אם פעם, לפני לא הרבה עשרות שנים, המילה "רובוט" הייתה מזכירה לרובנו יצור נדיר, עתידני, ולפעמים אפילו מסתורי, שמתקיים בעיקר בסרטי מדע בדיוני, היום בשנת 2021 נראה שכבר קשה לחשוב על תחום שאליו הרובוטים לא "פלשו". רובוטים צעצועים, רובוטים תעשייתיים בקווי ייצור, רובוטים למשק בית (כמו שואבי אבק ומנקי ברכות), רובוטים רפואיים, ויש גם – רובוטים "ביטחוניים" – במשטרה ובצבא למשל משתמשים ברובוטים בין השאר לסילוק פצצות ולפיצוץ מטענים חשודים. רובוטים אלה הצילו ומצילים חיי אדם באופן יומיומי, וככל שהם ילכו ויהפכו חכמים ומדויקים יותר, יוכלו עוד חיי אדם להישמר. נכון להיום עדיין יש "מוקשים" שצריך להסיר בדרך לחיים בעולם של רובוטים-מצילי-חיים עם יכולות מושלמות. אחד הפערים הטכנולוגיים המאתגרים שהכי מעסיקים מערכות ביטחון ברחבי העולם, הוא הצורך ביכולת לבצע משימות בתוך מבנים ללא נוכחות אדם בשטח, באמצעות אמצעים טכנולוגיים המופעלים מרחוק.
"משרד הביטחון הישראלי מחפש כל הזמן טכנולוגיות מתקדמות בכדי להביא יתרון מבצעי לתחום. בשנתיים האחרונות מפא"ת ממקד את מאמציו בפיתוח טכנולוגיות רובוטיות אוטונומיות למשימות פנים וחוץ", מספר אל"ם ראין גיטי, ראש מחלקת מערכים אוטונומיים במנהלת המחקר והפיתוח אמל"ח ותשתיות טכנולוגיות מפא"ת.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
כעת, במטרה לאתר טכנולוגיות ומוצרים רלוונטיים לאתגר זה, הושק ה- MoSAIC Prize Challenge, אתגר נושא פרסים בשווי של 600,000 דולר שיוענקו לחברות / חוקרים / טכנולוגיות חדשניות שמטרתם לאפשר הפעלה של מערכים רובוטיים אוטונומים בתוך מבנים. האתגר מובל על ידי משרד ההגנה האמריקני (DoD), מנהל התמיכה הטכנית בלוחמה לא סדירה (IWTSD), משרד הביטחון הישראלי (IMOD), מנהלת המחקר והפיתוח אמל"ח ותשתיות טכנולוגיות - מפא"ת (DDR&D) ומכון מיראז' (Merage Institute) שהוקם ע"י הפילנתרופים פול ולילי מיראז', שחברו במטרה משותפת לאתר טכנולוגיות חדשות בתחום ולקדם את פיתוחן.
"משרד ההגנה האמריקני הבין לפני שנים רבות כי חידושים פורצי דרך מתרחשים מחוץ למעבדות הממשלתיות וקבלני ביצוע מסורתיים בתחום הביטחון", מסביר אדם טרסי, מנהל התוכנית הבינלאומית ב- IWTSD. "אנו נותנים חסות לאתגר MoSAIC, יחד עם שותפינו במפא"ת, כדי להבטיח שאנו מאתרים ומזהים את כל הטכנולוגיות הרלוונטיות שיכולות לספק למפעילים הטקטיים בצבא ולגורמי אכיפת החוק שלנו כל יתרון טכנולוגי אפשרי כאשר הם פועלים בסביבות פנימיות מאתגרות ובסיכון גבוה".
3 צפייה בגלריה
פול מיראז', מייסד קרן מיראז'
פול מיראז', מייסד קרן מיראז'
פול מיראז', מייסד קרן מיראז'
(צילום: יח"צ)
כל חברה שתציג את מועמדותה תיכנס לספר אלקטרוני, שיופץ באופן נרחב לגורמי הממשל האמריקני והישראלי במטרה לאפשר התקשרות ישירה של גורמי הממשל עם חברות בעלות טכנולוגיה ומוצרים רלוונטיים. צוות השיפוט של האתגר המכיל מומחי תוכן ממשלתיים. מועמדים שייבחרו על ידי צוות השיפוט להשתתף בשלבים מתקדמים של האתגר יקבלו גישה לסדנאות, מפגשי ידע, אירועי רשת, חונכות ופרסום בתקשורת. הזוכים והמנצחים בכל אחד מחמשת האתגרים יוכרזו באירוע הגמר שיערך בתל אביב באביב 2022, ייחשפו ללקוחות ולספונסרים רלוונטיים בממשלות ישראל וארצות הברית, כמו גם למשקיעים, לקוחות ושותפים בינלאומיים אחרים, ויקבלו פרסים כספיים והשתתפות חינם בתוכנית המנהיגות למנהלי סטארטאפים של מכון מיראז' בקליפורניה.
על הפוטנציאל של האתגר החדש לכל משתתפיו, ניתן ללמוד בין היתר מהצלחת שיתופי פעולה דומים לו בעבר. אתגר MoSAIC מציע לחברות ולחוקרים/ות יתרונות רבים, ובראשם הזדמנות ייחודית לחשוף את הפתרונות הטכנולוגיים שלהם למנהלי תוכניות רלוונטיים בממשלות של ארה"ב וישראל, ומשתמשי קצה מבצעיים. שאנה יעקובי, קצינת הקישור של IWTSD בישראל מזכירה כי "ישנם סיפורי הצלחה רבים של חברות שנבעו מהשתתפותם באתגרי עבר משותפים של מפא"ת ו-IWTSD. לדוגמה, RoboTiCan ו- Third Eye הן שתי חברות בעלות תוכניות מו"פ פעילות עם ממשלות ארה"ב וישראל שהובאו בתחילה לתשומת ליבנו כשהשתתפו באתגרים דומים בעבר. לא היינו יודעים על החברות האלה אלמלא האתגר. אני מאמינה שכל מי שמגיש מועמדות זוכה בהזדמנויות יוצאות דופן לחשיפה וחיבורים ולו בזכות עצם הופעתו בספר האלקטרוני של האתגר".
האתגר יחולק לחמישה תחומים המרכיבים את הפתרון ההוליסטי לצורך המדובר, אשר ייבחנו בחמישה מיני-אתגרים, שניים מהם פיזיים: גילוי נוכחות אנושית באמצעות חישה דרך קירות; מערכות רובוטיות טקטיות לתנועה בתוך מבנים תוך התגברות על מכשולים. ושלושה מהמיני-אתגרים יהיו וירטואליים: ניווט בתוך מבנה; מיפוי מבנה; תיוג אנשים וחפצים. פרסים יוענקו למנצחים ולרצים בכל אחת מהקטגוריות. לכל אחד מהמיני-אתגרים יש חשיבות ניכרת, כפי שיודע לספר אל"ם ראין גיטי, ראש מחלקת מערכים אוטונומיים במפא"ת: "מתוך ההבנה כי התקדמות הפיתוח של פתרונות טכנולוגיים לרובוטיקה פנימית בוגרת הרבה יותר בתעשיות הלא צבאיות החלטנו, יחד עם ה- IWTSD האמריקני ובעזרת האגף הטכנולוגי של כוחות היבשה של צה"ל, ליזום אתגר שיסייע לנו לאתר ולזהות את הטכנולוגיות שמעולם לא ראינו", אומר גיטי ומדגיש: "בעזרת שילוב חמשת האתגרים הללו במסגרת MoSAIC, נוכל לפתח את הדור הבא של רובוטיקה פנימית".
3 צפייה בגלריה
   אדם טרסי, IWTSD
   אדם טרסי, IWTSD
אדם טרסי, IWTSD
(צילום: יח"צ)
פול מיראז', מייסד ומנכ"ל מכון מיראז' מצפה לראות היענות לאתגר ומזכיר עוד יתרונות שיצמחו מהשתתפות בו: "אתגר MoSAIC הוא הזדמנות נדירה ליזמים/ות, חוקרים/ות וחברות להציג את הטכנולוגיה שהם מפתחים בפני ממשלות ארה"ב וישראל, ליצור שיתופי פעולה בינלאומיים ולזהות הזדמנויות חדשות בתחום המציג דרישה גוברת לטכנולוגיות המאפשרות פעולה אוטונומית בחללים סגורים. מכון מיראז' שמח לרתום את יכולותיו כמרכז מוביל לפיתוח יזמים/ות וסיוע לסטארטאפים ישראלים בפיתוח שיתוף פעולה עם השוק האמריקני. החברות המשתתפות יקבלו גישה לרשת הקשרים הענפה של מכון מיראז', הסדנאות וההרצאות המקצועיות שלנו".
שלב ההדגמה הפיזי של האתגר מתוכנן להתקיים באביב 2022 בעיר ירוחם. טל אוחנה, ראש מועצת ירוחם נערכת בהתלהבות: "כחלק ממערכת אקולוגית שלמה בתחום הכלים האוויריים הבלתי מאוישים, הכוללת שדה ניסוי, קמפוס אקדמי ומאיץ לחברות בעתיד הקרוב, אנו גאים לארח את אתגר MoSAIC הבינלאומי בירוחם, בו ישתתפו חברות מכל רחבי העולם. הבחירה בירוחם כאתר לתחרות משקפת את המהפכה הטכנולוגית שעברה העיר בשנים האחרונות. המערכת האקולוגית של תחום הכלים האוויריים הבלתי מאוישים היא אחד ממנועי הצמיחה העיקריים בעיר. האתגר הוא אמצעי עבורנו לחשוף את החברות לתשתיות הקיימות בעיר ירוחם שיכולות לתמוך בתהליכי הפיתוח העסקי שלהן. תודה לחברינו במפא"ת, IWTS, ומכון מיראז' על האמון בירוחם".
בתחרות כמו בתחרות, מותר להזכיר – יש פרסים לזוכים הגדולים. פרסים במזומן ובשווה-כסף בסך כולל של 600,000 דולר יחולקו לזוכים במקום הראשון בכל אחד מחמשת האתגרים. ואילו הפרס הגדול באמת, זה שאין לו בהכרח "סכום" או "תאריך" מדויקים אך נותן את הערך והמשמעות הגדולים מכול לפרויקט, נקרא: הצלת חיים. אז יכול להיות ששנת תשע"ב לא תהיה השנה שבה רובוטים יחליפו לתינוקות חיתולים, או יוציאו את הכלב שלכם לטיול ב-6 בבוקר, אבל אם היא תביא איתה רובוטים למשימות ביטחוניות סבוכות שנותרו עד היום ללא פתרון, תהיה לכולנו סיבה לחייך. באופן אוטומטי.