בצה"ל מודים שהפגיעה בכשירות החלה, ואיך משפיע ביטול עילת הסבירות על הכלכלה

יותר מאלף טייסים וקצינים במילואים הודיעו שיפסיקו לשרת בצבא כבר לפני כשבוע, אך היום בצה"ל מודים לראשונה באופן רשמי כי החלה פגיעה בכשירות המבצעית של הצבא. כיממה לאחר ביטול עילת הסבירות, בצה"ל החלה להשפיע היעדרותם משירות של מאות קצינים וטייסים ממערכים שונים, רובם מחיל האוויר. בדיוני הערכות מצב שהתקיימו ביממה האחרונה עלתה תמונה מדאיגה, שגם שוקפה באופן מלא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט, ולפיה הכשירות למלחמה החלה להיפגע.
אף שצה"ל עדיין כשיר למלחמה, לראשונה העלו בצבא סימני שאלה אמיתיים בנוגע לסוגיה אם קצינים וטייסים רבים, במערכים הקריטיים ביותר, יחזרו בהם ויתייצבו מחר בבוקר אם תפרוץ מלחמה בעזה ובלבנון. מגמות אלו שוקפו גם לשרים בקבינט אתמול בבוקר. לאחר ששר המשפטים יריב לוין סירב גם לניסיונות מתוך הקואליציה לריכוך, ואחרי שנתניהו העדיף להצביע גם הוא בעד הגרסה הקיצונית ביותר לחוק שיאפשר החלטות ממשלה ללא פיקוח שיפוטי, קצינים רבים במילואים חזרו באופן אישי מול מפקדיהם על הודעתם כי לא ישרתו יותר במילואים.
ולא רק במערכת הביטחון מודאגים. גם דירוג האשראי של ישראל עלול להיפגע לאחר אישור ההצעה לביטול עילת הסבירות. חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס פרסמה דוח חריג למשקיעים על כלכלת ישראל שמזהיר מפני השקעות בישראל. "חקיקה תוביל להשלכות שליליות לכלכלת ישראל", נכתב. בחודש אפריל הורידה מודי'ס את תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובי" ל"יציב". במקביל, בנק ההשקעות מורגן סטנלי פרסם התייחסות למצבה של ישראל בה ציין כי קיימת "אי וודאות לגבי מצבה של הכלכלה בחודשים הקרובים", הבנק מדרג את ישראל כעת ב"עמדה לא רצויה". גם הבנק האמריקני "סיטי" פרסם הערה למשקיעים על המצב בישראל.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיבו להודעה של מודי'ס, וטענו: "זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד", כך לדבריהם. עוד קודם לכן, בורסת תל אביב ננעלה בירידות שערים חדות: המדדים המובילים ת"א 35 ות"א 125 איבדו כ-3% כל אחד, ת"א בנקים צנח בלא פחות מ-4.8%, ת"א בנייה בכמעט 5%, ת"א נדל"ן בכ-4.3% ות"א פיננסים ות"א ביטוח בכ-4% כל אחד. גם השקל ממשיך לצנוח אל מול המטבעות המובילים: שער הדולר היציג נקבע על 3.717 שקלים, עלייה של 2.68% לעומת אתמו, ושער האירו על 4.1056 - עלייה של 2.17% לעומת אתמול.
1 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, בינימין נתניהו
הרצי הלוי, בינימין נתניהו
הרצי הלוי, בינימין נתניהו
(צילום: שלו שלום, יואב דודקביץ')
לקריאה נוספת:

סיפורי היום

היועמ"שית נגד חוק הנבצרות: "נועד לשיפור מצבו המשפטי האישי של נתניהו".
אמיתי ספג אגרוף לפנים באיילון, המפכ"ל הודה: "לפעמים אנחנו טועים".
פרצת אבטחה חמורה בירושלים אפשרה גישה ליותר מ-1,000 מצלמות עירוניות.
סין הודיעה על הדחת שר החוץ שנעלם לפני חודש, בצל שמועות על רומן
אחיו של נתניהו נגד ביידן: "לא יודע מה מצבו המנטלי".
מזג אוויר משוגע באיטליה: שריפות ו-47.6° בדרום, הרוגים בסופות בצפון.

מה צפוי מחר

מחר, ערב תשעה באב. מי פטור מלצום לפי ההלכה, ומהם זמני הצום? המדריך המלא.

התחזית

שיאו של גל החום יחול מחר וביום חמישי. בסוף השבוע הטמפרטורות יחזרו להיות רגילות לעונה.

מה חיפשו היום בגוגל?

שביתה במערכת הבריאות. הרופאים שבתו היום, ו"יותר מאלף שוקלים רילוקיישן", לאחר ביטול עילת הסבירות. בצהריים, לבקשת שר הבריאות, בית הדין לעבודה הורה לרופאים לשוב לעבודה מיד. הרופאה הבכירה מרמב"ם החליטה לא לשבות: "זו דרך פעולה בולשביקית".

סיפורים מומלצים שאולי פספסתם

"קזבלן" הסתיימה עם מסר וצעקות; השחקן הראשי נטש את הבמה
המינוי לספוטיפיי מתייקר: אלה המחירים החדשים בישראל
עלמה זק ואלון נוימן נפרדים אחרי 20 שנה: "ההחלטה התקבלה בהסכמה רחבה"
"כוכב העתיד", בנו של לברון ג'יימס, עבר אירוע לב במהלך אימון
השתזפתם ונשרפתם? זו הסיבה שהעור יכאב רק אחר כך

נראה אתכם

את ה-Woordle היומי שלנו כבר פתרתם?