תארו לעצמכם את המקרה הבא: שכרתם את שירותיו של אדריכל. חתמתם איתו על חוזה, שילמתם מקדמה והוא החל בעבודתו. תוך כדי העבודה צצו מחלוקות בינכם לבין האדריכל, לאחר שהוא גילה חוסר יכולת, חוסר אחריות או רשלנות חמורה, או אפילו נהג בדרך שאינה הולמת את עיסוקו, והחליט שהוא מפסיק את העבודה באמצע.
אם היה קורה לכם מקרה דומה, סביר להניח שהייתם מגישים תביעה כנגד האדריכל בבית המשפט.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם ידעתם שמהיום יש כתובת נוספת, שאליה תוכלו להגיש תלונה כנגד התנהלותו של אותו אדריכל?
בדיוק בגלל מקרים כאלה האגף הבכיר לאסדרת עיסוקים שבמשרד העבודה הקים את יחידת האכיפה והחקירות, הפועלת בפריסה ארצית. חוקרי היחידה מוסמכים לטפל בתלונות של אזרחים כנגד בעלי המקצועות המאוסדרים על ידי האגף (מהנדסים, אדריכלים, חשמלאים, מורשה נגישות, בקרים ועוד).
מה המשמעות של אסדרת עיסוק?
מיכל אבגנים, מנהלת האגף הבכיר לאסדרת עיסוקים מסבירה: “אסדרה של עיסוק משמע הגבלה של העיסוק. המדינה מגבילה עיסוקים במטרה להכווין את ההתנהגות המקצועית ולצמצם את ההסתברות לסיכון הציבור. במקצועות בהם קיים סיכון בהיבטים של בטיחות, בריאות, הונאה וכד’, תגביל המדינה את העיסוק ותקבע בחקיקה את התנאים והנורמות לבעלי המקצוע וכן את מנגנון האכיפה כנגדם. אגף הבכיר לאסדרת עיסוקים עוסק בהליכי רגולציה בעולמות של אסדרת עיסוקים, כלומר הגבלה של עיסוק במקצועות שיש בהם סיכון ציבורי, וכן מפעיל את החוקים המאסדרים עיסוקים שבאחריות משרד העבודה. רוב המקצועות שנבחנו באגף לא התקדמו לשלבי אסדרה מאחר שלא נמצאה עילה המצדיקה הגבלה של העיסוק. האגף בוחן היתכנות לאסדרה באמצעות מתודולוגיה ייעודית שפותחה באגף המסייעת להתחקות אחר הסיכונים וההסתברות להתממשותם ובתוך כך לקבוע את המשטר הרגולטורי, ההכשרה והמיומנות הנדרשות לאותו עיסוק ואת המנגנון האכיפתי".
כיצד פועלת האכיפה כנגד בעלי המקצוע?
"אכיפה טובה פועלת בשלושה שלבים - הראשון: 'הסברה' - פרסום הנחיות, אמות מידה וכד'. השני: 'מניעה' – באמצעות ביצוע ביקורות, חובת דיווח, חקירות ועוד. השלב השלישי: 'ענישה' - הפעלת סנקציות כנגד בעל המקצוע המאוסדר. יש מספר מנגנוני אכיפה, כגון פסילת רישום או רישוי על ידי הרשמים, ביצוע הליכים משמעתיים באמצעות ועדות משמעת או אתיקה, הטלת עיצומים כספיים או אכיפה פלילית. מנגנון האכיפה נבחר בהתאם לאופי המקצוע. הפעלת סנקציה כנגד בעל מקצוע, משמעותה פגיעה בפרנסתו, וזו חייבת להתבסס על תשתית ראייתית ובדיוק לצורך זה הוקמה יחידת האכיפה באגף".
מה עיקר העבודה של היחידה?
ליאור סיני, מנהל יחידת האכיפה והחקירות, אומר: “היחידה הוקמה כדי לתת מענה אכיפתי לתלונות הציבור כנגד בעלי המקצועות שהאגף אחראי על רישומם כגון: מהנדסים, אדריכלים, טכנאים, הנדסאים, חשמלאים, בודקי שכר, בקרים ומורשי נגישות, שהפרו אחד או יותר ממתנאי הרישום או הרישיון וביצעו עבירות משמעת".
2 צפייה בגלריה
מיכל אבגנים, מנהלת אגף בכיר אסדרת עיסוקים
מיכל אבגנים, מנהלת אגף בכיר אסדרת עיסוקים
מיכל אבגנים, מנהלת אגף בכיר אסדרת עיסוקים
( צילום: משרד העבודה)
מהן הסמכויות החוקיות של עובדי היחידה?
"בשלב ראשון, חוקרי היחידה קיבלו הסמכה כחוקרים מטעם שר העבודה במטרה לפעול ולחקור עבירות משמעת של מהנדסים, אדריכלים, הנדסאים וטכנאים מוסמכים, וזאת בהתאם לסעיף 16ז לחוק המהנדסים והאדריכלים וסעיף 26 לחוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים.
"בהמשך ובכפוף לתיקוני חקיקה, חוקרי היחידה יבצעו אכיפה אל מול בעלי מקצועות נוספים שעיסוקם מאוסדר באגף".
האם היחידה החלה לפעול בשטח?
"היחידה נמצאת בשלבי הקמה ראשוניים וצפויה לגדול ולגייס לשורותיה עובדים נוספים, שיוכשרו ויתמקצעו באכיפה אל מול בעלי מקצועות המאוסדרים באגף. בימים אלה היחידה החלה לקלוט ולטפל בתלונות של אזרחים כנגד בעלי מקצועות".
כיצד ניתן להגיש תלונה ליחידה?
"טופס מידע מפורט, שהועלה לאתר האינטרנט של אגף בכיר אסדרת עיסוקים (ראו בסוף הכתבה), מאפשר להגיש תלונה כנגד בעל מקצוע בצורה פשוטה ויעילה”, אומר ליאור ומדגיש, שהיחידה מודעת לניצול אפשרי של השירות בקרב בעלי אינטרסים שונים לטובת חיסול חשבונות בין בעלי מקצועות. משכך, "כל תלונה תיבחן ביסודיות ובזהירות הנדרשת, הגם שנטל ההוכחה לתלונה מונח תחילה לפתחו של המתלונן, שנדרש לספק ליחידה אסמכתאות מבוססות לתלונתו".
האם היחידה עוסקת גם בפעילויות הסברה לציבור?
"היחידה מקיימת פעילויות הסברה ופרסום בקרב ציבור בעלי המקצועות, איגודים מקצועיים רלוונטיים ואזרחים כדי להעלות מודעות בנושא ולמנוע ככל הניתן התנהגות בלתי הולמת מצד בעלי מקצועות כלפי אזרחים".
כאשר מתקבלת תלונה של אזרח, כיצד אתם פועלים?
"אם אומנם התלונה מעלה חשד להפרת משמעת, התלונה מועברת לטיפולו של חוקר היחידה, שפותח בהליך בירור בעניינו של בעל המקצוע.
המתלונן יקבל עדכון בתחילת הטיפול וכן בסיומו, כשהטיפול בתלונה הסתיים והועבר לקבלת החלטה של הגורם הרלוונטי, כגון: ועדת אתיקה, ועדת משמעת, הרשם הרלוונטי וכו'".
ובהקשר זה, מהו חזון האגף הבכיר לאסדרת עיסוקים?
"עיסוקו העיקרי של אגף בכיר אסדרת עיסוקים הוא באסדרה של מקצועות חדשים במשק ורישום ורישוי בעלי מקצועות בפנקסים המקצועיים.
בעבר ניתן מענה דל לתלונות כנגד בעלי מקצועות שפעלו בניגוד לתנאי הרישיון שלהם, והדבר פגע בהרתעה. בעלי מקצוע ידעו שהאכיפה רפה ויכול שזו אחת מהסיבות לביצוע עבירות אתיות ומשמעתיות. מטרת העל של היחידה היא לייצר את אותה ההרתעה ולחזק את בעלי המקצועות אשר פועלים כחוק בהתאם לתנאי הרישיון ובכך לתרום לחיזוק האמינות והמקצועיות במשק של בעלי המקצועות המאוסדרים באגף. יחד עם זאת, היחידה תפעל גם במישור אכיפתי על מנת להפחית את היקפי הרשלנות, ההונאה או הטעיה של הציבור על ידי בעלי מקצוע שאינם פועלים על פי תנאי הרישיון שלהם". 
* קישור להגשת תלונה: