עם מעל 7,200 מועסקים – עמותת לביא לפיתוח החינוך היא אחד מהתאגידים העירוניים הגדולים בישראל. מדובר בזרוע ביצועית של עיריית ירושלים, המנהלת ומפעילה עשרות רבות של תוכניות ופרויקטים חינוכיים בכל המגזרים - כללי, חרדי וערבי, בכל רחבי העיר. התשתית הייחודית שנבנתה בעמותה, מאפשרת לכל ילד.ה לקבל שירותי חינוך מותאמים, נגישים ואיכותיים, בדגש על החינוך הבלתי פורמלי.
הפרויקט הגדול ביותר שעליו מופקדת העמותה הוא ליווי ההיסעים בחינוך המיוחד. המערך, הגדול מסוגו בארץ, יוצא דופן ביכולתו לספק מענה למעל 11 אלף תלמידים עם צרכים מיוחדים. "אנחנו מלווים את הילדים מהבית למוסדות החינוך ובחזרה, באמצעות כ־2,500 מלווים בכ־4,800 מסלולים. המערך המורכב מצריך מענה יומיומי ורציף לכלל האתגרים בהסעות ולנוכח ההתרחשויות הרבות בעיר. אנחנו עושים זאת, למשל, בשילוב תוכניות לטיפוח הילדים גם בזמן הנסיעה", כך פותח ואומר ארנון איקן, מנכ"ל העמותה ומספר שמלווי ההסעות הם אנשים מיוחדים, הממלאים את תפקידם מתוך שליחות, אחריות ודאגה לביטחון הילדים, תוך התייחסות למורכבות הלקויות השונות.
5 צפייה בגלריה
ארנון איקרן, מנכ"ל לביא
ארנון איקרן, מנכ"ל לביא
ארנון איקן, מנכ"ל לביא
( צילום: דמקה, ש: דמקה בית הפקות ירושלמי - אסי אפרתי)
ליווי ההיסעים מניב כל העת סיפורים מרגשים. למשל של בחור ישיבה, המלווה את הילדים באחד המסלולים ובשעות הפנאי נוהג להגיע ולהתנדב בבית הספר. מדובר בחיבור לא שגרתי. הילדים רואים בו חלק מהמשפחה, ובין היתר הוא מוזמן לאירועים משפחתיים שלהם, משמש שמרטף ועוד. לאחרונה הוא התחתן, וסיפר שבחר באישתו דווקא בשל העובדה שיש לה אח עם צרכים מיוחדים. זה שלוש שנים הוא מלווה במסירות מסלול של ילדים עם לקויות קשות ולא מוכן לוותר עליו בשום אופן. "אני לא יכול לחשוב על זה שהם יעלו להסעה ויראו פרצוף שהם לא מכירים", אומר האברך. קשר יוצא דופן נרקם גם בין המלווה לבין הנהג המסלול מהמגזר הערבי, כשהנהג מסיע אותו לישיבה לאחר פיזור הילדים, אף שזה לא במסגרת עבודתו.
"אנו בעמותה חושבים אנשים, ומקפידים לשלב עובדים מכלל המגזרים בעיר, תוך שאנו נותנים להם מענה מותאם ודואגים להתפתחותם המקצועית והאישית", מציינת שני בן שהם, סמנכ"ל משאבי אנוש ושכר. בקרוב תקיים העמותה טקס חגיגי להוקרת פועלם של כ־60 מלווים מצטיינים, במעמד ראש העיר, ובסוף החודש, במסגרת שבוע החינוך, ייהנו כלל המלווים מיום הוקרה מיוחד.
5 צפייה בגלריה
שני בן שהם, סמנכ"ל משאן ושכר
שני בן שהם, סמנכ"ל משאן ושכר
שני בן שהם, סמנכ"ל משאן ושכר
( צילום: דמקה, ש: דמקה בית הפקות ירושלמי - אסי אפרתי)

"מעולמות קשים לעבודה עם ילדים"

העמותה מופקדת גם על תוכנית "ניצנים" של משרד החינוך להפעלת מערך הצהרונים בעיר. התוכנית מספקת מענה למגוון המגזרים לאורך השנה ובחופשות חנוכה (חורף), פסח (אביב) וכן במסגרת תוכנית "בית הספר של החופש הגדול". הפעילות מתקיימת בתום יום הלימודים וכוללת חוגים, הפעלות, סיוע בשיעורי בית והזנה. איקן: "אנו שוקדים כל העת במסגרת התוכנית על פיתוח פדגוגי של ערכות איכותיות מאוד של פעילות ומשחקים לצד עבודה עם מפעילים חיצוניים במגוון עשיר ורחב של נושאים כגון: יצירה, ספורט, קיימות וכו'. בנוסף אנו מסייעים לעירייה בניהול ובהפעלה של עשרות תוכניות ופרויקטים בתחומי חדשנות חינוכית, מניעת נשירה, סיוע לאוכלוסיות במצוקה".
תחום עיסוק נוסף ומשמעותי הוא סיוע בניהול עצמי למנהלי בתי הספר. חשבונות הבנק של המוסדות הם בבעלות העמותה, והיא מסייעת בניהולם השוטף, לרבות העסקת מורי תגבור, שעות העשרה, עובדי חינוך, עו"סים ועוד. השנה התבקשה העמותה לשכפל את העשייה גם במזרח העיר. "אנו צומחים ומתפתחים כל הזמן. השנה התחלנו לתת מענה למעל 35 בתי ספר במזרח העיר בניהול העצמי", מציינת גאליה לפידות, סמנכ"ל כספים, ומוסיפה שבסוף שנת הלימודים תספק העמותה שירותי ניהול עצמי לכ־350 מוסדות.
5 צפייה בגלריה
גאליה לפידות, סמנכ"ל כספים
גאליה לפידות, סמנכ"ל כספים
גאליה לפידות, סמנכ"ל כספים
( צילום: דמקה, ש: דמקה בית הפקות ירושלמי - אסי אפרתי)
מיזמים נוספים שמפעילה העמותה הם: חינוך מוזיקלי לילדי היסודי, כולל מופעים, כנסים, תזמורות, מקהלות, הרכבים ועוד; סיוע למינהל תרבות ופנאי בעירייה בהפעלת מוזיאון הטבע, באמצעות העסקת מדריכים, ניהול תקציבי, סיוע לוגיסטי ועוד; הפעלת סמינר "במעלה בית יעקב" בגבעת שאול - הסמינר בבעלות העמותה מעניק מענה ייחודי לבנות חרדיות הלומדות לבגרות; שיתוף פעולה עם עמותת "מחדש", המסייעת לנשים שיצאו ממעגל האלימות לחזור לעולם העבודה. איקן: "הצלחנו לחבר נשים לעבודה במסגרת הצהרונים. מרגש לראותן מהצד ולהבין שהוצאנו אותן מעולמות קשים לעבודה טהורה עם ילדים. הן התחילו השנה כסייעות בצהרונים, ובחגים הן מכינות משלוחי מנות ומארזים למקלטים לנשים". גד כהנא, סמנכ"ל פרויקטים, מוסיף, כי "מלבד הפרויקטים שתופסים תאוצה, בדגש על שירות ודאגה לכל ילדי העיר, אנו עמלים על פיתוח מיזמים חדשים, תוך שיתופי פעולה רחבים, כדי להגדיל את מגוון הפעילות בתחום החינוך".
5 צפייה בגלריה
גד כהנא, סמנכ"ל פרויקטים
גד כהנא, סמנכ"ל פרויקטים
גד כהנא, סמנכ"ל פרויקטים
( צילום: דמקה, ש: דמקה בית הפקות ירושלמי - אסי אפרתי)
בשנים האחרונות מושם דגש בעמותה על תרבות השירות; "אנו מקפידים לשרת במקצועיות, ביעילות ובאדיבות ילדים, הורים, מוסדות חינוך, מנהלים, עובדי עירייה ובעיקר צוות מנח"י וארגון ההורים. השירות המיטבי מגיע גם לכלל עובדינו, כשאנו פועלים להעניק להם תחושה של בית ומשקיעים בתהליכי גיוס ושימור. המטרה היא לוודא שבלביא יעבדו אנשים איכותיים עם לב גדול, העוסקים בחינוך ופועלים מתוך שליחות, נתינה ואהבה למען צורכיהם הפיזיים והחינוכיים של כל ילדי ירושלים מכל המגזרים", מסביר איקן ומציין במיוחד את הקשר עם העירייה במימוש המטרות: "יש לנו שיתוף פעולה מצוין, מלא והדוק עם העירייה בכל התחומים כדי לחדש, לקדם ולקיים תוכניות ופרויקטים, כיאה לבירת החדשנות בחינוך בישראל. יש לנו אגף חינוך משלים, ובו שלוש מחלקות נפרדות למגזר הכללי, החרדי והערבי, ויכולתנו להבין את הצרכים של כל מגזר ותת־מגזר היא קריטית. ההתאמות המדויקות מתרחשות בשיח עם הגורמים המקצועיים בשטח".
5 צפייה בגלריה
ביקור הנהלה בצהרון בבית ספר אפרתה
ביקור הנהלה בצהרון בבית ספר אפרתה
ביקור הנהלה בצהרון בבית ספר אפרתה
(צילום: הסברה עמותת לביא)
האם יש עוד תוכניות בחזון העמותה?
"העמותה פועלת בהתמדה לשוויון הזדמנויות וצמצום פערים. אנו מפתחים מיזמים שינגישו לילדים מדע, טכנולוגיה, יצירה, קיימות ועוד, ובד בבד שוקדים על פיתוח מיזמי חינוך חדשניים גם לבני הנוער. כל אלה ועוד משפיעים על שביעות הרצון הגבוהה מאיתנו", מסכם איקן. 