מי שנכנס בימים אלה לחדרה מצידה המזרחי ועובר בשכונת יוספטל, נתקל בשיכונים ותיקים, אך תושביה של השכונה ותושבי חדרה כולה כבר יכולים לדמיין כיצד היא תיראה בעוד מספר שנים, לאחר ההתחדשות המשמעותית שהיא צפויה לעבור, כזו שתהפוך אותה לשכונה אטרקטיבית, חיונית ותוססת במיקום אסטרטגי, בצמידות למע"ר של העיר. עיריית חדרה והחברה הכלכלית מובילות בימים אלה מהלך משמעותי ומורכב של פיתוח שכונת יוספטל הוותיקה, וזאת כחלק מהראייה האסטרטגית של צוות התכנון בעירייה לחיזוק הקישוריות בין מרכז העיר המתחדש ובין שכונות מזרח העיר.
שכונת יוספטל מצויה מצפון לציר המחבר את מרכז העיר לשכונת בית אליעזר הוותיקה, משתרעת על כ־120 דונם, וכוללת כיום 80 בניינים ישנים. השכונה הנמצאת בין הרחובות ארלוזורוב בצפון, ירושלים במערב וחטיבת גולני בדרום, וכוללת 900 יחידות דיור שנבנו בשנות ה־60-50 של המאה הקודמת.

לוקחים אחריות על התהליך

כחלק מתפיסה שלמה של עשייה המייצרת מציאות, ובאופן חסר תקדים, החליטה עיריית חדרה באמצעות מינהלת ההתחדשות העירונית בחברה הכלכלית ליטול אחריות ויוזמה על פיתוחה וחידושה של שכונה שלמה. כל זה מתבצע באמצעות קידום הליך תכנוני נרחב, שיאפשר מימוש פרויקטים של התחדשות עירונית ברמת השכונה כולה - תחת אותה תב"ע ובחלוקה למתחמי מימוש, לרבות תשתיות חדשות, מבני ציבור חדשים לרווחת התושבים, שטחים ירוקים ועוד.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יוסי אדרי)
המהלך האסטרטגי הקורם עור וגידים בימים אלה בשכונת יוספטל, משלב כוחות בין שלושה גורמים, אשר כל אחד מהם מהותי ליישום החזון – והם: עיריית חדרה (כגורם מתכנן), הבעלים (כבעלי הקרקע) והיזם (כגורם מבצע). הרעיון המרכזי בפיתוח השכונה נבע מהמחשבה, שבעלי הדירות - התושבים, הם הלקוח.
לצורך כך ולאחר שיצאה הרשות המקומית באמצעות החברה הכלכלית ב"קול קורא", נבחרה מינהלת שכונתית, חברת "360 מינהלת להתחדשות" (מבית גרין גרופ), המביאה עימה ניסיון רב־שנים בליווי מקצועי של מיזמי התחדשות עירונית, וזאת על מנת לאחד ולסנכרן בין כל חלקי "המשולש" (רשות, בעלים ויזם).
כחלק מהליכי התכנון מונה משרד האדריכלים HQ, משרד אדריכלים בינלאומי, בעל ניסיון רב בתכנון פרויקטים בסדרי גודל משמעותיים, לצורך הכנת התוכנית לשכונה כולה, כאשר לאחר אישורה יוכלו היזמים, שייבחרו על ידי בעלי הדירות, להוציא את היתרי הבנייה מכוחה. הרשות המקומית השכילה להבין, כי בחירת צוות מובחר לקידום החזון הינה קריטית, מאחר שמדובר באתגר כפול ומכופל: גם מבחינת גודל השכונה ומבחינת היקף השטח וכמות בעלי הדירות הקיימים, וגם מורכבות טיפולוגיות הבינוי, שכוללות בניינים בבנייה רוויה, דירות מיוחדות, צמודי קרקע ועוד.
"התוצר של ההליך שמקדמת העירייה, יקנה כלים אמיתיים לפיתוח השכונה וייצור תשתיות ציבוריות ראויות לתושבים הקיימים והחדשים, לצד מתחמים למימוש והתחדשות עירונית, והכול כדי ליצור שכונה חדשה ואיכותית לרווחת העיר וגאוותה", אומרת מנכ"לית עיריית חדרה, זיווה הימברג.

התושב כלקוח

תהליך ההתחדשות העירונית של יוספטל יהיה תהליך אישי לכל דייר, שקוף ואיכותי, שבמסגרתו "המינהלת השכונתית להתחדשות עירונית" של השכונה תיפגש באופן אישי עם רוב מכריע של בעלי הזכויות בה ותשמע אותם, את צורכיהם ורצונותיהם, ואיך הם רואים לנכון את פיתוח השכונה. באופן זה יתאפשר לקדם מיזמי התחדשות עירונית באופן אחראי ביחד עם התושבים. לצורך כך נפתחה בשכונה, בין היתר, עמדת שירות, שבה נמצאים נציגי המינהלת, הנותנים מענה לשאלות התושבים, מקיימים מפגשים עימם, ובכך מיטיבים את השירות העירוני המוענק לתושבי השכונה. בהמשך ישולבו גם כלים דיגיטליים פורצי דרך, שבאמצעותם יבוצע שיתוף ציבור ועדכון התושבים באופן רציף ושוטף.
2 צפייה בגלריה
מפגש של המינהלת עם תושבים בשכונה
מפגש של המינהלת עם תושבים בשכונה
מפגש של המינהלת עם תושבים בשכונה
(צילום: יח"צ)
מאז הקמתה של המינהלת השכונתית, בחודש מאי 2023, ועד היום, התקיימו עשרות פגישות עם תושבים ובעלי דירות, שמהן עולה באופן ברור, כי הם גאים מאוד בעיר ובשכונה וצמאים להיות חלק מחידושה והפיכתה לשכונה אטרקטיבית ושוקקת חיים.
מהנדס העיר נדב הדר מוסיף: "יוספטל היא אחת השכונות המאתגרות לפעילות בעיר, אך גם החשובות שבהן, בשל הצורך הגבוה בהתחדשותה. חשוב לציין, שהמינהלת השכונתית שנבחרה לקדם את תכנון השכונה, הוקמה כדי לעבוד בשיתוף מלא עם היזמים שכבר פעילים בה, ומול התושבים. מטרתנו לאגד ולחבר בין היזמים והתושבים לרשויות התכנון על מנת להקל את התהליך ולנהל אותו בצורה אחראית ומותאמת לחזון העיר. אנו רואים הן ביזמים והן בתושבים שותפים לפרויקט".
תהליכי ההתחדשות העירונית בחדרה הם חלק אינטגרלי מהתכנון העירוני. שכונות ומתחמים רבים, הנמצאים בתהליכי תכנון וביצוע שונים, עתידים להוסיף לעיר כ־20,000 דירות חדשות ובכך לשנות אותה לחלוטין. עיריית חדרה בחרה להיות אקטיבית בחלק מהתוכניות לשם זירוזן. במרבית המתחמים שבהם פועלים בעלי דירות לקידום תהליכי פינוי־בינוי, הם זוכים בשנים האחרונות לליווי צמוד של אגף ההנדסה בעירייה ומינהלת ההתחדשות העירונית בחברה הכלכלית, המסייעת לדיירים בכל עניין – החל בחיבור לאנשי המקצוע המתאימים, דרך בחינה תכנונית לפרויקטים וכלה בפעולות הסברה. בזכות הגישה האקטיבית והאסטרטגית הזו והתיאום המלא בין כל הגורמים, כולל שיתוף פעולה הדוק של הוועדה המחוזית חיפה, גדלה גם הוודאות למימוש חלק ניכר מהפרויקטים בזמן הרבה יותר קצר.

השינוי באוויר

מספרת אנג'לינה סולטן מרחוב פיק"א 14 שבשכונה: "בחודשים האחרונים, מאז כניסת העירייה והמינהלת השכונתית לשכונה, מורגשת אווירה אחרת של שינוי והתחדשות. ישבו עימנו והסבירו לנו את התהליכים, פתאום אנחנו מרגישים שיש על מי לסמוך. פני השכונה יחודשו לטובת העיר ולטובת הדיירים הגרים בה שנים".