איראן הודיעה אחר הצהריים (ד') כי הסכימה להעניק לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) גישה לשני אתרים שישנו חשד כי נערך בהם בעבר שימוש בחומר גרעיני או שהם שימשו לאחסון חומר שכזה. לא צוין לאילו אתרים בדיוק תינתן הגישה לפקחים.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור בכור גרעיני בארצו. ארכיון
(צילום: AFP)
בשבוע שעבר: איראן חושפת טיל ע"ש סולימאני
(צילום: רויטרס)

בהודעה משותפת שפרסמו איראן וסבא"א נאמר כי איראן מעניקה "מרצונה החופשי" את הגישה לשני האתרים. בהודעה צוין עוד כי לסבא"א אין דרישות נוספות לקבלת גישה לאתרים אחרים, מלבד אלו שטהרן כבר הכריזה על קיומם.
גורם איראני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שבמסגרת ההסכם איראן דורשת מסבא"א לא להסתמך על "מידע מפוברק" בבואה לבקש מטהרן גישה לאתרים שונים. אולי בכך מתייחס הגורם להכרזותיו השונות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחשף כמה אתרים שלטענתו שימשו את תוכנית הגרעין האיראנית ודרש שסבא"א תבחן את הנעשה בהם.
3 צפייה בגלריה
אתר טורקוזבאד - יוני 2018
אתר טורקוזבאד - יוני 2018
מחסן אטומי או מפעל לניקוי שטיחים? האתר בטורקוזבאד
את אחד מאותם אתרים, בטורקוזבאד שבפאתי טהרן, חשף נתניהו בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם ב-2018. נתניהו כינה אז את המתקן "מחסן אטומי חשאי", אך באיראן טענו כי מדובר בכלל במפעל לניקוי שטיחים. בנובמבר אשתקד דווח כי באתר נמצאו שרידים של חלקיקי אורניום. במקביל דווח בשנה שעברה כי איראן מסרבת לשתף פעולה עם ניסיונותיה של סבא"א להבין מהו מקור של שרידי האורניום בטורקוזבאד.
ההודעה המשותפת פורסמה בזמן שראש סוכנות הגרעין, רפאל גרוסי, מקיים שיחות עם בכירים בטהרן, שיחות שאותן הגדירו האיראנים "פוריות". היום נפגש גרוסי עם נשיא איראן חסן רוחאני. רוחאני אמר כי הוא מברך על שיתוף הפעולה עם סבא"א, ולדבריו טהרן תמיד "תמיד" תהיה מוכנה לכך.
3 צפייה בגלריה
מריאנו גרוסי יו"ר סבא"א החדש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גרעין
מריאנו גרוסי יו"ר סבא"א החדש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גרעין
יו"ר סבא"א רפאל גרוסי. "שיחות פוריות" באיראן
(צילום: AFP)
איראן, נזכיר, החלה להפר בשנה שעברה בגסות את הסכם הגרעין עם המעצמות, במחאה על פרישתה של ארה"ב מההסכם והחזרת הסנקציות האמריקניות עליה – אך היא ממשיכה לשתף פעולה עם סבא"א.
לפי טהרן לביקורו של גרוסי אין קשר לניסיונותיה כעת של ארה"ב להפעיל את מנגנון ההשבה המהיר של כלל הסנקציות הבינלאומיות על איראן. וושינגטון מנסה לעשות זאת לאחר שלא הצליחה להאריך את אמברגו הנשק על איראן בהצבעה שנערכה במועצת הביטחון של האו"ם. אמברגו הנשק אמור להסתיים, כפי שנקבע בהסכם הגרעין מ-2015, בעוד פחות משבועיים, ב-18 באוקטובר 2020.
ארה"ב טוענת שיש לה זכות להשתמש במנגנון שמכונה snapback, ואשר מאפשר לאחת המדינות החברות בהסכם להפעיל מחדש את כלל הסנקציות הבינלאומיות – אם היא סבורה שאיראן מפרה את תנאי ההסכם. חברות מועצת הביטחון דחו את דרישתה של ארה"ב, וטענו כי אין לה סמכות להפעיל את המנגנון הזה משפרשה מההסכם.