3 צפייה בגלריה
(צילום: יניב כהן)
הסתיימו החגים, סגרים לא נראים באופק וכולנו נדרשים לאמץ את השגרה חזרה לחיינו. לסטודנטים והסטודנטיות מדובר בשגרה של לימודים, עבודה, משפחה, פקקים ועוד.
אבל יודעים משהו, זה לא חייב להיות ככה. סטודנטים יכולים וצריכים לחיות גם אחרת – לשלב גם לימודים וגם קריירה, גם חיים אישיים וגם תואר יוקרתי, להתקדם בחיים מבלי לשלם על כך מחיר. מי שליטשה את המודל הזה בצורה המזוקקת ביותר זו האוניברסיטה הפתוחה, המתבדלת באקדמיה בשיטות הלמידה הייחודיות שלה.
באוניברסיטה הפתוחה ניתנת לסטודנטים הגמישות לבחור: הם יכולים להחליט אם ללמוד קורס אחד או מספר קורסים במהלך הסמסטר, להחליט אם למקד את הלימודים בתחומים מסוימים או ללמוד תואר רב-תחומי, לבחור את קבוצת הלימוד המתאימה לסגנון הלמידה שלהם ולקצב חייהם, ללמוד מכל מקום ובכל זמן את חומרי הלימוד האיכותיים והידידותיים, ולהיעזר במפגשי הנחיה במגוון ימים ושעות באחד מעשרות מרכזי הלימוד הפרושים ברחבי הארץ או במפגשי הנחיה מקוונים.

"הדבר הראשון שאני זוכרת היה תחושת השחרור"

ניקול גרוסמן, בת 18 מפתח תקווה שסיימה לא מזמן כיתה י"ב, ואף זכתה במדליית כסף באולימפיאדה האירופית למדעי המחשב לבנות בקטגוריית תכנות תחרותי, מכירה היטב את יתרונות האוניברסיטה הפתוחה. "כמצטיינת במתמטיקה התחלתי לימודי תואר ראשון במתמטיקה כבר בכיתה י' במוסד אקדמי אחר" היא מספרת, "ככל שחלף הזמן הבנתי שאני לא מצליחה לשלב את הלימודים באוניברסיטה עם הלימודים הרגילים, חיים אישיים וחיי חברה, והחלטתי בעצת ידיד להירשם לתואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה. לשמחתי כל נקודות הזכות שלי המשיכו איתי והדבר הראשון שאני זוכרת היה תחושת השחרור, האוויר לנשימה, שהרגשתי עם המעבר. אפילו נוצר מצב קצת אירוני שיכולתי פתאום לקחת יותר קורסים וגם לחיות חיים רגילים."
לימודי מדעי המחשב נחשבים ללימודים קשים, לא קשה ללמוד אותם בצורה מקוונת?
"ממש לא. קודם כל יש לנו מרצים ומנחים שאפשר לפנות אליהם בכל שאלה קריטית ויותר מזה, יש אתר קורס מושקע ויש גם פורום עם תשובות מהירות. אם במוסד האקדמי הקודם פספוס שיעור היה נחשב לעניין קריטי, הרי שבאוניברסיטה הפתוחה כל המידע זמין ומוקלט כך שאפשר להשלים את השיעורים החסרים בלי דאגות."
מה את עושה כיום?
"כיום אני לקראת סיום לימודי התואר הראשון ומתכוננת לשירות משמעותי בצה"ל."

"הבנתי שהמודל הנכון עבורי הוא האוניברסיטה הפתוחה"

וזה לא מסתכם רק בשילוב עם לימודים תיכוניים או קריירה מקצועית עשירה. האוניברסיטה הפתוחה מתאימה גם לתלמידים שחייהם עמוסים בעשייה ציבורית או חברתית. דוגמה לכך היא מתן בארי, בן ה-34, סגן ומ"מ ראש עיריית אילת שהתחיל את לימודיו לתואר ראשון במדיניות ציבורית בתקופת הקורונה. "העבודה כאיש ציבור היא עבודה מאוד תובענית בפרט כשאתה רוצה לשלב בה לימודים. בזמן סגרי הקורונה המגע שלי עם הציבור פחת משמעותית ולכן החלטתי לנצל את התקופה הרגועה לטובת לימודים", הוא מספר. "לאחר שבחנתי מספר אופציות הבנתי שהמודל הנכון ביותר עבורי הוא המודל של האוניברסיטה הפתוחה."
3 צפייה בגלריה
מתן בארי, סגן ומ"מ ראש עיריית אילת וסטודנט באוניברסיטה הפתוחה
מתן בארי, סגן ומ"מ ראש עיריית אילת וסטודנט באוניברסיטה הפתוחה
מתן בארי, סגן ומ"מ ראש עיריית אילת וסטודנט באוניברסיטה הפתוחה
(. צילום: אלבום פרטי מתן בארי)
לא חששת מלימודים דיגיטליים?
"למען האמת די חששתי. יש לי הפרעת קשב מאובחנת ולא ידעתי אם שיטת הלימוד הבלתי אמצעית של האוניברסיטה הפתוחה תתאים לי. לשמחתי התברר שהשיטה שיצרו באוניברסיטה היא המתאימה ביותר עבור אנשים כמוני כי היא מאפשרת לחזור אחורה על השיעור ולשמוע את הדברים כמה שצריך עד שמבינים. למעשה יכולתי לעשות את ההשוואה בפועל עם בת זוגי שגם התחילה באותו הזמן ללמוד לתואר באוניברסיטה אחרת. לעומת הקשיים שהיא חוותה, אצלי הלימודים עברו בצורה חלקה, והרגשתי שבאוניברסיטה הפתוחה הגיעו לרמת מוכנות שיא ששום מוסד לא יכול להגיע אליה. זה התבטא גם ברמת יצירת הקשר עם הסטודנטים וגם מבחינת התכנים. הכל עבד בצורה אידיאלית."
לאילו הישגים הגעתי בלימודים?
"בשנה הראשונה קיבלתי מצטיין דיקן ואני מאמין שבקרוב עם סיום השנה השנייה שלי אקבל שוב מצטיין דיקן. אני מרגיש שאם יש מודל שיודע לשלב בין חיים אישיים, קריירה ללימודים אקדמיים הרי שזה המודל של האוניברסיטה הפתוחה ובשנה האחרונה המלצתי לעשרות אנשים להצטרף ללימודים באוניברסיטה, ביניהם חלק מחברי מועצת עיריית אילת."

"הייתי רגועה כי ידעתי שיתחשבו בי"

"כשהייתי בת 27 התחלתי לימודים במכללה אבל תוך כדי הלימודים הבנתי שאני רוצה לעשות שינוי בתחום אותו בחרתי, כי התחום הקודם פחות התאים לאופי שלי", מספרת רחל בן אילוז בת 33, נשואה פלוס 3, תושבת נהריה. "באותו הזמן עבדתי במשרה מלאה ותובענית בעמותה חינוכית וכשבדקתי את האופציות שעומדות לרשותי הבנתי שהמקום היחיד בו אוכל לשלב לימודים וחיים אישיים עם העבודה התובענית שלי הוא רק האוניברסיטה הפתוחה והחלטתי להירשם ללימודי תואר ראשון בחינוך וניהול".
"בדיעבד זו הייתה אחת ההחלטות היותר חכמות שעשיתי בחיי", היא מעידה. "כבר בתחילת התואר הייתי בחודש מתקדם עם הילד הראשון שלי והלידה קרתה ממש בתקופת המבחנים. אנשים אחרים במצבי היו אולי מודאגים אבל אני הייתי רגועה כי ידעתי שבאוניברסיטה הפתוחה יתחשבו בי. ובאמת, למרות שבסוף לא הייתי צריכה הקלות מיוחדות, הצוות באוניברסיטה הציע לי סיוע מגוון, החל מקבלת הארכות זמן להגשת מטלות ועד תוספות זמן במבחנים. כמו כן, למרות שלא הייתה לי את היכולת להגיע לשום מפגש פרונטלי הרי שתמיד היה עם מי לדבר באוניברסיטה והמרצים היו זמינים מאוד עבורי."
3 צפייה בגלריה
רחל בן אילוז, סטודנטים באוניברסיטה הפתוחה
רחל בן אילוז, סטודנטים באוניברסיטה הפתוחה
רחל בן אילוז, סטודנטית באוניברסיטה הפתוחה
(צילום: אלבום פרטי רחל בן אילוז)
"במהלך הלימודים הבאתי שלושה ילדים לעולם ואף פעם לא חשתי בהתנגשות בין החיים האישיים לבין הלימודים. השילוב והגמישות שקיימים באוניברסיטה הפתוחה מאפשרים לעשות גם וגם. זה גם מה שגרם לי להבין שאני רוצה להמשיך לתואר שני וכבר בסמסטר האחרון של התואר הראשון אפשרו לי ללמוד לקורסים של התואר השני, דבר שהוא ממש לא מובן מאליו."
הלימודים המקוונים לא היו לך קשים?
"ממש לא. צריך להבין שאיכות המרצים באוניברסיטה הפתוחה מאוד גבוהה וזה מתבטא גם במיומנויות הדיגיטליות שלהם. הם יודעים להעביר את התוכן בצורה זורמת. זה היה בולט בתקופת הקורונה, כשראיתי סטודנטים ממוסדות אחרים שממש נתקלו בקשיים בלימודים המקוונים. באוניברסיטה הפתוחה אתה יכול לצפות במפגשי ההנחיה כמה שתרצה כי הם מוקלטים ולכל קורס יש אתר ייעודי שמוצף במידע מעודכן, ככה שהכל נמצא שם ואתה לא צריך לחפש סיכומים וכדומה. מלבד זאת אפשר תמיד לדבר בטלפון עם המרצים או להתכתב איתם במיילים ולקבל תשובות ענייניות ועזרה. וגם הגמישות מקלה. אני יכולה ללמוד בשעות הערב או ביום שישי בבוקר, כך שהכל קורה מתי שנוח לי."
מה את עושה כיום?
"כיום אני עובדת כמפתחת הדרכה ולמידה דיגיטלית בארגון ביטחוני ואני מובילה בחברה את כל מה שקשור בטכנולוגיות למידה. בהקשר לכך יש לציין כי התואר השני היה מאוד פרקטי ואני מיישמת דברים שלמדתי בו יום יום בעבודה."
הירשמו גם אתם ללימודים שמשתלבים במסלול החיים שלכם! הקליקו להשארת פרטים




פורסם לראשונה: 13:51, 06.10.21