מחדל החיטוי והניקוי באוטובוסים נמשך: האוטובוסים הפועלים בישראל מטונפים, וחברות התחבורה הציבורית אינן מנקות ומחטאות אותם כנדרש. במשרד התחבורה טוענים, במענה לבקשה שהוגשה על ידי התנועה לחופש המידע, כי המעקב אחר החיטוי הוא באחריות משרד הבריאות, ואילו במשרד הבריאות טוענים כי האחראים הם במשרד התחבורה.
בבדיקה מדגמית שערכו הצלמים והכתבים של ynet התגלו שוב טינופת ולכלוך באוטובוסים, בין היתר על ידיות האחיזה והכפתורים, בניגוד להנחיות. כך למשל קו 1 מבת ים לפתח תקווה של חברת "דן", קו 239 בתל אביב, קו 238 מפתח תקווה לתל אביב, קו 15 בירושלים וקו 1 בשדרות - וזו רק רשימה חלקית.
אתמול עדכן אתר משרד הבריאות כי בשבועיים האחרונים בלבד היו 1,032 חשיפות של חולים מאומתים בקורונה בתחבורה הציבורית. לשם השוואה, במקומות ציבוריים אחרים אירעו 3,961 מקרים כאלו ובטיסות 14. כך, המקרה האחרון אירע בקו 18 בתל אביב ביום שני האחרון. באותו היום נרשמו חשיפות גם בקו 7 בבני ברק, בקווים 3,26 ו-10 בתל אביב ובקו 13 בחדרה - כל אלו רק ביום אחד.
יום קודם לכן - ב-5 ביולי - אירעו 15 חשיפות לחולים מאומתים בתחבורה הציבורית. כך בקווים הבין-עירוניים: 430 מחיפה לטבריה, 434 מטבריה לחיפה, 960 ממרכזית המפרץ בחיפה לירושלים, בקו 270 מתל אביב לראשון לציון, בקו 180 מבני ברק לאלעד ובקו 998 מבני ברק לקריית אתא; ובקווים העירוניים: בתל אביב בקווים 18 ו-10, בירושלים ברכבת הקלה ובקו 20, באשדוד בקו 20, ברמת השרון בקו 48 ובקריית אתא ובחיפה בקו 2 של המטרונית.
ב-8 במרץ, נזכיר, הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי כלי התחבורה הציבורית יחוטאו, ועל כן פרסם משרד התחבורה הנחיות למפעילות התחבורה הציבורית. "יש להקפיד הקפדה יתרה על ניקיון האוטובוסים היומי, ובפרט עמודים וידיות אחיזה. אין צורך בפעולות חיטוי נוספות", נכתב בהנחיות אז. בסוף מרץ הורה משרד הבריאות לנקות גם משטחים, ידיות, כפתורים ומתגים במים ובסבון או בחומר ניקוי אחר לאחר כל נסיעה. ואולם, ההנחיות נותרו על הנייר. החברות עצמן מודות שהאוטובוסים אינם מחוטאים לאחר כל נסיעה אלא בסוף היום. נהגים סיפרו כי גם ההצהרה הזו אינה עומדת במבחן המציאות, ולעיתים אוטובוסים כלל לא מחוטאים במשך ימים שלמים.
מאז פרוץ משבר הקורונה, במשרד התחבורה ובחברות התחבורה הציבורית טענו שמנקים מדי לילה את האוטובוסים, אך גם זה, לדברי נהגים, לא תמיד קורה. ברוך קובליו, נהג בחברת דן וחבר ארגון הנהגים בהסתדרות הלאומית, אמר ל-ynet כי "היה לא מזמן מקרה של נהג שחלה בקורונה והשתחרר הביתה, ונהג שהחליף אותו על אותו אוטובוס". קובליו מתאר את התנאים הקשים: "אין חיטוי, אין הקפדה על היגיינה ועכשיו, עם ההנחיות החדשות להכניס 32 אנשים, זה אומר שכל המושבים יהיו מאוישים, כלומר אין שום שמירת מרחק, אין תו סגול בתחבורה הציבורית, רק הוראות הזויות של הממשלה".
לדבריו, "בדן היה בעבר ניקיון יסודי פעם בשבוע, ועכשיו לא לכל האוטובוסים. פעם היו לנו בכל מסופי הקצה מנקים שהיו דואגים לנקות את האוטובוס והחלונות במהלך ההפסקה של הנהג בקו. כיום, בגלל שיקולים כלכליים, הורידו כמעט את כל המנקים מהמסופים. רמת הניקיון, גם של האוטובוסים וגם של מסופי הקצה, לוקה מאוד".
יוני אריאל, נהג ב"אגד תעבורה" המאוגד באמצעות כוח לעובדים, מספר: "המצב גרוע מאוד. לא אחת קורה שנהג מקבל אוטובוס אחרי שנהג אחר נסע בו עם שאריות אוכל ולכלוך. אין שום חיטוי באוטובוסים, נאמר לנו שרק במקרים שמתגלה חולה מאומת עושים חיטוי. כל אוטובוס, אפילו אם מנקים אותו, אחרי שתי נסיעות נראה כמו פח זבל, אבל אי אפשר להאשים את הנוסעים כי יש אוטובוסים עם הצטברות של אבק ושומנים על דפנות האוטובוס". לעומת זאת אתי שמחה, נהגת דן בדרום, מספרת ששם חברה חיצונית מבצעת ניקיון בכל יום.
פרופ' רונית קלדרון-מרגלית מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית אמרה באולפן ynet: "אני חושבת שהדבר המרכזי הוא ניקיון, אני לא בטוחה שחיטוי האוויר הוא הדבר המרכזי שצריך להיעשות. במדינות מזרח אסיה באמת מבצעים את הטיפול, אני לא יודעת עד כמה זה יעיל. ניקיון בהחלט כדאי שיהיה, בפרט במשטחים שאנשים נוגעים בהם - עמודי האחיזה, ידיות האחיזה, כיסאות, זה ממש רצוי, אבל יותר מזה מה שחשוב זה באמת האוורור באוטובוסים, בעיקר בנסיעות ארוכות שבהן אי אפשר לפתוח חלון והאוטובוס נסמך רק על המיזוג הפנימי. וכמובן, הדבר הראשון בחשיבותו הוא בעצם הצפיפות בתחבורה הציבורית".
אין פיקוח, המדגרה חוגגת
ב-17 במאי טענו במשרד התחבורה כי "הניקוי יתבצע בחומרי חיטוי על פי הנחיות משרד הבריאות. על המפעיל לנהל תיעוד ומעקב אחר פעולות הניקוי באוטובוסים", אלא שמבדיקת ynet עולה כי לא בכל החברות מתנהל מעקב כזה, ובכל מקרה אף אחד לא מפקח עליו.
באמצעות עו"ד יערה וינקלר שליט מהתנועה לחופש המידע וגב' ענבר חנגל מהמרכז הבינתחומי פנינו למשרד התחבורה במטרה לקבל מידע על חיטוי האוטובוסים, לרבות תדירות, סוג ומעקב אחר החיטוי, וכן הפיקוח על נושא זה. מהממונה על חוק חופש המידע במשרד התחבורה, איילה דנינו, נמסר כי "מהאגף המקצועי נמסר כי משרדנו אינו אחראי על נושא החיטוי בתחבורה הציבורית".
חנגל כתבה בתגובה למשרד התחבורה: "אבהיר כי בתוכן בקשתנו תבחינו כי המידע המבוקש הוא לא אם משרד התחבורה ביצע את החיטוי, אלא אם משרד התחבורה מבצע פיקוח בנושא, זאת בייחוד שהנושא שב לסדר היום בימים אלו, שבהם חלה החמרה במספר ההידבקויות ואילו התחבורה הציבורית פועלת כסדרה. בעניין זה אציין כי התקנות האמורות במסמך חתומות על ידי שר התחבורה, ולכן לא ברור לנו מי אמור להיות אחראי על הנושא אם לא אתם".
במשרד התחבורה ענו: "לשאלתך, משרדנו אינו מפקח על נושא זה. החיטוי באחריות משרד הבריאות". יצוין כי בניגוד לתשובת משרד התחבורה, הוא זה שאחראי על פיקוח ובקרה על רמת הניקיון, שהיא אחד התנאים למפעילי התחבורה הציבורית.
ואולם, במשרד הבריאות אמרו ל-ynet כי האחריות בנושא מוטלת לפתחו של משרד התחבורה. ובזמן שהמשרדים זורקים את האחריות זה על זה, מספר החשיפות לקורונה באוטובוסים הולך ועולה, ונראה שאין מי שיגן על הנוסעים.
עו"ד יערה וינקלר שליט מהתנועה לחופש המידע אמרה ל-ynet כי "נתונים שמתפרסמים על תנאי החיטוי והריחוק בתחבורה הציבורית חמורים מאוד, ומעוררים דאגה של ממש. הבקשה שהגשנו נבעה מתוך האינטרס החיוני להבטיח שנעשים צעדי פיקוח ראויים לשמירה על בריאות הציבור, והיא הוגשה למשרד התחבורה אשר חתום על ההנחיות הרלוונטיות.
"בנסיבות אלה הופתענו לגלות שמשרד התחבורה מתנער מאחריות ומעביר את הסוגיה לפתחו של משרד הבריאות. על אף שאנו סבורים שמשרד התחבורה הוא הרשות הרלוונטית לאיסוף ולפרסום נתונים אלה, פנינו גם למשרד הבריאות בבקשה נוספת ואנחנו ממתינים לתשובתם, בתקווה שלפחות אחת מהרשויות פיקחה ואספה נתונים. כל תרחיש אחר יהיה בגדר מחדל, לא פחות".
דובר דן איתן פיקסמן מסר בתגובה: "האוטובוסים עוברים ניקיון בכל סוף משמרת בחניוני הלילה שלנו. לא ניתן לבצע זאת במהלך שעות הנסיעה, מאחר שצריך להשבית אוטובוסים לצורך כך. מקרים חריגים שידווחו לנו יטופלו באופן מיידי".
דובר אגד רון רטנר מסר בתגובה: ״ככלל, האוטובוסים העירוניים בירושלים מבצעים מהלכי קו ארוכים ומייגעים ובמהלך נסיעתם קיימת תחלופת נוסעים בלתי פוסקת, אשר למרבה הצער צופנת לעיתים בחובה הותרת שאריות מזון, נייר, מסטיקים ועוד מרכיבי לכלוך... האוטובוסים העירוניים מבצעים ברובם מסלולים מעגליים ורק בסוף יום העבודה מגיעים לחניון הלילה, שבו הם זוכים לניקיון יסודי. קו 15 הוא קו שמסלול נסיעתו כשעה ויותר (תלוי בגודש), והוא זוכה מעת לעת לניקוי בגמר הנסיעה שלו בקצה הקו בחניון תלפיות - זאת באמצעות מנקה שאמור לטאטא את שאריות הפסולת שנותרו באוטובוס.
"לנוכח הממצאים שמצאתם אנו נבדוק אל מול חברת הניקיון המועסקת על ידי אגד בירושלים, והאמונה על ניקיון האוטובוסים המגיעים לחניוני המנוחה, את הסיבה לרשלנות שאותה הפגינו במקרים האלה, וכמובן שנקרא את האחראים לכך לסדר, בשל החשיבות הרבה שאנו מייחסים בעיקר בתקופה מאתגרת זו לניקיון האוטובוסים״.
ממשרד התחבורה נמסר: "השרה רגב הנחתה את מנכ"ל משרדה לוודא באופן מיידי כי כלל מפעילי האוטובוסים ייתנו שירות נאות לנוסעים, בדגש על ניקיון וחיטוי".