ורידים ונימים בולטים, או בשמם הרפואי "אי-ספיקה ורידית" ו"דליות", נכללים בקבוצת הבעיות שהן גם רפואיות וגם אסתטיות. מדובר במחלה דינמית, שברוב המקרים הולכת ומחמירה ככל שעובר הזמן. לכן מומלץ לטפל בה כמה שיותר מהר. ורידים ונימים בולטים מופיעים בדרך כלל באזור הרגליים - בשוקיים, בירכיים וגם בכפות הרגליים, אך לפעמים המחלה מופיעה גם באזור הפנים ואפילו בידיים.
הסימפטומים של ורידים ונימים בולטים כוללים כאבים, תחושת נפיחות וכבדות ברגליים - בעיקר לאחר עמידה ממושכת וימים ארוכים ללא מנוחה. בנוסף, חלק מהמטופלים יסבלו מהתכווצויות של שרירים שמופיעות בעיקר בלילות, הרגשה של גרד ברגליים, שינויים של העור בשוקיים ואפילו פצעים בשוקיים שקשה מאוד לרפא.

כללית אסתטיקה העלמת ורידים
( צילום: שמוליק דודפור)

הפתרון: הזרקת קצף
ד"ר פואד שלבי, מומחה בכיר לכירורגית כלי דם בכללית אסתטיקה ובמרכז הרפואי רמב"ם, מסביר על הטיפולים היעילים בהעלמת ורידים ונימים, כאלה שלא דורשים ניתוח פולשני או פרוצדורה מכאיבה. "הזרקות קצף משמעותן שימוש בתרופה פולידיקנול, אותה מערבבים עם אוויר החדר או CO2, וכך ומייצרים קצף שדומה למשחת גילוח. את הקצף מזריקים לתוך הוורידים באמצעות מחטים קטנות ועדינות, מה שדוחק אותם ויוצר בתוכם תהליך כימי".
לדברי ד"ר שלבי, באמצעות הטיפול הזה נוצרת דלקת מכוונת באזור, אך זו חולפת בתוך שבוע עד עשרה ימים בלבד. באמצעות התהליך הכימי, טסיות דם "מתלבשות" על הדליות הבלתי-רצויות וגורמות ליצירת קרישי דם שסותמים את הוורידים הבולטים. קרישי הדם נמסים לאחר מספר חודשים, ובסופו של דבר הווריד הבולט נעלם.
1 צפייה בגלריה
ד"ר פואד שלבי, מומחה בכיר לכירורגית כלי דם בכללית אסתטיקה ובמרכז הרפואי רמב"ם,
ד"ר פואד שלבי, מומחה בכיר לכירורגית כלי דם בכללית אסתטיקה ובמרכז הרפואי רמב"ם,
ד"ר פואד שלבי, מומחה בכיר לכירורגית כלי דם בכללית אסתטיקה ובמרכז הרפואי רמב"ם
(צילום: שמוליק דודפור)
איך ניגשים להתחיל טיפול כזה?
"אפשר לפנות לכירורג כלי דם לצורך בדיקה או לאחת ממרפאות כללית אסתטיקה. התהליך כולל אנמנזה מלאה ומפורטת ובדיקה גופנית מלאה, בדגש על הוורידים והעורקים, אולטרסאונד דופלר לשלילת פקקת במערכת העמוקה, וכן בדיקה של הווריד הספון הארוך בשתי הרגליים".
אחרי שלמטופל או המטופלת ניתן הסבר מפורט על הממצאים, בכללית אסתטיקה בונים יחד עם המטופל תוכנית טיפול. "התוכנית מורכבת מסדרה של טיפולים. בין טיפול לטיפול יש הפסקה של בין שלושה שבועות לחודש. הטיפולים מבוצעים במרפאה במקום".
הטיפול בהזרקות קצף עונה על שני הצרכים: גם הרפואי וגם האסתטי ומומלץ לעשות אותו אצל מומחים בעלי ניסיון בתחום. "לצערי, חלק מהרופאים שמציעים את הטיפול הזה אינם מומחים בתחום", מזהיר ד"ר שלבי, "במסגרת ההתמחות בכירורגיית כלי דם אנחנו לומדים בצורה מעמיקה על האנטומיה של הוורידים והנימים. לפני כל התחלה של טיפול כלשהו בוורידים יש צורך בהערכה של העורקים ברגליים ואת זה עושים הכי טוב כירורגים של כלי דם".


פורסם לראשונה: 20:32, 15.05.24