חנה איפרגן, ליביה דיקמן והרב אלימלך וסרמן נרצחו בפיגוע בירושלים

שלושה בני אדם נרצחו הבוקר בפיגוע ירי בתחנת אוטובוס בטרמפיאדה בצומת גבעת שאול שבכניסה לירושלים. הנרצחים הם הרב אלימלך וסרמן (73) והנשים חנה איפרגן (67) וליביה דיקמן (24). שני מחבלים, תושבי שכונת צור באהר שבמזרח העיר, הגיעו למקום ברכב וירו ברובה M-16 ובאקדח - וחוסלו על ידי אזרח ושני חיילים, שחזרו לאפטר מעזה.
תיעוד מפיגוע הירי בירושלים
(/)
מספר שעות לאחר מכן, שני לוחמי מילואים נפצעו באורח קל בפיגוע דריסה סמוך למחסום בקעות שבבקעת הירדן. מדובר צה"ל נמסר כי לוחמי מילואים שפעלו במקום ירו ונטרלו את המחבל. הלוחמים פונו לבית חולים לקבלת טיפול רפואי, משפחותיהם עודכנו.

בירושלים מעריכים כי עסקת הילדים, האימהות והנשים המבוגרות מתקרבת למיצוי

הערב צפוי חמאס להשיב לישראל שמונה נשים וילדים, עוד שני חטופים בעלי אזרחות רוסית וכן שלוש גופות, ובמקביל מתנהלים מגעים על הארכת ההפוגה. שחרור החטופות החלו מוקדם יותר. קיימת הערכה כי הפסקת האש תימשך גם מחר, אך המשא ומתן עליה צפוי להיות קשה ומורט עצבים. מסתמן כי הלחימה תתחדש מיד לאחר מכן - אולי כבר בשבת. על יום ההפוגה המתקיים היום סוכם רק הבוקר, והכרזה עליו ניתנת כ-18 דקות לפני הדד-ליין.
ארה"ב, קטאר ומצרים לוחצות להאריך את ההפוגה, אך מבינות שעם מיצוי הרשימה של כ-100 חטופים שנכללו בקטגוריה שעליה סוכם עד כה לא ניתן יהיה עוד להאריך את ההפוגה בלי עסקה חדשה.

הנרי קיסינג'ר, מזכיר המדינה האמריקני לשעבר, הלך לעולמו בגיל 100

הנרי קיסינג'ר הלך לעולמו הלילה בגיל 100 בביתו שבקונטיקט. קיסינג'ר היה אחד מהמדינאים המשפיעים בזירה הבינלאומית במאה ה-20, והיה היהודי הראשון בתפקיד מזכיר המדינה האמריקני. הוא כיהן כיועץ לביטחון לאומי בין השנים 1969 ל-1975 והיה מזכיר המדינה בין השנים 1973 ל-1977.
בשנת 1973 זכה בפרס נובל לשלום על מעורבותו במשא ומתן להסכם הפסקת האש בווייטנאם, ושנה קודם לכן זכה בתואר איש השנה של המגזין "טיים". מבקריו גינו את פועלו ורואים בו כאחראי לפשעי מלחמה בעקבות תמיכתו בדיקטטורות אנטי-קומוניסטיות, במיוחד באמריקה הלטינית.
2 צפייה בגלריה
עם גולדה מאיר
עם גולדה מאיר
עם גולדה מאיר
(צילום: AP)

לבלוג הערב המתעדכן של ynet - לחצו כאן


כותרות נוספות מהיום

מסוף השבוע האחרון, שבו החלה חזרת החטופים מהשבי, הצטברו עדויות שמתחילות להרכיב תמונת מצב של החוויות הקשות שעברו עליהם. מדובר בעדויות שניתנו בעיקר על ידי קרוביהם של המשוחררים, אך בחלק קטן גם בעדויות ממקור ראשון.
אופיר צרפתי, סטודנט להנדסת חשמל בן 27, שנחטף לרצועת עזה, אינו בין החיים. כשלושה שבועות גורלו לא היה ידוע, עד שלמשפחתו נמסר שנחטף. העדויות העלו שנפצע קשה והיום דווח כי אינו בין החיים.
2 צפייה בגלריה
אופיר צרפתי ובת זוגו שובל גל
אופיר צרפתי ובת זוגו שובל גל
אופיר צרפתי ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה )
צעירה בת 20 בהיריון מתקדם נרצחה הבוקר בדקירות בשכונת רמות אשכול בלוד. כמה שעות לאחר מכן עדכנה על מעצר שני חשודים, אביה ואחיה של האישה, שמתגוררים בפזורה הבדואית ובלוד.
לירן יעקובוב, נתנאל אביב ועוז רוחם מבאר-שבע נאשמים שיום אחרי הטבח במסיבה שיקרו לשוטר כדי להיכנס לשטח הצבאי הסגור, ואז גנבו משם רכוש רב השייך לאזרחים שנרצחו או נמלטו מהמחבלים, כולל תיק עם אלפי שקלים.
שעות ספורות אחרי שחרורה מהכלא במסגרת עסקת החזרת החטופים, התייצבה עהד תמימי מול המצלמות ושבה להפיץ שקרים ועלילות דם.
שר החוץ אלי כהן החליט להחריף את הצעדים נגד ספרד, בין היתר בעקבות האמירות המקוממות של ראש הממשלה פדרו סנצ'ס, שאמר מוקדם יותר כי בהתחשב במספר הקורבנות בקרב האזרחים בעזה הוא מפקפק בכך שישראל מצייתת לחוק ההומניטרי הבינלאומי.
ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח היום כי אחת ההצעות שעלו ל"יום שאחרי" ברצועת עזה, היא גירוש של אלפי מחבלים בדרג נמוך - ולא מנהיגותי - למדינה שלישית, בדומה לאופן שבו גורשה הנהגת אש"ף יחד עם אלפי מחבלים מלבנון בשנת 1982.
סוכלה הברחת הנשק הגדולה אי פעם מירדן: לוחמי יחידת מג"ן של מחוז הדרום במשטרה תפסו 137 כלי נשק, בהם 120 אקדחים ו-17 רובי M-16, ואיתם 250 מחסניות.

פרשנויות ודעות היום

חמאס רוצה לאחוז בחבל בשני קצותיו | רון בן ישי
"סינוואר מבין שישראל לא תאפשר הפוגות בלי שבכל יממה ישוחררו חטופים. הוא גם חושש מאוד מחידוש הלחימה, ולכן מציע כעת גופות של חטופים במקום אנשים חיים. יש בידי חמאס לא מעט גופות של ישראלים וישראליות, חלקן נחטפו ללא רוח חיים ב-7 באוקטובר וחלק של כאלה שמתו בשבי. בתפיסתו האיסלמיסטית של חמאס, גברים - גם מעל גיל שירות צבאי - הם בעלי ערך רב יותר מנשים וילדים, ועדיף לו לשחרר גופות". לטור המלא
תמונת ניצחון על פוליטיקת הזהויות | ד"ר אבי שילון
"לפתע חזרנו להיות מה שנדמה ששכחנו - עם אחד, עם ערבות הדדית ומיזוג גלויות שמפרה את השיח הישראלי ולא מפריד בין ישראלי לישראלי. יתרה מכך: ככל שהתמונות של החטופות ושל בני משפחותיהן קורעות את הלב, הן גם מציגות לנו עוצמה אנושית שמזכירה מדוע ואיך היו הקיבוצים לב העשייה הציונית. השקט, האיפוק והאצילות של השבות והשבים מן השבי - עדינה משה בת ה-72, למשל, דרשה מחוטפיה שישחררו אישה מבוגרת יותר - הוא מחזה אנושי מפעים". לטור המלא
לא רק אנחנו. גם סינוואר שגה בקונספציה | ד"ר מיכאל מילשטיין
"חרף פער חריף המסתמן בין האזרחים להנהגה בישראל במלחמה, החברה מפגינה כושר התגייסות, לכידות וחוסן פנימי עילאי המאפשרים מאבק נחוש. הפלסטינים, שלכאורה מצטיירים מנגד כציבור מונוליטי הניצב כחומה בצורה מאחורי המאבק, הם בפועל קולקטיב נטול אג'נדה סדורה או הנהגה (שירדה למחתרת), הנקלע פעם אחר פעם למעמד של קורבן בעל כושר עמידות מוגבל". לטור המלא

מה חיפשו היום בגוגל?

יובל דיסקין. "המנהיגות בקושי מתפקדת עד היום", אמר אמש ראש השב"כ לשעבר בכנס "חטופים - שאלה של מחיר?". לדבריו, "כבר בתקופתי ראינו שחמאס הולך לכיוון של חטיפות המוניות ומבצעים גדולים". דיסקין התייחס גם למנהיג הארגון סינוואר: "נתניהו לא רצה להיכנס למצב של עימות שבו הוא מחסל אותו".