תינוק חדש לעולם והתקווה שכל האירוע יסתיים בשלום, הכניסה למיון יולדות מלווה באופן טבעי בחששות רבים, במיוחד בקרב נשים שזו להן לידה ראשונה. רבות מאוד חוששות מעצם התהליך, מהכאב הכרוך בו, מהתמשכותו, מסיבוכים שעלולים לצוץ בדרך.
במערך הלידה שבמרכז הרפואי קפלן הרימו את הכפפה, ומציעים הקלה משמעותית ברמת החששות בדמות לידת אולטרה צ'ק. מדובר בתהליך לידה, המתרחש בהנחיית מכשיר אולטרסאונד רגיל, המייתר באופן ניכר את הצורך בבדיקות פולשניות ידניות.
3 צפייה בגלריה
ד"ר רוני לוי עם האוטרה צ'ק
ד"ר רוני לוי עם האוטרה צ'ק
ד"ר רוני לוי עם האולטרה צ'ק
(צילום: בית חולים קפלן)
את השימוש באולטרסאונד בחדרי הלידה בקפלן הכניס לפני כארבע שנים ד"ר רוני לוי, מנהל מערך הלידה. "בעשור האחרון הולך ומתרחב ברחבי העולם השימוש באולטרסאונד במגוון תחומי הרפואה ובכלל זאת בתהליכי לידה. אימצנו את הכלי הזה במערך הלידה שלנו, והוא משמש אותנו למגוון צרכים ובד בבד מסייע מאוד ליולדות", מסביר ד"ר לוי. "לפני השימוש במכשיר, אישה הייתה מגיעה למיון יולדות עם צירים, והצוות, שהתלבט אם להכניס אותה לחדר הלידה, היה נדרש לבצע בדיקה ידנית על מנת לבדוק את רמת הפתיחה. היום אני מצמיד את האולטרסאונד החיצוני לנרתיק היולדת. היא מצידה אינה חשה כאב או אי נוחות, והמכשיר מזהה את מצב הפתיחה באופן מדויק במרבית המקרים ומייתר את הצורך בבדיקה הידנית".

מגביר את המוטיבציה

האולטרסאונד מסייע גם בשלב הלחיצות, משום שהוא מאפשר ליולדת לראות בזמן אמת את התקדמות הלידה על גבי מסך טלוויזיה שנמצא מולה, ובמקביל מאפשר למיילדת ולרופא/ה להדריך אותה איך ללחוץ ביעילות, באופן שיכול לקדם את הלידה. לדברי ד"ר לוי: "כשאישה נמצאת בפתיחה מלאה, היא צריכה להסתמך על המיילדת, שאומרת לה: 'את לוחצת טוב' או 'את לא לוחצת מספיק חזק'. האולטרסאונד משדר את המראה שמתקבל על גבי מסך הממוקם מול פני היולדת, ולמעשה, מאפשר לה לראות בבירור את ראש העובר ואת התקדמות הלידה, והדבר מסייע לה להבין באיזה אופן ללחוץ ומה לעשות תוך כדי התהליך. מחקרים מסוימים מצביעים על כך שזה גם משפר את החיבור של האם עם התינוק. האישה לוחצת יותר טוב, כי היא רואה את התינוק, וזה מגביר את המוטיבציה שלה".

3 צפייה בגלריה
    אולטרה צ'ק30
    אולטרה צ'ק30
אולטרה צ'ק
(צילום: בית חולים קפלן)
המכשיר יכול לסייע גם במקרים שתעלת הלידה צרה, כשניתן לעקוב באמצעותו אחר התקדמות הראש של התינוק בתעלה. כמו כן כל בדיקה ידנית מגדילה את הסיכון להיווצרות זיהום. מחקר שנערך במרכז הרפואי קפלן על קבוצת יולדות, הוכיח שהשימוש באולטרסאונד מצמצם את היקף הזיהומים.
השימוש באולטרסאונד בטוח לחלוטין ומתאים לכולן, אך הוא משמעותי לנשים היולדות לראשונה ובפרט עבור נשים שחוו תקיפה מינית או כאלו הסובלות מחרדות. ד"ר לוי: "במרכז הרפואי קפלן פועלת מרפאת לילך לנפגעות תקיפה מינית. מטופלות המרפאה ההרות לא היו יולדות באופן רגיל, אלא היו מופנות אוטומטית לניתוח קיסרי, כדי להימנע מהבדיקות הידניות שהן אינן יכולות לשאת. מכשיר האולטרסאונד מחליף את הבדיקות הללו ומאפשר לאותן הנשים להתכונן בהדרגה לשלב זריקת האפידורל וללדת בלידה רגילה, ללא כאבים".
יתרון נוסף ומשמעותי לציבור הדתי, נוגע בהלכות היהדות. לאוכלוסייה זו חשוב מאוד שלא ייווצר דימום כתוצאה מהבדיקה הידנית, והאולטרסאונד מספק לכך מענה מלא.
3 צפייה בגלריה
צוות האחיות במחלקת יולדות
צוות האחיות במחלקת יולדות
צוות האחיות במחלקת יולדות
(צילום: בית חולים קפלן)
יתרון נוסף ומשמעותי לציבור הדתי, נוגע בהלכות היהדות. לאוכלוסייה זו חשוב מאוד שלא ייווצר דימום כתוצאה מהבדיקה הידנית, והאולטרסאונד מספק לכך מענה מלא.

"לימד אותי ללחוץ"

היולדות בקפלן מדווחות על שביעות רצון רבה מהשימוש במכשיר. אוריאן גואטה, בת 32 מרחובות, מספרת: "כשהגעתי לפתיחה עשר, ד"ר לוי בדיוק נכנס לחדר הלידה עם מכשיר האולטרסאונד, האולטרה צ'ק, והציע ללמד אותי איך ללחוץ. לא האמנתי לו. איך הוא בכלל יכול ללמד אותי ללחוץ? ואז, תוך כדי שלב הלחיצות, הוא פשוט הצמיד את האולטרסאונד החיצוני והראה לי את הראש בכל רגע נתון בלידה. הוא הסביר לי מתי אני לוחצת נכון ומתי לא, לפי מה שראה במוניטור, ובמקביל גם אני יכולתי לראות את זה על מסך הטלוויזיה שהיה מולי. תוך שתיים־שלוש לחיצות כבר הבנתי למה הוא מתכוון, והלידה התקדמה. ד"ר לוי הוא זה שלימד אותי איך ללחוץ, ואני בטוחה שבזכותו ובזכות האולטרה צ'ק, הייתה לי לידה ראשונה קלה וחלקה!".
את הדברים מסכם ד"ר לוי בחיוך: "הייתה אפילו יולדת, שסיפרה לנו שנכנסה להריון, רק כששמעה על השימוש באולטרה צ'ק".