לאחר 28 שנות עבודה במכבי שירותי בריאות, שבהן מילאה שורה ארוכה של תפקידים בכירים ביניהם ראש חטיבת התפעול, ראש מחוז השרון, סמנכ"לית שירות ושיווק ומנכ"לית חברת מכבי יזמות, סיגל דדון־לוי מונתה לפני כשנה וחצי למנכ"לית הראשונה של מכבי. "מראשית הקריירה שלי שאפתי להתקדם לתפקידים ניהוליים בכירים, אך הדחף להגיע לתפקיד המנכ"לות, שהוא בין החשובים והמשפיעים במערכת הבריאות, התעורר אצלי רק בשנים האחרונות ובמיוחד בתקופת הקורונה".
כיום, דדון־לוי היא האישה היחידה שעומדת בראש קופת חולים, שמהווה את הארגון השלישי בגודלו בישראל ומעסיקה למעלה מ15,000 עובדים וצוותים רפואיים. "בשנת 2023 אין תקרת זכוכית שנשים לא יכולות לנפץ ואין פסגה שהן לא יכולות לכבוש", אומרת מנכ"לית מכבי, "אך אנו כחברה צריכים לשאוף להתקדם לעבר היום שכבר לא נדון בפריצות דרך, כיוון שמינוי מנכ"ליות נשים יהיה דבר טבעי שבשגרה".
1 צפייה בגלריה
מנכ"לית מכבי שירותי בריאות - סיגל דדון-לוי
מנכ"לית מכבי שירותי בריאות - סיגל דדון-לוי
מנכ"לית מכבי שירותי בריאות - סיגל דדון-לוי
( צילום: עופר חג'יוב)
דדון־לוי (52), נשואה ואם לשניים ומתגוררת בתל אביב. היא גדלה בקריות, ובגיל 12 עברה עם משפחתה לצפת; "גדלתי במשפחה מסורתית, חמה ואוהבת, שעיצבה את מי שאני כיום", היא משתפת. היא בעלת שלושה תארים אקדמיים, שאותם סיימה בהצטיינות: תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון במדעי הרוח והחברה ותואר שני במינהל ציבורי.
טרם מינויה למנכ"לית שימשה כמנהלת מבצע חיסוני הקורונה של מכבי, על רקע אחת מהתקופות המאתגרות ביותר שידעה מערכת הבריאות; "מכבי זכתה להישגים רבים בהתמודדות עם הקורונה ולשמחתי, הובילה בכל פרמטר, מבדיקות ועד חיסונים – בראש ובראשונה בזכות המקצועיות והמסירות של הרופאים, האחיות ויתר עובדי הארגון".

אמון גדול של המבוטחים

בסקר ברוקדייל האחרון, הסוקר את רמת השירות של קופות החולים, חברי מכבי דיווחו על שביעות הרצון הגבוהה ביותר מבין כלל קופות החולים (91%) וכן דיווחו בשיעור הגבוה ביותר על תחושת בריאות טובה (82%). בנוסף חברי מכבי הם בעלי השיעור הגבוה ביותר בשימוש באתר או באפליקציה של הקופה (70%) וכן בוחרים לפנות למוקדים הטלפוניים של הקופה (39%) ולמוקדי רפואה דחופה בקהילה (69%) בשיעור הכי גבוה, דבר המעיד על האמון הגדול של המטופלים בשירותי הארגון.
לדברי דדון־לוי, המנוע המרכזי להצלחתה של מכבי הוא ההון האנושי המרכיב אותה, והיא גאה במיוחד בשיעור הנשים בארגון, בדגש על שדרת הניהול הבכירה; "נשים מהוות כ־77% מהעובדים בתפקידים ניהוליים, וכ־60% מההנהלה הבכירה ביותר - אחוז גבוה ויוצא דופן ביחס למשק הישראלי. המנהלות במכבי נבחרות על סמך כישוריהן, ואני מאמינה שכך צריך לפעול – ראוי לקדם אנשים על בסיס יכולות, מנהיגות ומוטיבציה, ואם האדם המתאים הוא אישה – זהו ערך מוסף אדיר״.
היא מעלה על נס את קודמה בתפקיד, רן סער, שמשמש היום כיו"ר מכבי, על פועלו לקידום נשים. "בעשור שרן שימש כמנכ"ל, הוא החזיק בדעה שניהול נשי הוא נכס אדיר לכל ארגון וקידם עשרות מנהלות לתפקידים הבכירים ביותר".
דדון־לוי מאמינה כי העידן החדש בעולם התעסוקה דורש את היכולות הטמונות בסגנון הניהול והמנהיגות הנשית: "נשים מנהלות מביאות עימן לתפקיד אינטליגנציה רגשית גבוהה לצד אג'יליות - יכולת הסתגלות מהירה לשינויים וביצוע התאמות אליהם. זאת בנוסף לניהול יצירתי מחוץ לקופסה וליכולת לייצר קשרי אמון ושיתופי פעולה אפקטיביים", היא אומרת. סגנון הניהול הנשי גם נתמך מחקרית, כאשר נמצא שנשים תורמות לשיפור הביצועים העסקיים של ארגונים. ובאופן אישי, דדון־לוי מספרת שהיא רואה זאת יום יום ושעה שעה בארגון שבראשו היא עומדת.
״קידום הנשים אצלנו לא מתרכז רק בתפקידים שבאופן מסורתי נתפסים כ'נשיים'. בשנים האחרונות יותר ויותר נשים במכבי מנהלות תחומים שלאורך שנים נוהלו כמעט באופן בלעדי על ידי גברים, כמו ניהול רפואי, ניהול כספים, ניהול משפטי, ניהול טכנולוגי וניהול לוגיסטי. לכן כאשר מדברים על קידום נשים בהנהלות, חשוב לבחון לא רק את המספר, אלא גם לחשוב האם אנחנו מסוגלים לשבור תבניות שהורגלנו בהן ולקדם מנהלות דווקא היכן שזה לא נחשב 'טבעי'", מציינת המנכ"לית.
היא מצרה על כך שעל אף ההתקדמות האדירה של נשים בעולמות התעסוקה, הן עדיין אינן מיוצגות באופן מספק בדירקטוריונים, במשרדי הממשלה, בהנהלות ארגונים ציבוריים ובחברות הגדולות הנסחרות בבורסה. "ברמה הארצית הדרך עוד ארוכה. יש עבודה רבה לעשות כדי שנראה לפחות 50% מנכ"ליות במשק. אני גאה להוביל גוף חשוב ומשמעותי כמו מכבי, שמקדם נשים ראויות לתפקידי מפתח, ומקווה שארגונים נוספים ישאבו מאיתנו השראה ויפעלו לאזן את הייצוג אצלם באופן פעיל".

נדרש שינוי פרדיגמות מהיסוד במערכת הבריאות

כמי שנמצאת במערכת הבריאות הישראלית שנים ארוכות, דדון־לוי מכירה היטב ומקרוב את האתגרים הרבים שעימם מתמודדת המערכת. על רקע דיוני התקציב של קופות החולים הנערכים בימים אלו, היא מתריעה, כי רפואת הקהילה נמצאת במשבר עמוק שמחייב הגדלה משמעותית של התקציב הממשלתי. "האתגר הגדול ביותר כרגע במערכת הוא זמני ההמתנה לרפואה מקצועית, שרק הולכים ומתארכים בשל תקצוב נמוך וחוסר אדיר ברופאים ובמטפלים. ללא התערבות לאומית ותכנון כוח אדם לטווח ארוך המערכת תעמוד בפני סכנת קריסה ממשית". לדבריה של המנכ"לית, "התרומה של מערכת הבריאות הציבורית לחיינו במדינה לא פחותה מתרומתה של מערכת הביטחון, ומקבלי ההחלטות צריכים לפעול בהתאם ולהקצות משאבים הולמים".
סוגיה מרכזית נוספת שעומדת בראש מעייניה של דדון־לוי ונוגעת לכל גופי הבריאות בארץ ובעולם, היא הצורך להסתגל במהירות לשינויים האדירים שמתחוללים בשנים האחרונות בעולם הרפואה; "תחום הבריאות מתפתח בקצב מסחרר, ומכבי, שכבר עתה נמצאת בחוד החנית של החדשנות הטכנולוגית והמקצועית, פועלת בהתמדה כדי להתאים את עצמה לעידן החדש לפני כולם, ולהוביל את רפואת המחר", היא מספרת. "חרף האתגרים התקציביים ומשבר כוח האדם, אנחנו לא מפסיקים להתפתח ולהשקיע משאבים רבים באימוץ והטמעה של טכנולוגיות חדשניות, המבוססות על בינה מלאכותית, ביג דאטה, אוטומציה ועוד״.
לטענתה, על מערכת הבריאות כולה לשנות פרדיגמות מן היסוד כדי להתאים עצמה לתמורות הגלובליות בעולמות הבריאות; "אנו חייבים לבצע את המעבר מרפואה המוכוונת לבתי חולים לרפואת המוכוונת לקהילה ולבית, מעבר מרפואה גנרית לרפואה מותאמת אישית ומעבר מרפואה מגיבה לרפואה יוזמת ומונעת", היא אומרת.

שירות אישי, פרואקטיבי ומבוסס נתונים

דדון־לוי מדגישה גם את השינויים המשמעותיים שמתרחשים בעולמות העבודה והשירות; "עד לפני שלוש שנים המושג 'עבודה מהבית' כמעט לא היה קיים, והיום הוא כבר חלק בלתי נפרד ממודל ההעסקה. הקורונה שינתה לחלוטין את שוק העבודה והאיצה מגמות ותהליכים שהתחילו עוד קודם, כמו תחלופת משרות מהירה והצורך באיזון מוגבר בין בית לקריירה", היא אומרת. "אני רואה חשיבות עליונה בהתאמת מכבי למגמות הללו וצורך להוביל מהפכה של ממש במודל אספקת השירותים הקיים כיום - שירותי בריאות בעולם החדש צריכים להיות אישיים, פרואקטיביים ומבוססי נתונים יותר מאי פעם".
בשנה האחרונה דדון־לוי הובילה את המיתוג החדש של קבוצת מכבי כמובילת "סטנדרט הבריאות הגבוה בישראל", צעד שלדבריה משקף באופן המיטבי את העשייה הנרחבת בכל זרועות הקבוצה, שכוללת בין היתר את אסותא מרכזים רפואיים, בית החולים הציבורי אסותא אשדוד, רשת "בית בלב", מכבידנט, מכבי טבעי ומכבי יזמות. "ההבטחה למתן שירותי בריאות בסטנדרט הגבוה מכולם נועדה להדגיש בפני הציבור הרחב את הייעוד שלנו – לספק לכ־2.7 מיליון חברי מכבי את השירות הרפואי המקצועי, האיכותי והחדשני ביותר. ליבת הארגון היא המצוינות הרפואית וגם במציאות המורכבת של מערכת הבריאות בימים אלו, הצוותים שלנו ממשיכים להעניק את הרפואה הטובה בישראל מתוך ערכים של חמלה ואנושיות". 

הניהול הנשי במכבי

84% נשים בארגון
77% נשים בתפקידי ניהול
60% נשים בשדרת הניהול הבכירה
- שדרת הניהול הבכירה ביותר בארגון מורכבת מ־60% נשים, ככל הנראה האחוז הגבוה ביותר מבין ההנהלות הבכירות בגופים הציבוריים בישראל.
- בראש שלושה מתוך חמשת המחוזות בארגון עומדות נשים – ראש מחוז הצפון, סטלה קריוף; ראש מחוז השרון, ד"ר אנג'לה עירוני וראש מחוז הדרום, ד"ר רחלי מיזן.
- תפקידים בכירים נוספים בהנהלה הראשית הבכירה מאוישים גם הם על ידי נשים: ראש חטיבת הבריאות והמשנה למנכ"לית, ד"ר מירי מזרחי ראובני; ראש חטיבת שירות ושיווק והמשנה למנכ"לית, ענת ליכטיג אליעז; סמנכ"לית ממשל ותקשורת, שיר כהן; ראש מכון המחקר והחדשנות, ד"ר טל פטלון; ראש מערך החדשנות, נורית יהלום מילר; מנהלת מכבי פארם, דורית אפלר; ראש אגף טכנולוגיות רפואיות, ד"ר נעמי סיגל; היועצת המשפטית, שלי החנוכי; מבקרת הפנים, עפרה בילמן ועוזרת בכירה למנכ"לית, מיכל גונן.
- בקבוצת מכבי 80% מחברות הקבוצה מנוהלות על ידי נשים: מנכ"לית רשת הדיור המוגן "בית בלב", ד"ר גלית קאופמן; מנכ"לית רשת מכבידנט, טוני כהן; מנכ"לית רשת מכבי טבעי, דבורה חסיד ומנכ"לית מכבי יזמות וניהול, קרן שכטר אזולאי.