אלינור חמו, בת 27 מאשדוד, ילדה את בתה הבכורה בפברואר האחרון בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד מקבוצת מכבי. שבוע לאחר הלידה סבלה מזיהום ונאלצה להתאשפז בעוד בתה התינוקת נשארה בבית עם בעלה. "הייתי מתוסכלת מאוד וכל מה שרציתי זה להגיע הביתה ולהתאחד עם המשפחה שלי. כשהצוות הרפואי הציע לי לעבור לאשפוז בבית במקום במחלקה - הייתי מאושרת. למעשה קיבלתי את כל הטיפול שהייתי זקוקה לו בתוך הבית, עם מענה רפואי 24/7, ובמקביל יכולתי להמשיך לטפל בבתי שרק נולדה".
אלינור היא אחת מאלפי מטופלים שאושפזו בשנה האחרונה בביתם במקום בבית החולים, במסגרת המהלך של קבוצת מכבי להרחיב משמעותית את התחום בישראל.
4 צפייה בגלריה
אשפוז בית במכבי
אשפוז בית במכבי
אשפוז בית במכבי
(צילום: אוהד עשור)
"אשפוז ביתי זו רפואת העתיד במיטבה ואנחנו ארגון הבריאות הציבורי הראשון שהקים בית חולים בבית", מספרת מנכ"לית מכבי סיגל דדון־לוי. "הצפי הוא שבשנים הקרובות יותר ויותר מטופלים יאושפזו מלכתחילה בביתם וכלל לא יגיעו לחדרי המיון והמחלקות הפנימיות".
שירות אשפוז בית מוענק ללא עלות למטופלים ומתאים למגוון מקרים רפואיים: מחלות זיהומיות, החמרה במחלות לב וריאה, היריון, בריאות הנפש, שיקום לאחר ניתוח אורתופדי, נוירולוגיה, אונקולוגיה, עור וכמובן - קורונה.
"מגפת הקורונה הזניקה קדימה את התחום והיוותה למעשה מבחן בשטח ליכולתה של מערכת הבריאות ליישם את המהפכה", אומרת ד"ר מירי מזרחי ראובני, המשנה למנכ״ל וראש חטיבת הבריאות במכבי. "מחקרים שנעשו בעולם וגם אצלנו במכבי מצביעים על כך שאשפוז בבית המטופל מקצר את זמן ההחלמה ומפחית את הסיכון לאשפוז חוזר, בהשוואה לאשפוז במחלקה פנימית. תוצאות הטיפול הרפואי מצוינות ושביעות הרצון של המטופלים גבוהה ביותר. אין לנו ספק שבעתיד זו תהיה האפשרות המועדפת על מרבית המטופלים והרופאים".
4 צפייה בגלריה
רטנגן אסותא עד הבית
רטנגן אסותא עד הבית
רטנגן אסותא עד הבית
(צילום: יח"צ)
ד״ר מזרחי ראובני מוסיפה כי על פי ההערכות, בישראל נפטרים מדי שנה כ־6,000 חולים בשל זיהומים שנדבקו בהם במסגרת אשפוז בביה"ח. הטיפול בבית מונע חשיפה של אותם חולים למזהמים קטלניים שעלולים לסכן את חייהם.
כיצד אשפוז הבית עובד?
המטופלים יכולים להיות מופנים לאשפוז בית כבר בעת הביקור אצל הרופאים שלהם בקהילה, מחדרי המיון והמחלקות הפנימיות בבתיה"ח הגדולים ברחבי הארץ או ממוקדי הרפואה הדחופה של מכבי.
"כשמגיע מטופל לחדר המיון אנחנו מבצעים הערכה האם אכן יש הכרח לאשפז אותו במחלקה פנימית או שניתן להציע לו טיפול איכותי ובטיחותי גם בביתו", מספר ד"ר אסף פרץ, מנהל יחידת אשפוז בית בבית החולים אסותא אשדוד. "בשיח משותף עם המטופל ומשפחתו מתקבלת החלטה אם לשחררו הביתה ובמידה וזה אפשרי, אנו יוצרים קשר עם המחלקה לאשפוז בית במכבי על מנת שיתקבל לאשפוז בביתו על ידי צוות רפואי מנוסה, באופן מהיר ויעיל".
4 צפייה בגלריה
מטופלת האשפוז הביתי אלינור חמו ומשפחתה
מטופלת האשפוז הביתי אלינור חמו ומשפחתה
מטופלת האשפוז הביתי אלינור חמו ומשפחתה
(צילום: אלבום פרטי)
המענה הרפואי בשירות זמין למטופלים 24/7 וכולל ביקור יומי של רופא/ה, ביקור יומי של אח/ות, טיפול תרופתי בבית, ביצוע בדיקות דם בבית וייעוץ רפואי על ידי רופא/ה מומחה/ית. בנוסף, באפשרות המטופלים לבצע מגוון בדיקות מתקדמות בתוך הבית כמו ביצוע צילום רנטגן באמצעות ״אסותא עד הבית״, מערך שירותים רפואיים ביתיים חדש ומתקדם של ״אסותא מרכזים רפואיים״ מקבוצת מכבי.

שיא חדש של מאושפזים בבית בשנת 2022

נכון לחודש יוני 2022, בכל יום נתון מאושפזים קרוב ל־100 חברי מכבי בביתם, כאשר חלקם חולי קורונה המוגדרים במצב בינוני עד קשה. במכבי מעריכים שעד לסיום השנה מספר המטופלים שיאושפזו בביתם יחצה את רף ה־10,000 – שיא חדש וכמעט פי שניים ממספר המאושפזים בשנה שעברה.
"לאשפוז בית יתרונות רבים, בראש ובראשונה עבור החולים עצמם – הימצאות בסביבה ביתית מוכרת ומוגנת לצד קבלת כל הטיפולים המקצועיים הדרושים להם על מנת להביא להחלמתם המהירה", אומר ד"ר עמרי שינטל, מנהל מחלקת אשפוז בית במכבי. "המטופלים יכולים להמשיך לקבל אורחים ומבקרים בנוחות וללא מגבלות ולנהל שגרת חיים רגילה חרף המצב הרפואי אליו נקלעו. השהיה בביתם מאפשרת להם לחוש פחות לחץ וחרדה סביב האשפוז, מה שמשפר את תהליך ההבראה, הן הפיזי והן הנפשי".
היתרונות ברורים גם עבור משפחתו של החולה; אין עוד צורך לנסוע למקומות רחוקים, להתמודד עם הוצאות כספיות הכרוכות בתחבורה וחנייה ואובדן ימי עבודה ואין מגבלות על שעות הביקור.
4 צפייה בגלריה
מנכ“לית מכבי סיגל דדון־לוי
מנכ“לית מכבי סיגל דדון־לוי
מנכ“לית מכבי סיגל דדון־לוי
(צילום: יח"צ מכבי)
"אנו רואים חשיבות רבה בשינוי מערך האשפוז הלאומי, כך שתושבי ישראל יוכלו להתאשפז באופן בטוח בסביבה המוכרת להם, בחיק משפחתם, ולקבל את כלל הטיפולים הנדרשים להם במהירות וביעילות", אומרת מנכ"לית מכבי, סיגל דדון־לוי. "חשוב שהציבור יהיה מודע לאפשרות לבחור להתאשפז בבית, והמפתח טמון בשיתוף פעולה של רפואת הקהילה ובתי החולים, ובשינוי התמריצים הקיימים כיום במערכת הבריאות הציבורית".