קבוצת "שכולו טוב" פועלת לליווי והכשרה של אנשים עם חסמים תעסוקתיים, באמצעות מיזמי הכשרה במגוון תחומים במטרה לשלבם בשוק העבודה ובחברה.
הקבוצה, שפועלת משנת 2005, פיתחה מודל חדשני ומהפכני בעולמות השיקום התעסוקתי והחברתי.
3 צפייה בגלריה
( דו"ח אימפקט )
על־פי דו"ח אימפקט, שפרסמה קבוצת "שכולו טוב" לסיכום שנת 2021, מעל 1,150 מקבלי שירות אשר הופנו על ידי המדינה לתעסוקה מוגנת, השתלבו בשוק העבודה, וזוהי רק ההתחלה.
"מודל היחידה המשלבת", שפותח על ידי הקבוצה, מדמה עבור מקבלי השירות את עולם העבודה הטבעי, ומאפשר להם להתנסות בהכשרה בכל מרכיבי התעסוקה, כפי שהם מתרחשים בעולם האמיתי: תקשורת עם הלקוחות, כישורים טכנולוגיים, מכירה, שיווק, התמודדות עם לחץ ועוד, תוך ליווי צמוד ככל הנדרש.
המשפט ששומע כל מקבל שירות שמגיע לקבוצה, "טוב שבאת, מתי אתה הולך", מבטא היטב את התהליך הייחודי, שמתקיים במגוון מרכזי הכשרה תעסוקתיים וחברתיים ומעודד את מקבלי השירות להיות שותפים פעילים.
ואכן, לא זו בלבד שדו"ח אימפקט 2021 מצביע על צמיחה ברורה בהשתלבות אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה, אלא גם על התמדתם לאורך זמן. הניסיון והידע הרבים שנצברו בתחום, אף מקצרים משנה לשנה את משך ההכשרה בקרב אוכלוסיית מקבלי השירות, לצד עלייה במספר מרכזי ההכשרה. נתון משמעותי נוסף בדו"ח הוא העלייה במספר החברות והארגונים המעסיקים את מקבלי השירות של הקבוצה לעבודה בשורותיהם.
3 צפייה בגלריה
עופר כהן, מנכ'ל קבוצת שכולו טוב
עופר כהן, מנכ'ל קבוצת שכולו טוב
עופר כהן, מנכ'ל קבוצת שכולו טוב
(צילום: יח"צ)
"בזכות המודל, אלפי א.נשים עם מוגבלויות או חסמים תעסוקתיים מורכבים השתלבו בשוק העבודה, כאשר בשנת 2021 מעל 1,150 א.נשים עדיין מלווים על ידי הקבוצה ומהווים כ־30% ממקבלי השירות התעסוקתי. מדובר בנתון פנומנלי, כשממוצע ההשמה בקרב א.נשים המופנים לתעסוקה מוגנת בישראל הוא בין 6%-8%, ובמדינות רבות בעולם – עומד על כ־1%", כך מציין עופר כהן, מנכ"ל קבוצת "שכולו טוב" ומוסיף, שהמודל הייחודי נבחר כאחת מ־25 הפרקטיקות המובילות על ידי ה־EASPD (European Association of Service providers for Persons with Disabilities), לצד פרסים בינלאומיים רבים אחרים. המודל נלמד ומיושם כיום במרכזי שיקום במדינות שונות בעולם, כגון גרמניה, סין וספרד.

איך זה עובד?

האדם מגיע ל"שכולו טוב" דרך גורם מפנה, למשל משרד הבריאות, משרד הרווחה והביטחון החברתי, ביטוח הלאומי וכד'. הוא בוחר את "היחידה המשלבת'" על־פי העדפותיו ומתוך מגוון מותגי ההכשרה בקבוצה.
"כחלק מהתפיסה העסקית־ניהולית, הקבוצה אינה מקבלת תרומות ולא מפעילה מתנדבים. במרכז המודל אנו פועלים בלב הקהילה ובמרכזי הערים באמצעות 'מותגי ההכשרה' של הקבוצה – רשת חנויות ספרים יד שנייה (סיפור חוזר) רשת אופנת יד שנייה לנשים (דנדשה), בתי קפה (קפה טוב), הולכת כלבים (כלב טוב) ודוכני מכירה של מתנות (TNX), לצד מפעלים יצרניים (מפעלי שוקולד, נרות, סבונים, מחזור זכוכית ועוד) מחומר גלם ועד מוצר מוגמר. לקחנו את זה לקיצון ודימינו את עולם העבודה עד הסוף", מסביר כהן. "בכל אחד מהמותגים יש צוות מלווה, הכולל מנהל המתמחה בעולם התוכן של מותג ההכשרה, ומנהל שיקום - עו"ס או מרפא בעיסוק, שעובד עם האדם על החוזקות שלו. מבחינת המדינה, האנשים האלה הופנו לתעסוקה מוגנת ולא להשתלבות בשוק העבודה, ואנחנו פועלים לסייע להם להשתלב מהר ככל האפשר בשוק העבודה הטבעי".
המודל בעצם מציג שילוב של: מסוגלות – כל אחד יכול, בחירה – האדם מוביל את התהליך, מגוון – מנעד רחב של אפשרויות, צוות הוליסטי ותוכנית ליווי צמודה גם לאחר מציאת עבודה בשוק העבודה הטבעי.

סטנדרט עסקי גבוה ביותר

עוד נתון מעניין בנוגע למיזמי הקבוצה, שאותם ציין כהן, הוא כי המיזמים המשיכו בפעילותם השוטפת גם במהלך משבר הקורונה ואף צמחו: כיום מדובר ב־141 סניפים, חנויות ודוכני מכירה ברחבי הארץ, המאפשרים לאנשים פרטיים ולעסקים ליטול חלק במעגל של עשייה חברתית ברכישת מותגי הקבוצה.
3 צפייה בגלריה
( צילום: יח"צ)
"הצלחה של עסק, מבחינתנו, היא לאפשר למקבלי השירות להתנסות ולהתאמן בכל הסיטואציות והתרחישים של יחידת ההכשרה שהוא בחר, כדי שיגיע מוכן לשוק העבודה", מסביר כהן. "החיבור עם הקהילה הוא חלק מרכזי בהצלחה - מרכזי ההכשרה שלנו ממוקמים בלב הקהילה וברחובות ראשיים כדי ליצור מגוון הזדמנויות לאינטראקציות יומיומיות מסוגים שונים. בכל קנייה של מוצר או צריכת שירות מכל אחד ממותגי ההכשרה של הקבוצה, אתם מסייעים בתהליך ההכשרה ושותפים בקידום ההשתלבות התעסוקתית של מקבלי השירות".
מרכיב נוסף, לדבריו, הוא קהילת המעסיקים, שקולטת לעבודה את מקבלי השירות ומעניקה להם הזדמנות אמיתית שווה. "יש לציין שמשנה לשנה אנו רואים שיותר ויותר ארגונים ומעסיקים פועלים להשמת אנשים עם מוגבלויות ומבינים את המשמעות של גיוון תעסוקתי. חלק משמעותי בהצלחת המודל הוא הליווי הצמוד גם לאחר ההשמה, המאפשר לאדם המשכיות ושייכות ומאפשר תמיכה רבה גם למעסיקים. מה שסייע לנו להגיע לנתון חסר תקדים, לפיו 60% מהמועסקים שהשתלבו על ידנו, נשארו במקום העבודה מעל שנה – מדובר בנתון מרשים גם בהשוואה לשוק העבודה הכללי", מוסיף כהן.
ומה מרוויח בית עסק שבוחר להעסיק את מקבלי השירות? מבחינת "שכולו טוב", התשובה ברורה: עובדים עם יכולות, מחויבות ומוטיבציה גבוהה, שעברו הכשרה מקצועית במיזמי הקבוצה וזוכים לליווי איכותי מהקבוצה שאינו מוגבל בזמן, לצד סיוע בקבלת תמיכה מהמדינה, ערוץ איכותי לגיוס עובדים וכל זאת כמובן לצד ההזדמנות לקחת חלק בקידום שוויון והשתלבות בחברה הישראלית.
לפרטים ניתן להיכנס לאתר קבוצת "שכולו טוב".