אדלשטיין: "צפויים קנסות ושלילת רישיונות"
(צילום: לע"מ)

שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס היום (ראשון) במהלך סיור באריאל לפתיחת תלמודי התורה חרף הנחיות הקורונה ואיים לשלול מאותם מוסדות תקציבים: "שלא יתלוננו אחר כך שהמדינה מתעללת בהם". במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה וממלא מקום מפכ"ל המשטרה מוטי כהן קיימו הערכת מצב בנושא אכיפת תקנות הקורונה במטה המשטרתי בבית דגן. ynet העביר את ההצהרות בשידור ישיר.
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין וילדים תלמידים בתי ספר ב ביתר עילית ב ניגוד להנחיות קורונה פתוחים הפרות אכיפה
יולי אדלשטיין וילדים תלמידים בתי ספר ב ביתר עילית ב ניגוד להנחיות קורונה פתוחים הפרות אכיפה
"לא לשלוח את ילדים למוסדות שפועלים נגד החוק". אדלשטיין ותלמוד תורה בביתר עילית
(צילום: אבי מועלם, שלו שלום)
לדברי אדלשטיין, "אין לי ספק שהסגר הקשה לא עבר כלאחר יד אצל הרבה מאוד משפחות. אנשים התקשו בפרנסה, הילדים הקטנים בבית, הקושי ברור. אבל לצד זאת צריך לראות את המספרים – אנחנו בשיא התחלואה, ממספרים שפשוט אי אפשר לחיות לצידם הגענו לאחוזים סבירים. היום שלושה וחצי אחוז מהבדיקות שנעשו לגילוי הנגיף חזרו חיוביות – אמנם מעט בדיקות, אבל רואים בבירור את הירידה בתחלואה ובחולים הקשים".
אדלשטיין, שלא התחייב להקלה נוספת במגבלות בעוד שבועיים – אלא התנה זאת בנתוני התחלואה – הוסיף: "פתחנו היום את החינוך לגילאים אפס עד שש. אנחנו עשינו וממשיכים לעשות סקר גננות, וצמצמנו את עניין הגננת המחליפה כדי לצמצם מגעים".
נתניהו מתייחס לאכיפת ההנחיות
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

הוא תקף את פתיחת תלמודי התורה: "אין אישור לפתוח שום מוסד לימודי מעבר לגיל שש. מי שעושה את זה צפוי לקנסות כבדים, אולי גם לשלילת רישיון ושלילת תקציבים מהמוסד. צריך לדעת את זה, ואחר כך לא להיות מופתע ולא להתלונן שהמדינה כביכול מתעללת במוסד כזה או אחר".
"אני קורא לכלל ההורים, קל וחומר אם יש בהם חברי כנסת ונבחרי ציבור, אל תשלחו את הילדים למוסדות חינוך שפועלים בניגוד לחוק", הוסיף אדלשטיין. "הדבר צריך להיות ברור לכולנו".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
בנימין נתניהו בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
ראש הממשלה במטה המשטרה
(צילום: עומר מירון, לע"מ)
זמן קצר קודם לכן, אמר ראש הממשלה כי "אנחנו במאמץ גדול מאוד להמשיך את ההצלחה הגדולה של הסגר. אנחנו רוצים את כיבוד הכללים ברחבי הארץ, ואני ער לכך שיש לנו אתגר גדול". לפני שנכנס להערכת המצב במטה המשטרה ציין ראש הממשלה כי "קודם כל אנחנו צריכים למנוע את הזליגה של התחלואה מהערים האדומות, לא נשארו הרבה. מספרן ירד וזה דווקא כתוצאה מזה שכן כיבדו את הכללים.
"אני קורא לכל ראשי הרשויות בציבור החרדי לקיים את הכללים ולדאוג שהם יכובדו. אבל בכל מקרה, נצטרך לעשות גם אכיפה. הגברת האכיפה זה כולל גם להבטיח שהסגרים מהודקים. אנחנו ניתן קנסות ככל שהדבר נדרש. אני הייתי שמח שהדבר הזה ייעשה בהתנדבות ובהבנה הדדית, כי המטרה שלנו לדאוג לכל אזרחי ישראל. כולם. בלי יוצא מן הכלל".
הבוקר: תלמודי התורה נפתחו למרות המגבלות
(צילום: אורי דוידוביץ, משי בן עמי, משה מזרחי)

לדברי אדלשטיין, "הסגר, הכתר ואי פתיחה של מוסדות מסוימים, הם לא עונש – אלא פעולה רפואית לטובת כל האזרחים. כדאי לזכור את זה". הוא הוסיף: "אם ניזהר ונשמור על הכללים הבסיסיים, כגון מסכה וריחוק, נוכל להיכנס לחורף עם מספרי תחלואה סבירים. אני מבטיח לאזרחי ישראל שלא יהיו שום פשרות בנושא של שמירה על בריאות הציבור". הוא גם הזהיר כי אם פתיחת הגנים תוביל לעלייה בתחלואה, הם עלולים להיסגר שוב.
השר אוחנה התייחס במטה המשטרה לפתיחת תלמודי התורה ואמר כי "נרשמו היום עשרות דו"חות בסך של עשרות אלפי שקלים. זה לא דבר של 'זבנג וגמרנו'. אני גאה באזרחים שמצייתים, והראיה לכך היא הירידה בתחלואה". אוחנה ציין כי המשטרה כנראה לא תצליח להגיע לכל מוקדי ההפרות והזהיר משאננות, וסיכם: "כן למסכה, לא להתקהלות".
בימים האחרונים חלה ירידה משמעותית בשיעורי התחלואה בישראל, שהובילה לכך שהיום בבוקר החל השלב הראשון של היציאה מהסגר שהוטל בראש השנה. במסגרת השלב הראשון הוסרה מגבלת 1,000 המטרים, ונפתחו חלק ממסגרות החינוך לגילאי 6-0. לא כל המסגרות פעלו באופן מלא, שכן חלקן נאלצו להסתדר ללא סייעות וגננות שמתגוררות ביישובים אדים, שם הסגר עדיין בתוקף. לפי משרד החינוך, 90% מגני הילדים נפתחו הבוקר.
5 צפייה בגלריה
ביתר עילית
ביתר עילית
פותחים בניגוד לתקנות בביתר עילית
(צילום: מחאת החרדים הקיצוניים)
5 צפייה בגלריה
ביתר עילית
ביתר עילית
עיר אדומה? ביתר עילית, היום
(צילום: שלו שלום )
כמו כן, למרות החלטת הממשלה להחזיר את המסגרות לגיל הרך המיועדות לגילאי לידה עד 3, רק חלקן נפתחו הבוקר. כבר לאחר החלטת הממשלה התריעו הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים כי לא יספיקו להיערך לפתיחה לפני יום שני, ובחלק מהמקרים אף בשלישי.
במקביל, חרף האיסור שהוטל על כך, מאות מוסדות חינוך חרדיים נפתחו הבוקר בהתאם להוראת הרב חיים קניבסקי. יש לציין כי לא מדובר הפעם רק בפלגים חרדים קיצוניים, אלא במוסדות של הזרם החרדי המרכזי. בין מוסדות החינוך שנפתחו - תלמודי תורה (שמקבילים לבתי ספר יסודיים בחינוך הממלכתי), ישיבות קטנות (שמקבילות לתיכון) וגם מעט ישיבות גדולות (לימודים על-תיכוניים).
נתניהו התייחס אתמול בהצהרה לתקשורת לקריאת הרב קניבסקי לפתיחת תלמודי התורה, ואמר כי "אני קורא לציבור החרדי ולמנהיגיו לא לעשות את זה. הלכנו בהתאם להמלצת צוות הבריאות לפתוח את הגנים. בפירוש אמרו שלא צריך לפתוח מעבר לזה". בתשובה לשאלה אם תתבצע אכיפה, ענה: "יש לנו מספר מוגבל של שוטרים ופקחים - ואנחנו נפעיל אותם. אין אפשרות לשלוח שוטר לכל פינת רחוב בכל עיר וכל סמטה".
פורסם לראשונה: 18:24, 18.10.20