כבר שנים רבות ששוק הרכב הגלובלי מכוון לעתיד חשמלי: יצרניות הרכב מפתחות בכל שנה דגמים מתקדמים עם טווחי נסיעה ארוכים יותר, והממשלות מעניקות הטבות המתמרצות רכישה של רכבים חשמליים. מה מצב הרכבים החשמליים בשוק הרכב הישראלי? ומה הוביל להעלאת המס על רכבים חשמליים שהחל בינואר 2023?

השוק בישראל נמצא בעלייה, אך שיעור הרכבים החשמליים על הכביש עדיין נמוך

2022 היתה שנה נוספת של זינוק בשוק הרכבים החשמליים. על פי סקירה של מכון המחקר של הכנסת, 37,000 כלי רכב חשמליים חדשים עלו על כבישי ישראל במהלך השנה החולפת, עלייה של 220% לעומת שנה קודם לכן. לשם השוואה, ב-2020 נמכרו בישראל 1,500 רכבים חשמליים בלבד ושנה קודם לכן כ-600 רכבים חשמליים. עם זאת, נכון לסוף 2022 עדיין מדובר על כ-1.5% מכלל הרכבים הפרטיים בישראל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: Pexels)
על פי נתוני משרד התחבורה, הרכבים החשמליים עמדו על 10.2% ממסירות רכבי הנוסעים בישראל בשנת 2022. מדינות מפותחות אחרות באירופה רושמות שיעור רכישה גבוה יותר: נורבגיה 78% (!), הולנד 21%, אנגליה 15%, גרמניה 15% וצרפת עם 13% - כך שיש לישראל לאן להתקדם.
התחזיות לעתיד ורודות (או יותר נכון, ירוקות) - בינואר 2023 עלו לכבישי ישראל 7,000 רכבים חשמליים, זינוק של קרוב ל-400% בהשוואה לינואר שנה קודם. לפי תחזיות משרד האנרגיה, בשנת 2030 צפויים להיות כ-625 אלף רכבים חשמליים בישראל.

מה עומד מאחורי העלייה במס על רכבים חשמליים ב-2023?

רגע לפני שמגיעים להעלאה במס על רכבים חשמליים ב-2023, צריך להבין מהי מדיניות המס שהובילה אליה. בישראל נהוגה מאז 2009 שיטת 'מיסוי ירוק' על רכבי נוסעים, אשר מעניקה הטבות מס משיעור המס המקסימלי, העומד על 83%, עבור דגמים עם ציון זיהום נמוך. בנוסף לכך, נקבעה הטבה מיוחדת לרכבים חשמליים, אשר מעמידה את מס הרכישה על 10%.
על פי מתווה המיסוי האחרון, אשר נקבע ב-2019, שיעור המס על רכב חשמלי יעלה ל-20% ב-2023 ול-35% וב-2024. תקרת הסכום עליו ניתן לקבל את ההטבה, אשר עמדה במקור על 75,000 ₪, פחתה גם היא בתחילת 2023 ל-60,000 ₪, כך שהטבת המס הכוללת פחתה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: Pexels)
על פי הצהרת המשרד להגנת הסביבה, אשר טען כי יש לדחות את העלאת המס המדוברת, כאשר נקבע מתווה המס הנוכחי ב-2019, התחזית העולמית בכל הנוגע לעלות סוללות ליתיום-יון המהוות מרכיב מרכזי בעלות ייצור רכב חשמלי, צפתה כי עלויות ייצור רכב חשמלי ורכב ממנוע בדלק יגיעו לנקודת שוויון ב-2024-26. בפועל, מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה הובילו בין היתר למחסור חמור בחומרי גלם ולקשיי אספקה, וכתוצאה מכך לעלייה במחירי הסוללות. על רקע אתגרי הייצור, המחסור בחומרי גלם והשיבושים בהפצה אשר רק הולכים ומתגברים, קשה יותר ליבואניות להציע רכב חשמלי זול, כך שההעלאה במס עשויה להוות מכה קשה למכירות הרכב החשמלי, לכיס של הצרכן הישראלי ולאיכות סביבה. על פי חלק מההערכות, השיבושים בשוק צפויים להשפיע על מחירי הרכבים בשנתיים הקרובות.
בהתאם לתמחור מסביב לעולם, דגמי הרכב החשמלי המיובאים לשוק הישראלי ומיועדים לקהל הרחב רשמו עלייה של כ-10% במחירי המחירון. בין הדוגמאות הבולטות לעליית מחירים ב-2023: יונדאי קונה חשמלית התייקרה בכ-4,000 ₪, יונדאי איוניק 5 על כל הגרסאות שלה עלו בכ-14,000-15,000 ₪ והדגמים השונים של ג'ילי התייקרו בכ-5,000 ₪ לרכב.
גם טסלה עדכנה את מחירי כלפי מעלה ב-1 בינואר 2023, אך לאחר מספר ימים הודיעה על ירידה בחלק מהדגמים, כחלק ממהלך גלובלי של הורדת מחירים. טסלה 3 בגרסה הבסיסית ביותר שלה רשמה הפחתה של 40 אלף ₪, וגרסת הלונג ריינג' של דגם Y רשמה הפחתה של כ-50 אלף ₪.

למרות העלייה במס, אחזקת רכב עדיין משתלמת יותר - כך תוכלו לחסוך גם בביטוח

גם במציאות בה רכבים חשמליים מתייקרים, ואפילו אם מחשיבים את מס הנסועה הצפוי, אחזקת רכב חשמלי יכולה לחסוך עלויות רבות, לרבות חיסכון בעלויות הטיפולים וחיסכון של עד 80% בעלויות הטעינה (בהשוואה לעלויות תדלוק).
4 צפייה בגלריה
(צילום: Pexels)
גם אם מס הנסועה יתממש ב-2026, נהג\ת שיסעו 20 אלף ק"מ בשנה ישלמו 3,000 ₪ מס בשנה- מדובר בסכום לא קטן, אך עדיין לא משתווה להיקף החיסכון השנתי בהיבט של עלויות תדלוק\טעינה, טיפולים, ביטוח ואגרת רישוי (לעת עתה).
על רקע העליות במחירי הרכבים החשמליים, אחת הדרכים לחסוך בעלויות אחזקת הרכב ולשמור על שקט נפשי היא לבחור בביטוח רכב חשמלי שמתאים לצרכים שלכם.
חברות הביטוח לוקחות חלק פעיל במהפכת הרכב החשמלי. ענקית הביטוח הפניקס, למשל, היא אחת מחלוצות תחום הביטוח המותאם לרכב חשמלי, והיא משמשת בתור מבטחת רשמית של חברות כמו טסלה ו-Aiways בישראל. בתור שותפה רשמית של טסלה בישראל ומתוך הבנה של רמת הבטיחות והטכנולוגיה המתקדמת של החברה, הפניקס מפעילה בישראל את תכנית InsureMyTesla העולמית, אשר כוללת שירות על ידי מומחים, כיסוי מלא ומחיר משתלם ומותאם. הביטוח המקיף של הפניקס כולל גם כיסויים על אביזרים טכנולוגיים חדשים המותקנים ברכבים חשמליים מתקדמים (המגיעים מהיצרן).
4 צפייה בגלריה
(צילום: Pexels)
לצד זאת, מבוטחי הפניקס נהנים מאפליקציית שירות לקוחות נוחה וידידותית, אשר באמצעותה אפשר לבצע פעולות במהירות, בקלות וללא המתנה.
הפניקס מובילה את שוק הביטוח המקיף לרכב עם פתרונות ייעודיים ומותאמים אישית לכל לקוח ולקוחה, כגון 'הפניקס זהיר' הכולל כיסויים רחבים לנהגים זהירים, ביטוח ייעודי לרכב שני במשק הבית, ביטוח זמני לנהג נוסף ועוד.
כאשר השוק נמצא במגמת עליות מחירים ואי ודאות באשר לעתיד, השקט הנפשי בכל הנוגע לרכב החשמלי שלכם נמצא בביטוח מקיף של חברת ביטוח ותיקה, אמינה וגדולה כמו הפניקס.
עומדים לחדש את ביטוח הרכב? לפרטים נוספים על ביטוח רכב של הפניקס, היכנסו>>