נציג הממשלה בדיון על עילת הסבירות: "חותמי מגילת העצמאות לא נבחרו, רוב מפורש גובר עליה"

כל 15 שופטי העליון דנו היום (ונכון לשעת כתיבת הידיעה עדיין דנים) בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות. השופט יצחק עמית התייחס לטענות הממשלה ולפיהן הממשלה נבחרה בבחירות רק לפני כמה חודשים ולכן היא מוסמכת לבטל את התיקון לחוק יסוד: השפיטה - ואמר כי "הרוב קובע זו דמוקרטיה ברמת ועדת קישוט של כיתה ד', אנחנו לא שם".
נציג היועמ"שית, ענר הלמן, אמר: "כשהממשלה אומרת 'תסמכו עלינו', צריך להיזהר מאוד. יש כאן ממשלה שרוצה להחליש את הרשות השופטת". "עילת הסבירות - כלי לשמירת טוהר המידות, מונעת שירות ציבורי מושחת". זאת בתשובה למה שאמר נציג הממשלה: "הממשלה והכנסת מצפים שהעליון יסמוך עליהם. שלא יעשו שימוש במה שעלול להיחשב בנשק גרעיני - העתירות נגד חוק יסוד זה נשק יום הדין".
לטענת הממשלה, שיוצגה על ידי עו"ד אילן בומבך, לבג"ץ אין סמכות - ומאחר שביטול עילת הסבירות הוא תיקון לחוק יסוד: השפיטה, אין לבית המשפט את הסמכות לפסול אותו. כשנשאל על ידי השופטים האם סמכות הכנסת לחוקק חוקי יסוד וסמכות בית המשפט לבקר אותם לא נובעת מהכרזת העצמאות, ענה בומבך: "37 אנשים שחתמו על הכרזת העצמאות יצרו מסמך חוקתי מבלי שהתכוונו? הם לא נבחרו". גורמים מקצועיים בכירים בממשלה הגיבו: "זו אמירה מטורפת. גם משה רבנו לא היה נבחר ציבור כשהביא את עשרת הדיברות". לדבריהם, "זה שנציג ממשלת ישראל מזלזל באופן מופגן במגילת העצמאות זה מטורף. הוא כורת את הענף שעליו יושבת מדינה שלמה וגורם לנו נזק בעולם".
בומבך גם התייחס למגעים בתיווך בית הנשיא בין הליכוד לגנץ ואמר כי "יש חשיבות להרגיע את הבהלה. יש שיחות בבית הנשיא. על מה מדברים? על מה ידברו אם לא הסבירות. זה הנושא שעליו מתפשרים. אם היו מגיעים להסכמה, בית המשפט היה מתערב?"
עוד לפני כן, יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן טען כי שופטי העליון "לא פתוחים לביקורת", הנשיאה חיות התערבה ואמרה לו: "אנחנו לא עוסקים לא בכבודו ולא במעמדנו". הוא המשיך: "ברור לי שכבודכם חושבים שאתם פועלים כשורה. אבל אם אתם תהיו הפוסקים האחרונים גם בשאלה הזו היכן האיזונים והיכן הבלמים?"." "אל תתפתחו לקבל מחיאות כף מהציבור", אמר. "אם תעשו זאת - היציאה מהמשבר החוקתי תתארך". השופט חאלד כבוב נזף בו: "זה קצת מעליב, אתה מטיח תוכחה".
1 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
(צילום: אלכס קולומויסקי, לע"מ)
לקריאה נוספת

סיפורי היום

תיעודים מזעזעים מפ"ת: נער הותקף ע"י קבוצת בריונים, אחר התחנן על חייו באיומי אקדח. מבירור ראשוני עולה כי לדברים קדמה אלימות מילולית שהתפתחה במפגש אקראי בין שתי קבוצות נערים.
אזהרה: קשה לצפייה
לאחר שביתה בת יום: הושג הסכם בין ארגון המורים למשרד האוצר.
בזמן הדיונים בבג"ץ: מאות מיליונים הועברו לחינוך החרדי תמורת קיצוץ ברווחה ובביטחון.
נתניהו קיפל את בן גביר? הקבינט החליט - אין שינוי בביקורים אצל מחבלים בכלא. נתניהו אמר - "נדון אחרי החגים". בן גביר פנה ואמר: "רה"מ, מספיק עם התירוצים".
והשיטפונות בלוב: 3,000 הרוגים בסופה הקטלנית "דניאל", עוד אלפים נעדרים.

מה צפוי מחר

בבית המשפט בירושלים יימשך משפטו של בנימין נתניהו בתיקי האלפים ותימשך עדותו של אבי אלקלעי, עורך וואלה לשעבר.

התחזית

מחר יהיה מעונן חלקית עד מעונן, צפוי גשם מקומי בבוקר. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות והן יהיו נמוכות מהרגיל לעונה בעיקר בהרים ובפנים הארץ. בחמישי ושישי יישאר דומה.

מה חיפשו היום בגוגל?

חתונה ממבט ראשון. עילת הסבירות? כולם חיפשו היום בגוגל את הסדרה שהסתיימה אתמול.

סיפורים מומלצים שאולי פספסתם

המפלצת הימית שהאריכה מאוד את הצוואר.
נתב"ג: מה הם הימים העמוסים ביותר בחגים? וגם - פינות העישון חוזרות לשדה. ד"ר אלרעי פרייס יצאה במתקפה על הקאמבק של פינות העישון.
ריב עם מייסד גוגל ומפגש עם סם אלטמן: כיצד הקים אילון מאסק את OpenAI?
והמון מזל טוב: שירלי בוגנים חוגגת 50 - אז עשינו לה מחווה.

נראה אתכם

את ה-Woordle היומי שלנו כבר פתרתם?