ישראל נערכת לצבע אדום גם בעוד שנתיים

בממשלה הנחו את צה"ל להיערך בשטח ל"יום שאחרי" המלחמה בעזה וחילופי האש עם חיזבאללה בצפון באמצעות הקמת מכשולים הנדסיים חדשים בין היישובים בנגב הערבי ובגליל העליון והמערבי. ההנחיה הועברה מתוך הבנה שהולכת ומחלחלת גם בדרג המדיני, חרף הצהרות של בכיריו על חיסול חמאס במלחמה שתימשך עוד שנים, שלפיה צבא הטרור שהתעצם ב-14 השנים האחרונות ברצועה גדול מדי, ולכן גם בעוד שנתיים-שלוש יישמעו התרעות צבע אדום בעוטף - כפי שהעריכו במערכת הביטחון.
צה"ל ובממשלה מנהלים בנושא שיחות רצופות עם ראשי הרשויות, ובמקביל קבלני הנדסה מתחילים להקים מכשולי מסתור וחומות גבוהות בין היישובים והכבישים בנגב המערבי הסמוכים לרצועת עזה כדי למנוע פגיעה של טילי נ"ט, בהם קורנט, בכלי רכב ישראליים שיעברו שם בעתיד.
2 צפייה בגלריה
תוכנית להקמת חומות נגד נ"ט בנגב המערבי
תוכנית להקמת חומות נגד נ"ט בנגב המערבי
תוכנית להקמת חומות נגד נ"ט בנגב המערבי
בצה"ל אומרים על רקע ניסיונות השכנוע שהובטח לאזרחים מהעוטף שהיכולת של חמאס לפשוט לשטח ישראל ירדה מאוד, וכך גם היכולת הרקטית שלו. בפיקוד העורף מציינים כי הדעות בקהילות המפונות חלוקות, בעיקר בין המבוגרים להורים צעירים עם ילדים קטנים. עוד הובטח לתושבים שכיתות הכוננות ביישובים עובו באמצעים נוספים ובחברים שהגדילו את כוחות הכוננות עם נשקייה ומערכת קשר שלמה בכל יישוב. בפיקוד העורף ציינו עוד כי יינתן פתרון לבתי הספר בקווי העימות.

דיווח: בג"ץ נערך לפרסם היום את החלטתו בעניין עילת הסבירות

העיתונאי אבישי גרינצייג דיווח כי פסק הדין של בית המשפט העליון בעניין עילת הסבירות עשוי להתפרסם היום. הנשיאה בדימוס אסתר חיות וממלא המקום שלה עוזי פוגלמן לוחצים על יתר השופטים לסיים את הניסוחים האחרונים של פסק הדין, כך שיתפרסם היום.
טיוטת פסק הדין, נזכיר, הודלפה לעמית סגל, שפרסם כי שופטי בג"ץ עתידים לבטל את התיקון לחוק היסוד ברוב של 8 תומכים מול שבעה מתנגדים. לפי הדיווח, נשיאת בית משפט העליון היוצאת אסתר חיות כתבה בפסיקתה כי "חוק היסוד מהווה סטייה ניכרת מ'החוקה בהתוות', ועל כן חייב היה להתקבל בהסכמה רחבה, ולא ברוב קואליציוני דחוק".

בנק ישראל הוריד את הריבית ל-4.5%

בנק ישראל הפתיע והחליט על הפחתת הריבית במשק לראשונה מזה שלוש שנים ותשעה חודשים. ההפחתה תהיה בת רבע אחוז לשיעור בסיסי של 4.5%, שהם 6% ריבית פריים. בכך הופכת ישראל למדינה הראשונה בין המדינות המפותחות שמורידה את הריבית במשק לאחר תקופה ארוכה של העלאות ריבית ובתום תקופה של יציבות בשיעורי הריבית הגבוהים.
ההחלטה על הורדת הריבית הראשונה בישראל מאז תחילת משבר הקורונה באפריל 2020, הייתה בניגוד לתחזיות רוב כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות ונבעה באופן ישיר מהמלחמה המתמשכת ומכוונת בנק ישראל לסייע למגזר העסקי, למשפחות של מאות אלפי חיילי המילואים ולמשקי הבית, שמצבם הכלכלי הורע מאז 7 באוקטובר.

כותרות נוספות מהיום

בקיבוץ בארי עדכנו כי אילן וייס (56), תושב הקיבוץ שהוגדר נעדר מאז 7 באוקטובר, אינו בחיים. אשתו שירי ובתו נוגה נחטפו לעזה במהלך פלישת מחבלי חמאס, אך שוחררו 50 ימים לאחר מכן במסגרת הפעימה השנייה בעסקה עם חמאס.
2 צפייה בגלריה
אילן, שירי ונגה וייס
אילן, שירי ונגה וייס
אילן, שירי ונגה וייס
(מתוך פייסבוק)
פסימיות בישראל לגבי עסקת חטופים אפשרית: "חמאס מציב דרישות הזויות".
תושבי 12 יישובים הסמוכים לגדר דורשים מהממשלה לנמק מדוע היא אינה מכריזה עליהם רשמית כמפונים.
"ניו יורק טיימס": בשיחתו עם ראש הממשלה, נשיא ארה"ב ביקש מישראל להפחית בעוצמת הלחימה, להימנע מהפצצות רחבות היקף ולעבור לפשיטות נקודתיות במטרה לפגוע בהנהגת חמאס ובמנהרות.
על רקע ההסלמה בצפון, גורם ישראלי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "לא ניתן למצב בגבול לבנון להימשך". לדבריו, "חצי השנה הקרובה היא זמן קריטי". הגורם הוסיף כי ישראל תעביר מסר דומה לארה"ב.
ספינת המלחמה האיראנית "אלבורז" עברה דרך מיצר באב אל-מנדב ונכנסה לים האדום.
רעידת אדמה בעוצמה 7.6 ביפן גרמה לגלי צונאמי, עשרות בתים קרסו.

פרשנויות ודעות היום

סכנת המציאות העמומה ברצועת עזה | ד"ר מיכאל מילשטיין
"הדרך היחידה להתקרב למימוש היעדים האסטרטגיים של המלחמה, ובראשם חיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, היא השתלטות על כל הרצועה, על המחיר הכבד והזמן הממושך שיגבה תרחיש שכזה. הדבר יאפשר לישראל לוודא שהושמדו התשתיות הצבאיות של חמאס, שהנהגתה נפגעה אנושות, ושמשטר אחר יכונן במרחב הגבול בין עזה למצרים. רק לאחר מכן ניתן יהיה לנסות לבסס סדר אחר בעזה". לטור המלא
האקרובט רוצה לרשת את בנימין נתניהו | ד"ר ברוך לשם
"מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, ובמסגרת ריצתו למרחקים ארוכים באמונה שיום אחד יהיה זה שינהיג את המחנה, ניר ברקת מנסה לאגף את נתניהו מימין - אותו נתניהו שמאחוריו התייצב במעמד המביש בבית המשפט בירושלים בתחילת הדיונים בתיקי האלפים. למיקרופונים השלופים מולו בשבוע שעבר הוא רמז שראש הממשלה נכנע לארה"ב באופן הפוגע בחיילי צה"ל: 'לא להיכנע ללחצים הבינלאומיים בדבר צמצום הפגיעה האזרחית... חיילים נשלחים למבנים ממולכדים כמו ברווזים... שום שיקול לא מצדיק שנסכן את חיי החיילים שלנו בשם איזו מוסריות מדומיינת'. אתמול (ראשון) הוא המשיך כשהטיח בנתניהו בישיבת הממשלה ש"קבינט המלחמה שלך מורכב מאנשי קונספציה". לטור המלא
חיי דור הזהב הזה הם סדרת אסונות שהיו יכולים להימנע | בעז גאון
"הבנים והבנות שנלחמים הם גלגול של מגש הכסף שעליו כתב אלתרמן. הקורונה החריבה את חדוות התיכון שלהם, ואז הם הגרילו גם את שואת 7 באוקטובר". לטור המלא

מה חיפשו היום בגוגל?

מאיה בוסקילה. הזמרת מאיה בוסקילה (46) התארסה לבן זוגה שאולי שלוים (28) אחרי שנה וחצי של זוגיות. שלוים הפתיע את בוסקילה ובדיוק בחצות, עם כניסתה של השנה החדשה, שלף טבעת, כרע על ברך אחת והציע לה להיות שלו לתמיד