ביום האישה 2022 מערכת הבריאות הציבורית בישראל נמצאת בשיא מבחינת ניהול נשי בכיר הן ברפואת הקהילה והן בבתי החולים. השנה, לראשונה אי פעם, יש רוב נשי בהנהלת קופות החולים, לאחר שנים ארוכות שבהן גברים בלבד מילאו את התפקיד הבכיר והמרכזי.
מנכ"לית מכבי סיגל דדון-לוי צמחה במכבי וכיהנה בשורה ארוכה של תפקידי ניהול בכירים. בצמרת ארגון הבריאות יש כ־65% נשים בתפקידי ניהול בכיר וכן 77% נשים בתפקידי ניהול.
"אני גאה בצמרת הניהול של מכבי, המורכבת מנשים חזקות, מקצועיות ומוכשרות שמוכיחות את עצמן ומביאות לתוצאות חסרות תקדים בשטח למען מבוטחינו", אומרת דדון-לוי.
7 צפייה בגלריה
סיגל דדון לוי
סיגל דדון לוי
סיגל דדון לוי
(צילום: יח"ת)
שבוחנים לעומק את השדרה הניהולית במכבי, התמונה מרשימה אף יותר: ההנהלה הרפואית של הקבוצה מובלת על ידי נשים, כאשר בראש חטיבת הבריאות עומדת ד"ר מירי מזרחי־ראובני, מומחית במינהל רפואי וברפואת המשפחה, והאישה היחידה בתפקיד זה מבין הקופות. אף את כל הנהלות המחוזות של מכבי מובילות רופאות בכירות.
"נשים מנהלות בדרך כלל מביאות עימן לשולחן אינטליגנציה רגשית גבוהה ויכולת לנהל מגוון רחב של משימות במקביל. יכולות אלו בעולם הניהול הרפואי הן המפתח להענקת רפואה מצוינת, חדשנית ואמפטית, שמסתכלת על בריאות האדם בצורה הוליסטית", אומרת ד"ר מזרחי־ראובני.
7 צפייה בגלריה
ד"ר מירי מזרחי-ראובני
ד"ר מירי מזרחי-ראובני
ד"ר מירי מזרחי-ראובני
(צילום: יח"ת)

"יש הבדל גדול בין הקופות לבתי החולים בכל הנוגע לשוויון בין נשים לגברים"

ד"ר ריזאן סחניני, 41, מנהלת רפואית של מחוז הצפון
"אני מתגאה בעובדה שאני עובדת בארגון המורכב ברובו המוחלט מנשים, ובכל שנה הנוכחות הנשית בהנהלה רק הולכת וגוברת. יש ללא ספק הבדל בין הקופות לבתי החולים בכל הנוגע לשוויון בין נשים לגברים בהנהלה. בתי החולים עדיין מובלים ברובם על ידי גברים, והשדרה הניהולית הבכירה היא בעיקרה גברית. רק לאחרונה מתחילים לראות שילוב של כוח נשי משמעותי בתחומי רפואה, שעד כה נשלטו לחלוטין בידי גברים, כמו כירורגיה למשל. אני מאמינה שגם שם נראה שינוי בקרוב".
7 צפייה בגלריה
ריזאן סחניני
ריזאן סחניני
ד"ר ריזאן סחניני
(צילום: יח"ת)
ד"ר אריאלה פרמדר, 61, מנהלת רפואית של מחוז השרון
"למרות המגמה החיובית אנחנו עדיין רואים מיעוט נשים בתפקידי בכירים מסיבות היסטוריות ותרבותיות, שכולנו מכירים, אך הפערים הולכים ומצטמצמים וטוב שכך. מדובר בתהליכים שקורים על פני שנים רבות ולא בבוקר בהיר אחד, אבל אני אופטימית מאוד. המסר שלי לרופאות צעירות - בחרתן במקצוע הכי חשוב שיש! האמינו בעצמכן ותגיעו עד לפסגה. השילוב בין עולם הרפואה לעולם הניהול הוא מרתק, דורש מיומנויות ייחודיות, והשמיים הם הגבול".
7 צפייה בגלריה
אריאלה פרמדר
אריאלה פרמדר
אריאלה פרמדר
(צילום: יח"ת)

"בעבר נשים נאלצו 'לוותר', אבל היום זה אחרת - אנחנו לא מוותרות, אנחנו בוחרות במה להתמקד"


ד"ר נעמה ורבין, 44, מנהלת רפואית של מחוז מרכז
"בשום שלב בקריירה שלי לא הרגשתי שהעבודה פגעה בנוכחות שלי בבית, כי מצאתי את הדרכים הנכונות לאזן. אולי לא התאפשר לי ללוות טיולים שנתיים, אבל מצד שני כיהנתי כיו"ר הנהגת ההורים בבית ספר של ילדיי. בעבר נשים נאלצו 'לוותר', היום זה אחרת. אנחנו לא מוותרות, אנחנו בוחרות במה להתמקד ומבצעות תעדוף. כך הילדים שלי חווים אימא שמגשימה את עצמה מקצועית, אבל גם מהווה חלק משמעותי מהיומיום שלהם".
7 צפייה בגלריה
נעמה ורבין
נעמה ורבין
נעמה ורבין
(צילום: יח"ת)
ד"ר טניה קרדש, 48, מנהלת רפואית מחוז י־ם והשפלה
"כאמא לארבעה ילדים, מתוכם שלוש בנות, אני גאה מאוד שאני מצליחה להוות דוגמה אישית לכך שנשים יכולות להיות מנהלות בכירות מבלי לוותר על חיי המשפחה. אנחנו חיות בדור שנשים יכולות לחלום ללא מגבלה, ואף תפקיד לא חסום בפניהן, ושהגברים מבינים שמעורבות הורית הוא דבר שיש להתגאות בו. השילוב הזה מועיל לשני המינים בכל הרבדים ומקדם אותנו משמעותית לעבר השוויון המיוחל".


7 צפייה בגלריה
טניה קרדש
טניה קרדש
טניה קרדש
(צילום: יח"ת)
ד"ר יעל קוטר דורון, 50, ס.מנהלת רפואית של מחוז הדרום
"משרות ניהוליות נתפסות כתובעניות ודורשות זמינות גבוהה גם אחרי שעות העבודה, ולכן לצערי, נשים רבות חוששות מכך. אני מרגישה שמכבי הוא ארגון המאופיין בפתיחות מחשבתית וקשב לשטח, וכך מאפשר לנשים המתאימות להתקדם לתפקידי ניהול בכירים במקביל לשמירה על איזון בית-עבודה. אני אוהבת מאוד את השילוב של העולם הקליני עם העולם הניהולי – כך מתאפשר לי להוביל שינוי משמעותי, שישפיע גם על המטופל הבודד במרפאה וגם על הבריאות של מאות אלפי מטופלים נוספים".
7 צפייה בגלריה
יעל קוטר דורון
יעל קוטר דורון
יעל קוטר דורון
(צילום: יח"ת)