חמאס פרסם תיעוד של הישאם א-סייד, השבוי בעזה, מחובר לבלון חמצן

אחרי ההודעה החריגה שפרסמה אתמול הזרוע הצבאית של חמאס - ולפיה חלה "הידרדרות" במצבו של אחד השבויים שבהם הוא מחזיק - ארגון הטרור פרסם בצהריים תיעוד שבו נראה הישאם א-סייד, השבוי ברצועה, שוכב במיטה ומחובר לבלון חמצן. מדובר בתיעוד הראשון אי-פעם שמפרסם חמאס מאז שא-סייד, בדואי תושב הדרום, נפל בשבי בחמאס כאשר חצה את הגבול לרצועת עזה בשנת 2015.
חמאס נקט כמה אמצעים כדי להוכיח את אקטואליות הסרטון מצד אחד - ומצד שני כדי לוודא שמיקומו של א-סייד לא יוסגר. על-מנת להוכיח שהסרטון צולם בימים האחרונים, חמאס הציג את א-סייד כשברקע תיעוד טלוויזיוני מכינוס שנערך השבוע בקטאר. מנגד, דאגו בחמאס להסיר את הסאונד מהסרטון כדי למנוע אפשרות, גם אם קלושה, של זיהוי המיקום שבו הישראלי מוחזק.
במשרד ראש הממשלה אמרו בתגובה כי "חמאס מחזיק בשני אזרחים פגועי נפש, חולים וסובלים, וזאת בניגוד לכל החוקים והדין הבינלאומי. הפצת סרטון של אדם חולה זה מעשה מתועב ונואש. מדינת ישראל רואה בחמאס אחראי למצבם הבריאותי של האזרחים השבויים. בנוסף, חמאס מחזיק בגופות שני חיילי צה"ל, הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל, גם זאת בניגוד לדין הבינלאומי.

שר החוץ יאיר לפיד, שהשבוע צפוי להיכנס ללשכת ראש הממשלה, מסר בעקבות פרסום התיעוד של א-סייד: "ישראל רואה בחמאס את האחראי הישיר למצבם של האזרחים שהוא מחזיק בניגוד לחוק הבינלאומי. מדובר בשני פגועי נפש והחזקתם בשבי במשך שנים הוא מעשה של אכזריות בלתי נתפסת.
פרשננו לענייני פלסטינים אליאור לוי מסביר מה גרם לחמאס להציף מחדש את סוגיית השבויים והנעדרים ולשחרר לראשונה ללא תמורה אות חיים משבוי ישראלי. "בשנים האחרונות חמאס מנסה בכל דרך להעיר את השיח הציבורי בישראל בעניין השבויים והחללים המוחזקים בידיו (שני אזרחים ישראלים ושתי גופות חללי צה"ל). בארגון מתוסכלים מכך שאין בישראל לחץ ציבורי שמזכיר את ימי השבי של גלעד שליט וכי כל תרגיל פסיכולוגי שהם ניסו כדי לעורר את השיח הזה – כשל. חמאס מעולם לא סיפק אות חיים של שבוי ישראלי שבידיו שמוחזק בעזה ללא דרישת תמורה (נחשון וקסמן הוחזק בגדה). העובדה שחמאס מספק אות חיים מהימנה על ישראלי שמוחזק בידיו מבלי לדרוש על כך תמורה (בעבר הוא דרש), מעידה על רמת הנואשות שהוא נמצא בה במסגרת הקיפאון במו"מ לעסקת שבויים מול ישראל".
"חמאס רוכב כעת על התירוץ כי חלה הידרדרות במצבו הרפואי של הישאם א-סייד. אלא שגם אם להישאם א-סייד יש מסכת חמצן על פניו - זה לא מעיד כלום על מצבו הרפואי. חמאס יכל גם לצלמו בחדר ניתוח לו חפץ בכך. כבר אמש, מקור פלסטיני ברצועת עזה המקורב לחמאס אמר ל-ynet כי מטרת ההודעה הראשונית על הידרדרות לכאורה במצב אחד השבויים הייתה להחזיר את סוגיית השבויים והנעדרים לשיח הציבורי בישראל. לדברי אותו גורם, חמאס מעוניין "לעורר" את המתווכים העוסקים בניסיון לקדם משא ומתן בין ישראל לארגון באשר לעסקת שבויים. הסרטון המדובר צולם לפני ימים, ההודעה על הידרדרות במצב הרפואי יצאה אתמול. האם יכול להיות שחמאס פשוט הכין כאן תוכנית שלבים מבוימת להעלאת הסוגיה מחדש לסדר היום?"
תיעוד

1 צפייה בגלריה
תיעוד: השבוי הישראלי בידי חמאס
תיעוד: השבוי הישראלי בידי חמאס
תיעוד: השבוי הישראלי בידי חמאס


לקריאה נוספת

סיפורי היום

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר שלושה מאסרי עולם ועוד 15 שנה בכלא על יצחק אברג'יל, שנחשב ל"עבריין מספר 1 בישראל" במשך שנים.
אבו דאבי ביטלה את עונש המוות לישראלית שנתפסה עם קוקאין.
בנט אחרי מתקפת הסייבר באיראן: "מה שדרש פעם עשרות אנשי קומנדו - מצריך כמה אנשים ומקלדת".
נחשפו הסכמי עדי המדינה במשפט נתניהו: פילבר וחפץ התחייבו לא לעבוד בתפקידים ציבוריים.
לאחר סיכול 3 פיגועים, צומצמה אזהרת המסע לאיסטנבול.

מה צפוי מחר

על פי ההסכמים בין האופוזיציה לקואליציה, עד מחר בחצות יעבור בקריאה שנייה ושלישית החוק לפיזור הכנסת. החוק יקודם ללא העלאת מימון המפלגות - והחזית בין הקואליציה לאופוזיציה מתמקדת בסוגיית חוק המטרו. קידום הפטור מוויזה לארה"ב נותר גם הוא מחוץ לחוקים שיקודמו למרות ששגריר ארה"ב דוחק בליכוד לאשר את החוקים הדרושים לפטור.
מחר יתקיים המשך משפט תיקי האלפים של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים.

התחזית

היום חלה עלייה קלה בטמפרטורות. עומס חום כבד הורגש בערבה, ועומס חום בינוני בשפלה. הטמפרטורות לא צפויות להשתנות עד לסוף השבוע.

נתון אחד ביום / ירון דרוקמן

אתמול אובחנו בישראל 12,818 מאומתים לקורונה ומדובר במספר המאומתים היומי הגבוה ביותר מאז 29 במרץ.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי מאז תחילת החודש אובחנו כ-180 אלף ישראלים כחיוביים לקורונה, כלומר ממוצע של יותר מ-6,400 ביום. מתחילת שנת 2022 אובחנו 2,935,709 מקרים של קורונה בישראל.

מה חיפשו היום בגוגל?

מוישי קליינרמן. אחרי שלושה חודשים של חיפושים נרחבים אחרי הנער הנעדר, בית המשפט הוציא היום צו איסור פרסום על הפרשה בעקבות כיוון חקירה חדש במשטרה. עדיין לא ברור אם הממצאים החדשים יובילו לפריצת הדרך שהחוקרים מייחלים לה, אך לפי ההערכות, בשעות הקרובות ידעו אם כיוון החקירה החדש ישפוך אור על היעלמותו של בן ה-16. במקביל לכיוון החקירה החדש, החיפושים אחר מוישי שנעלם בחודש מרץ נמשכים כל העת.

סיפורים מומלצים שאולי פספסתם

אחת השאלות הגדולות של בחירות 2022 - איך ישפיע המהלך פורץ הדרך של מנסור עבאס על החברה הערבית בישראל, והאם יש לו סיכוי לחזור על עצמו? האזינו לפרק של הכותרת - פודקאסט החדשות היומי של ynet.
המונה טועם הגיע לדוכן שווארמה במתחם הבורסה ברמת גן ונהנה מכל רגע.
שווארמה הנסיך
(צילום: אסף חן)
שרידי תנינים גמדיים, שחיו לפני 15 מיליון שנה, התגלו בקניה.
אסי עזר ממשיך לחגוג בפסטיבל האגוצנטריות עם עוד דוקו נדוש על חייו. סמדר שילוני לא ממש אהבה את התוכנית על עזר אמש.

ושרית חדד ובת הזוג מצפות לבת: "חיים חדשים בדרך אלינו, אחות קטנה לנויה ושירה".