השיקולים המרכזיים שמנחים צעירים וצעירות בבחירת מקצוע לימוד, הם מידת הביקוש לתחום בשוק העבודה לצד התגמול הצפוי מהעבודה עם סיום הלימודים. במקרים רבים הם ניזונים ממידע על מקצועות שהם לכאורה מבוקשים, או שהיו כאלו, כאשר בפועל הביקוש להם נמצא כבר בנסיגה. כשהלימודים מסתיימים, ההתפכחות לעיתים מכאיבה.
אקטואריה, הנלמדת לתואר אקדמי באוניברסיטת חיפה (כתוכנית לימודי מ.א. בחוג לסטטיסטיקה), מאפשרת לבוגריה להיקלט במהירות במקומות עבודה ולפתח קריירה מקצועית מרתקת ומתגמלת. תוכנית הלימודים משלבת לימודי סטטיסטיקה, כלכלה ומימון, ומעניקה לבוגרים כלים המאפשרים להם לטפל באי־ודאות פיננסית המצויה במערכות ביטוחיות, בנקאיות, פנסיוניות, בריאותיות ועוד. כתבה שפורסמה לאחרונה בדה־מרקר מתארת את המחסור האדיר באקטוארים ואת מסלול הקריירה המרשים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
סקר של CareerCast, המדרג מקצועות על־פי גורמי הכנסה, תנאי עבודה, ביקוש וכו', ממקם את מקצוע האקטואריה בעשירייה הראשונה מבין מאות מקצועות בשוק האמריקאי. עוד מציין הסקר, כי משכורתם השנתית של יותר ממחצית האקטוארים בארצות הברית גבוהה מ-101,000 דולר.
ומה המצב בישראל? כאשר פתחה אוניברסיטת חיפה בשנת 1989 את תוכנית הלימודים באקטואריה, מנתה אגודה הישראלית לאקטואריה כ־50 חברים בלבד. מאז, ועם הפיכת התוכנית בשנת 2000 לתוכנית לימודי מ.א., צמחה האגודה ליותר מ־400 חברים, כאשר רובם רכשו את השכלתם המקצועית באוניברסיטת חיפה.
ייחודה של התוכנית האקדמית באוניברסיטת חיפה בכך שהיא הוותיקה בישראל והיא מעניקה ללומדיה העשרה מקצועית על ידי מרצים שהם חוקרים פעילים בתחום האקטואריה. השילוב של חדשנות מחקרית עם ידע מקצועי משביח את האקטואר המתלמד ומקנה לו יכולות קבלת החלטות פיננסיות בתחומים מגוונים.
בתום לימודיהם ועם קבלתם לעבודה בתחום זה, בוגרי תוכנית האקטואריה נחשפים לעשייה אקטוארית מעשית בהנחיית אקטוארים בכירים, וכך מעשירים את יכולתם המקצועית. תהליך זה נמשך עד שהם עצמם מתמנים לתפקידים בכירים יותר בחברות השונות, או הופכים ליועצים המעניקים מניסיונם לגופים או ליחידים הזקוקים להכוונה מקצועית. ואכן, בוגרי התוכנית בחיפה הגיעו לעמדות מפתח בחברות רבות. בנוסף, לפי נתונים שהתקבלו מאגודת האקטוארים שכרם של אקטוארים בכירים נע בין 30,000 שקלים לבין 70,000 שקלים.
תוכנית הלימודים באוניברסיטת חיפה פתוחה לבוגרי תואר ראשון במגוון מקצועות. סטודנטים שהרקע שלהם מצריך השלמות, יקבלו ליווי אישי לצד האפשרות לשנת לימודי העשרה.
פרטים על התוכנית ניתן לקבל מהגב' חנה אברהם, החוג לסטטיסטיקה באוניברסיטת חיפה:
טלפון: 04-8240563, 04-8249624