מוגש מטעם דקסקום
הדר שושני, תלמידת כיתה ח' בת 14, אובחנה עם סוכרת סוג 1 לפני שנתיים וחצי, "וההרגשה בהתחלה היתה שהשמיים נפלו עלינו", מספרת חני שושני, אמה של הדר. הדבר הראשון שהמשפחה עשתה, "היא לחבר את הדר למשאבה", מספרת חני. "התלהבנו מכך שהיא אמורה לתקן לבד את רמות הסוכר, כך שהדר תוכל לחיות בלי הנטל של מדידות וזריקות".
בפועל, "בחודשים הראשונים השימוש במשאבה היה מסורבל, ולא הצלחנו להגיע לאיזון. החיבור לא היה נוח, האביזרים לא היו נוחים מספיק והיתה תקופה שהדר יצאה מאיזון ללא סיבה נראית לעין", מספרת חני. לאחר חודשים רבים של תסכול " לפני קרוב לשנה החלפנו את המכשיר למשאבת האינסולין ההיברידית של Tandem אשר מתחברת במעגל סגור לחיישן דקסקום והחיים של הדר השתנו לטובה", מספרת חני. הדר מספרת כי "החיבור לגוף לא כואב, הסנכרון עם החיישן עובד טוב, הרבה יותר נוח להתנהל איתה". גם מבחינת איזון הסוכר, הדר הצליחה להגיע עם דקסקום וטנדם לתוצאות מדהימות – הבדיקות האחרונות הראו כי היא 93% מהיום בטווח, רמת הסוכר הממוצעת עומדת על 96, וה-A1C (המוגלובין מסוכרר) היה כ-5%.
"לפעמים ילדים חושבים שזה טלפון קטן. אני לא מתביישת"
בכל הנוגע לחיים בתור בת נוער בישראל עם סוכרת ומשאבה שמחוברת לגוף מסביב לשעון, הדר מספרת כי "המשאבה שיש לי היום היא קטנה, עם מסך, דומה מאוד לטלפון סלולרי קטן. לפעמים ילדים באמת חושבים שזה טלפון קטן ואני מסבירה להם. אני לא מתביישת בזה". כאשר הדר עלתה לחטיבה בשנה שעברה, "הרצתי בפני כל הכיתה החדשה על הסוכרת, איך אובחנתי, על התזונה שלי ועל המשאבה", היא מספרת. "היום, אם המשאבה מצפצפת בכיתה, כולם יודעים שזה מהמשאבה. החברים בכיתה כבר רגילים". "יותר מכל אני מייחלת לריפוי. עד אז, הייתי רוצה שתהיה מודעות לחולי סוכרת בבתי עסק".
לצד השימוש במשאבה, הדר נמצאת בתזונה דלת פחמימות, "והיום היא באיזון מלא כל הזמן", מספרת חני. "התזונה שמה בפניה מגבלות לא פשוטות והיא שומרת עליהן, אני מאוד מעריכה את הבגרות ואת ההבנה שלה בנוגע לוויתורים שצריך לעשות בשביל לשמור על רמת סוכר תקינה". עם זאת, לתזונה של הדר יש גם אתגרים, המשתקפים בעיקר בבילויים של בני נוער. "בבית התרגלתי בקלות לתזונה, אבל אם אנחנו יוצאים לגלידה, למשל, אין לי אפשרויות. בסופר יש תחליפים של עוגות וגלידות דלי פחמימות, אבל באף גלידריה אין אופציה בשבילי. אין עדיין מספיק מודעות לתזונה של סוכרתיים". לדברי חני, "יותר מהכל אני מייחלת למציאת ריפוי למחלה. עד אז, הייתי רוצה שתהיה מודעות לחולי סוכרת בבתי עסק".
מעבר לכך, חני מספרת כי "למרבה הצער, בישראל אין עדיין מספיק מודעות לדרכי הטיפול ולתזונה המתאימה. חייבים להבין שסוכרת זו מחלה קטלנית עם נזקים בטווח הרחוק".
2 צפייה בגלריה
הדר שושני
הדר שושני
הדר שושני
(באדיבות המשפחה)
"העצה שלי לילדים שמאובחנים - חשוב שתדעו שזה לא סוף העולם"
היום, אחרי ניסיון של יותר משנתיים בהתמודדות, הדר פונה לילדים ולנערים שאובחנו ואומרת להם "מה שחשוב זה להבין שזה לא סוף העולם, למרות שבאותו רגע זה היה נראה כמו סוף העולם". חני מספרת כי "גם עבורי בתור הורה, היה ממש קשה להתרגל למצב בהתחלה. הייתי בדאון בשביל הבת שלי. היום, אחרי ההסתגלות למשאבה הנכונה ולתזונה המתאימה, אפשר לנהל חיים רגילים, בלי רכבות הרים של רמות סוכר". חני מספרת כי הדר מצליחה לשמור על הריכוז בכיתה, "והיא אפילו בין המצטיינים של הכיתה, במגמה מדעית של פיזיקה ומדעי המחשב". הדר מוסיפה כי "אני לא מוותרת לעצמי אפילו לרגע ושואפת הכי גבוה שאפשר. לצבא עדיין לא מקבלים מועמדים כמוני אבל אני מתכוונת להתנדב".
בכל הנוגע לטיפול המתאים, חני אומרת כי "אם הילדים שלכם אובחנו, אל תיקחו את הזמן - תתחברו מוקדם ככל האפשר למשאבה. זה מקל על החיים באופן מיידי, בלי תופעות לוואי וכמעט בלי התעסקות. להדר יש ערכים כמו לבן אדם בריא, ובאופן יציב וממושך". בין היתר, חני מספרת כי היתרונות של ה-Tandem כוללים בין היתר מצב לילה ואפשרות לשינוי המינונים. במבט לעתיד, חני אומרת כי "בארצות הברית יש דגמים מתקדמים הנמצאים בשימוש שהבנתי שהולכים להגיע לישראל גם בקרוב. יש לאן לשאוף מבחינת ציוד וטכנולוגיות".
מתברר שאפשר לעשות הכל עם סוכרת – שילוב בין סנסור דקסקום למשאבת האינסולין ההיברידית Tandem הוא השלב הבא של הטיפול
אנשים רבים עם סוכרת סוג 1 משתמשים בימינו בחיישן רציף לניטור רמת הסוכר בגוף, אשר תורם לאיזון משופר של הסוכרת הודות למדידה רציפה ואלגוריתם לחישוב מגמת הסוכר. באמצעות חישוב המגמה, אפשר להתכונן למצבים קיצוניים ולהפחית את הסיכון והסיכוי לסיבוכים בעתיד. סנסור Dexcom G6 הוא סנסור רציף המאושר לשימוש בתינוקות מגיל שנתיים, ילדים, מבוגרים ונשים בהריון. הסנסור מאושר FDA, CE ומאושר לקבלת החלטות טיפוליות.
Dexcom G6 מודד כל 5 דקות את רמות הסוכר בדם ברמת דיוק גבוהה ביותר, והוא אף מתריע 20 דקות לפני הגעה להיפוגליקמיה. הערכים נשמרים ומוצגים באפליקציה מיוחדת במכשיר הסלולרי של המשתמש ושל בני המשפחה, אשר יכולים לעקוב אחר הנתונים של הילד\ה שלהם. מעבר לכך, המכשיר אינו דורש כיולים, סריקות או בדיקות דם.
האתגר המרכזי בהזרקות אינסולין נובע מהעובדה כי כל יום נראה אחרת עבור סוכרתיים. סדר יום שונה באמצע שבוע לעומת סוף שבוע, לצד גורמים כמו סטרס, כמות שינה ושינויים קלים בתזונה, מובילים לשינוי בהתנהגות הסוכר ובעקבות זאת לתגובה שונה של הגוף. הזרקות אינסולין פועלות כך שאי אפשר לתקן ולכוונן את כמות האינסולין בגוף לאחר ביצוע ההזרקה.
הבשורה החדשה ביותר בתחום הסוכרת היא משאבה היברידית מתקדמת במעגל סגור, אשר יודעת להתאים את כמות האינסולין המופרש על פי רמות הסוכר המתקבלות מהחיישן. משאבת ה-Tandem מקבלת את ערכי הסוכר מסנסור הדקסקום בכל 5 דקות, מעריכה את רמת הסוכר הצפויה 30 דקות לאחר מכן ובהתאם מתקנת את כמות האינסולין המסופק לגוף- המשאבה מפחיתה את הכמות עד עצירה מלאה במידת הצורך או מעלה אותו ואף יודעת לבצע תיקונים במידת הצורך. השימוש במשאבת Tandem הופך את הטיפול בסוכרת למדויק הרבה יותר, מגדיל את הזמן בטווח ומפחית משמעותית את הנטל הטיפולי מהחולים עצמם. אם בעבר המשאבות נטו להיות גדולות ומגושמות, Tandem היא משאבה הקטנה בכעשרות אחוזים ממשאבות היברידיות אחרות הנמכרות שוק, והיא כוללת מסך מגע צבעוני בדומה לטלפון נייד.
בדומה לטלפון נייד, Tandem יכולה לעבור עדכוני תוכנה, כך שהמשתמשים לא "נתקעים" עם משאבה מיושנת. בכל פעם שיש עדכון או טכנולוגיה חדשה, ניתן לבצע עדכון ולקבל בכל פעם משאבה חדשה.
בעתיד הקרוב צפויה השקה של הדור הבא של הסנסורים, Dexcom G7, ומשאבת Tandem תוכל להתחבר גם אליו במעגל סגור לאחר עדכון תוכנה. אחד היתרונות המשמעותיים של Tandem הוא האפשרות להתאים את הטיפול לכל משתמש באמצעות הקמת פרופילים אישיים, תכנות של המשאבה ושימוש במצבים המובנים: "מצב ספורט" המאפשר הגדרת יעדי מטרה גבוהים יותר של הסוכר לטובת הקטנת הסיכוי להיפוגליקמיה אחרי או במהלך אימון, ו"מצב שינה" המגדיר ערכי מטרה מצומצמים יותר והוכח מחקרית כי מגדיל משמעותית את הזמן בטווח, כך שניתן לישון לילה שלם באופן רצוף.
שיפור בכל המדדים המרכזיים של התמודדות עם סוכרת סוג 1
מבחינת מדדים, Tandem משפרת את שלושת המדדים המרכזיים בהתמודדות עם סוכרת סוג 1: TIR (הכמות הזמן בה רמת הסוכר נמצאת בטווח תקין), A1C (מדד המוגלובין מסוכרר אשר בעקבות המשאבה יורד לרמה קרובה לזו של אדם ללא סוכרת) ומדד התנודתיות של הסוכר, אשר נשמר יציב יותר הודות למשאבה. בכל הנוגע לנוחות השימוש, המשאבה מורידה את נטל הטיפול אצל אנשים עם סוכרת סוג 1 ומאפשרת להם לילות שקטים יותר עם שינה רצופה.
המשאבה מסוג Tandem זמינה נכון להיום בסל הבריאות לחולי סוכרת סוג 1 מתחת לגיל 18, ובקופת חולים מכבי גם לבני 18 ומעלה. בחודשים האחרונים הכליל סל הבריאות את המשאבות ההיברידיות כד למבוגרים בגילאי 18 עד 40, החלטה אשר צפויה להיות מיושמת בקופות החולים בקרוב.
מוגש מטעם דקסקום
פורסם לראשונה: 15:36, 24.06.24