העולם סביבנו מלא בצלילים שונים ומגוונים - חלק מהם הכרחיים לתקשורת יעילה עם הסביבה, חלקם מאפשרים לנו לזהות סכנות מתקרבות ואף להתמצא במרחב. עלייה בגיל משפיעה על מערכות שונות בגוף, ובין היתר יכולה לגרום לתחושה הדרגתית של ירידה בשמיעה. פגיעה בחוש השמיעה יכולה להשפיע באופנים שונים על תחושת הביטחון הפיזי והאישי בהתנהלות היומיומית שלנו.
שמיעה טובה תורמת לחיבור עם צלילי הסביבה והתמצאות טובה יותר במרחב. במקרים מסוימים ירידת שמיעה יכולה אפילו להקשות על זיהוי סכנות מתקרבות. לאדם עם ירידה בשמיעה יכול להיות, למשל, קושי לשמוע רכב מתקרב בעת חציית כביש, או לשמוע אזעקות והתראות שמזהירות מפני סכנות שונות. במצב של ירידת שמיעה שאינה סימטרית, כלומר כאשר ישנו הבדל גדול בספי השמיעה בין שתי האוזניים, ייתכן גם קושי באיתור הכיוון שממנו מגיע הצליל - דמיינו את הסכנה במצב כזה בעת נהיגה או בהליכה ברחוב סואן. כמו כן ירידת שמיעה שאינה משוקמת, מקושרת במחקרים אחרונים לסיכון גבוה יותר לנפילות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
לא רק הביטחון הפיזי נמצא בסכנה כאשר חווים ירידה בשמיעה, גם תחושת הביטחון העצמי עלולה להיפגע. כשאדם שומע ומחובר לסביבה, הוא יכול להשתתף בהצלחה במפגשים משפחתיים, חברתיים ובמקום העבודה. ירידה בשמיעה עלולה להשפיע באופן יומיומי על האדם ועל סביבתו – עלול להיות קושי ליטול חלק בשיחות אחד על אחד או בשיחות מרובות משתתפים ובשמיעה על רקע רעש, מה שמאפיין מאוד מפגשים משפחתיים, חברתיים ומפגשים במסגרת העבודה. נוסף על כך תיתכן נטייה לשאול הרבה פעמים "מה?" במהלך שיחה, לפספס צלצול בדלת או בטלפון ואפילו לשמוע את הטלוויזיה בעוצמה חזקה יותר משאר בני הבית. אדם שלא שומע טוב את האנשים שסביבו במצבים שונים, יכול להרגיש שקשה לו להסתמך על עצמו, לפעמים אפילו להרגיש תלוי בבן משפחה או בחבר שיחזור עבורו על מה שנאמר בסביבות שונות. המצב הזה יכול לגרום לתסכול ולמתחים בקרב שני הצדדים, עד שלאט לאט עלול האדם עם ירידת השמיעה למצוא את עצמו מסתגר ומתכנס, מרוחק ונמנע ממפגשים חברתיים.
במחקרים רבים מהשנים האחרונות נמצא, שאנשים עם ירידת שמיעה שאינה משוקמת (כלומר, שאינם מרכיבים מכשירי שמיעה או פתרון שיקומי מתאים אחר), נוטים יותר לעומת בני גילם השומעים לפתח דיכאון, חרדה ולחוות ירידה בתחושת הערך העצמי. לרוב הם גם נוטים להפחית משמעותית ואפילו להימנע ממפגשים חברתיים – מה שגורם לתחושת הבדידות והניתוק מהסביבה להתחזק אף יותר. אנשים עם ירידת שמיעה משקיעים מאמצים רבים יותר כדי לפענח דיבור במצבים שונים. המאמץ השמיעתי הזה יכול לגרום לתחושה כללית של עייפות ול'ניצול' של המשאבים הקוגניטיביים הזמינים – על חשבון תהליכים קוגניטיביים חשובים אחרים.
אז מה ניתן לעשות ואיך להתגבר על חוסר הביטחון והקשיים שעלולים לנבוע מהשינויים הטבעיים שמתרחשים עם העלייה בגיל?
ראשית - אין במה להתבייש, זכרו שמדובר בשינויים גופניים טבעיים, שככל הנראה יקרו במידה כזו או אחרת לרובנו. כיום קיימים פתרונות רבים שיכולים לאפשר שמיעה טובה ומאוזנת, תוך חיבור לצלילי הסביבה השונים. רצוי מאוד לשתף את הסביבה הקרובה בתחושת הירידה בשמיעה, כך שיוכלו לסייע בהתאמה נוחה של הסביבה ושל אסטרטגיות השיח אל המצב השמיעתי החדש.

3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
שימוש במכשירי שמיעה, שהם כיום הפתרון הנפוץ ביותר לשיקום השמיעה, יכול לסייע מאוד לשיפור איכות החיים. הטכנולוגיה הזמינה לנו היום מאפשרת למכשירי השמיעה לתת הגברה טובה ויעילה של צלילי דיבור, כדי להפחית את המאמץ השמיעתי ולהגדיל את המעורבות התקשורתית של האדם עם ירידת השמיעה. מכשירי השמיעה הדיגיטליים והאוטומטים הנפוצים כיום יודעים לזהות בעצמם את הסביבה, ולתת הגברה מתאימה בסביבות שמיעתיות שונות - במקומות רועשים תהיה הפחתה מסוימת של רעשי סביבה והתמקדות בצלילי דיבור, אך הם עדיין יאפשרו חיבור טוב לסביבה ושמיעה של צלילי סביבה חשובים. מכשירי השמיעה היום מהווים פתרון קל ונוח לשימוש, מתאימים לרוב הסוגים והחומרות של ירידות השמיעה. תפעולם יחסית פשוט, קיימים מכשירי שמיעה נטענים ואפילו כאלה המתחברים לטלפון ומשמשים כאוזניית בלוטות'. הם יכולים להגיע במגוון תצורות, ביניהן דגמים אסתטיים ולא בולטים במיוחד, ויכולים אפילו להגיע בצבעים שונים.
ישנם גם פתרונות נקודתיים להתמודדות עם ירידת השמיעה – שימוש באביזרי עזר כדי לתת מענה לצרכים שונים. למשל פעמון חזק לדלת הבית או טלפון ביתי מוגבר – שיכולים להגיע גם עם תאורה שמהבהבת בזמן צלצול, אוזניות ייחודיות לשמיעה בטלוויזיה, שעון מעורר המתחבר לכרית שרוטטת כשהוא מצלצל. במידת הצורך כדאי גם להשתמש במערכות הנגשה ציבוריות, כמו למשל אוזניות שמחלקים באולמות תיאטרון או הרצאות. הפתרונות הזמינים והפשוטים האלה יכולים לתרום לתחושת הביטחון על ידי חיבור טוב יותר לסביבה ולהפחית את התלות באנשים אחרים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כדאי לזכור שלשמיעה טובה יש השפעה על תחומים רבים בחיינו – על המצב הרגשי-חברתי שלנו, על המצב הקוגניטיבי ואפילו על המצב הגופני - שמיעה טובה פירושה איכות חיים טובה יותר!