עסקים רבים נוצרים בראשיתם מחיבור בין חברים קרובים ההופכים לשותפים עסקיים. למרבה הצער, במקרים רבים שותפויות כאלה, המוקמות עם אופטימיות אינסופית, נגררות בהמשך לסכסוכי שותפים כואבים ומרים.
רבים מהשותפים העסקיים לא חשבו מלכתחילה על התרחישים השליליים העלולים להתממש בהמשך הדרך, ולא דאגו להסדיר את אופן פירוק השותפות העסקית והפרידה בין השותפים, עוד בשלב הקמת העסק המשותף. מה מאפיין סכסוכי שותפים? וכיצד ניתן להפחית את הסיכוי לסכסוך מכוער בין השותפים לעסק?

איך ניתן להיערך מראש להתמודדות עם סכסוך שותפים עתידי?

גם יוזמה עסקית חלומית יכולה להסתיים ב'גירושים' מרים
"הסיפור מתחיל לרוב בהתרוממות רוח, המלווה באופטימיות, עם רעיון עסקי מנצח ורצון עז להקים עסק משותף עם חבר או בן משפחה. השותפים החדשים נסחפים לאווירה של אופוריה. הם כבר רואים בדמיונם את ההצלחה העתידית וממהרים להקים עסק או מיזם משותף, מבלי להתייחס לתרחישים של פירוק ופרידה, שנראים להם באותה עת כמנותקים מהמציאות.
חשוב לזכור, כבר בשלב האופוריה, שבדומה לנישואים המסתיימים בגירושים, גם שותפים עסקיים עלולים להגיע בהמשך הדרך לסכסוכים ואף לפרידה.
במציאות של עולם העסקים, סכסוכי שותפים נפוצים ביותר ומגיעים להכרעה בבתי המשפט בתדירות גבוהה, לעתים קרובות תוך ניסיונות התשה הדדיים. על פי סקר שערכה חברת המחקר P.VALUE בקרב בעלי עסקים שהיו בעבר בשותפות עסקית או שיש להם כעת שותף עסקי אחד לפחות, 67% מבעלי העסקים שהשתתפו בסקר דיווחו כי נפרדו מהשותף שלהם. בנוסף, 58% מהמשיבים לסקר השיבו כי כתוצאה מכך, הם החליטו להימנע בעתיד מניהול עסקים עם שותף.
לכן, כפי שההמלצה לזוגות בתחילת דרכם הינה לערוך ביניהם הסכם ממון, כך מומלץ לכל מי שמתכנן הקמת מיזם עסקי עם שותף, לערוך הסכם מייסדים מפורט לפני הקמת השותפות, על מנת להסדיר את ענייני השותפות, לרבות למקרה בו יעלו בעתיד היחסים בין השותפים, על שרטון."

על איזה רקע יכול להיווצר סכסוך שותפים?

הסיבות לסכסוך מגוונות, אך התוצאה תמיד כואבת
"סכסוכי שותפים פורצים מסיבות מגוונות ורבות. במקרים רבים, הסכסוך פורץ כאשר אחד השותפים חש שהוא תורם ומשקיע בחברה הרבה יותר מהשותף השני, אך אינו זוכה לתגמול נאות בשל כך. סיבה נוספת היא כאשר אחד השותפים מרגיש שרק הוא מגייס לקוחות לעסק המשותף והשותף האחר רק נהנה מפרי עמלו.
מקרים נוספים של סכסוך מתרחשים כאשר שותף אחד חש שחברו מסתיר ממנו מידע בנוגע להכנסות או להוצאות המשותפות, או חושד שהשותף האחר עומד להקים עסק מתחרה, שיגזול את הלקוחות, העובדים והסודות המסחריים של העסק המשותף.
חלק לא מבוטל מהסכסוכים נוצרים במקרים של שותפות המורכבת משני שותפים בעלי אחזקות שוות. אז עלול להיווצר מבוי סתום בעת קבלת החלטות הקשורות לניהול החברה המשותפת או העסק המשותף, דבר שכמובן מקשה ביותר על המשך הפעילות."

אלו צעדים חד צדדיים יכול צד בסכסוך לנקוט מול משנהו?

צעדים חד צדדיים עלולים לפגוע בעסק ובשותפים
"אחת התוצאות הדרמטיות ביותר של סכסוכים בין שותפים, היא נקיטת צעדים חד-צדדיים, אשר עלולים לפגוע באופן משמעותי בהתנהלות העסקית של העסק המשותף.
אחד השותפים עלול לנצל את סמכויותיו בעסק המשותף, במטרה להפעיל מנוף לחץ כנגד הצד השני. כך למשל, הוא יכול לפתע להפסיק לחתום על העברות תשלומים לספקים ואף להפסיק את תשלום המשכורות לעובדים, עד שהשותף השני יסכים לדרישותיו. בחלק מהמקרים שותף עשוי אף לחסום את השותף השני מגישה לנתונים העסקיים של השותפות ולחשבון הבנק העסקי.
הפתרון הנכון ביותר למניעת מצבים כאלה מראש, הוא הגדרת הוראות מתאימות כבר בהסכם המייסדים. כך למשל, רצוי כי הסכם זה יכלול התייחסות מתאימה למצב של משבר בניהול העסק, למקרה שבו אחד מן הצדדים אינו משתף פעולה, למקרה אחר שבו אחד השותפים, משתמש בסודות מסחריים של העסק לצרכיו הפרטיים, או מנסה לפנות ללקוחות השותפות ולמקרים נוספים כיוצא באלו".

מתי עלול הסכסוך להגיע לפתחו של בית המשפט?

ככל שהמצב יסלים – הצדדים ימצאו את עצמם משני צידי המתרס בבית המשפט
"כאשר הוראות הסכם המייסדים אינן נותנות מענה למצב נתון וכאשר כל הניסיונות ליישוב את הסכסוך באופן עצמאי מחוץ לכותלי בית המשפט מוצו ללא הצלחה, ניתן לפנות לבית המשפט. מטרת הפנייה יכולה להיות למנוע צעדים חד צדדים של אחד השותפים, או לחלופין, להתחיל בהליכים לפרק את השותפות ולהיפרדות. ניתן גם לנסות ולבקש מבית המשפט צווים זמניים, על מנת לשמור על המצב הקיים, כגון אכיפת ביצוע תשלומים לספקים ועובדים, מניעת פנייה ללקוחות השותפות או מניעת ביצוע רכישות לא סבירות של מלאי.
בסמכותו של בית המשפט, במסגרת מתן סעדים זמניים, להורות לשותפים באופן מיידי, להימנע מנקיטת פעולות חד צדדיות. זאת כדי למנוע מאחד הצדדים לשנות את פני המציאות העסקית, באופן שיהפוך את ההכרעה שבסוף ההליך, בעניין פירוק השותפות לתיאורטית לחלוטין."
מהם כללי הזהב להתמודדות עם סכסוכי שותפים?
"על מנת לעזור לכם להתנהל בצורה נכונה ולמנוע פגיעה בעסק ובעצמכם, אספנו מספר כללים וטיפים להתנהלות במצבים של סכסוך שותפים ובעלי מניות בחברה:
לפני הכל, עשו שיעורי בית
לפני התקשרות עם שותף פוטנציאלי, מומלץ לבדוק היטב פרטים על העבר שלו, האופי שלו והטמפרמנט שלו. לפעמים נדמה לכם כי אתם מכירים את השותף העתידי, אבל משיחה עם מקורבים שלו, תגלו פרטים שלא ידעתם. לעתים, חיפוש פשוט באינטרנט יגלה שהשותף העתידי היה מעורב בעבר לא פעם בסכסוכים עסקיים שהגיעו לבית המשפט, ואף עמד בעצמו מול תביעות משפטיות עקב אי קיום התחייבויות. לאחר שאספתם את כל הנתונים, תוכלו לקבל החלטה מושכלת יותר בשאלה האם להיכנס למערכת יחסים עסקית עם אותו אדם.
הסדירו מראש את עניין ההיפרדות בהסכם המייסדים
מומלץ בחום להכניס להסכם המייסדים הסדרה מראש של אופן פירוק השותפות העסקית וההיפרדות בין הצדדים, במקרה של סכסוך שלא מאפשר המשך פעילות עסקית משותפת.
נסו לזהות סימנים מקדימים לסכסוך מתקרב
ברובם המכריע של המקרים, לסכסוך שותפים ישנם סימנים מקדימים. נסו לזהות אותם מבעוד מועד, ולא להתעלם מהם מתוך מחשבה ש"הכל יסתדר בסוף". אם זיהיתם סימנים כאלה, רצוי כבר אז למנוע את הסכסוך באמצעות הסדר מקדים, עוד לפני שהמחלוקת מגיעה לנקודת האל חזור, ובכך להימנע מנזקים עתידיים או להפחיתם.
נקלעתם לסכסוך? בחרו מטרה ואסטרטגיה מראש
אם כבר נכנסתם למצב של סכסוך פעיל (ועל אחת כמה וכמה אם אתם יזמתם אותו), חשוב מאוד להציב מראש את המטרה הסופית אליה אתם שואפים במצב הדברים הנתון ואת אסטרטגיית הפעולה שלכם בדרך אליה.
היוועצו עם עורך דין מנוסה המתמחה בתחום
רצוי ומומלץ להיוועץ עם עורך דין מטעמכם (ולא רק כזה המייצג דרך קבע את החברה המשותפת), מוקדם ככל הניתן למועד התפרצות הסכסוך. עורך הדין ילווה אתכם בתהליך הסכסוך שהינו קשה ואמוציונלי מטבעו, יספק לכם ייעוץ מחושב וימנע מכם ביצוע פעולות חפוזות מתוך סערת רגשות, אשר עלולות להיות להן השלכות חמורות כנגדכם מבחינה משפטית.
1 צפייה בגלריה
עו"ד משה כאהן
עו"ד משה כאהן
עו"ד משה כאהן
(צילום: באדיבות עו"ד משה כאהן)

דעו מהן פעולות לגיטימיות הננקטות בסכסוך וממה להימנע
מניעת חלוקת רווחים, הדחת שותף מתפקיד ניהולי ושינוי בתקנון עשויים להיחשב בתור פעולות לגיטימיות, כל עוד הן נעשות בהתאם לחוק, להסכמים ולתקנון. עם זאת, יש להימנע מצעדים גורפים שישפיעו על העסק המשותף, כגון הפסקת תשלומים לספקים או לעובדים, או מצעדים הפוגעים בלקוחות. בית המשפט עשוי לפרש מהלכים כאלה כצעדים לא לגיטימיים. מאותן סיבות רצוי להימנע מעירוב בסכסוך של צדדים שלישיים שלא יכולים לתרום לפתרון שלו, כגון עובדים, לקוחות וספקים.
השאיפה: יישוב הסכסוך מבלי לפנות לבית המשפט
לפני פנייה לערכאה משפטית, יש לבדוק במסמכי החברה האם ניתן לקבל החלטה בדירקטוריון או באסיפה הכללית ברוב קולות, אשר עשויה להפוך את הפנייה לבית המשפט למיותרת. דרך אחרת שכדאי לשקול היא פנייה מוסכמת של הצדדים להליך גישור או בוררות. באופן עקרוני, תמיד עדיף ליישב סכסוך שותפים מחוץ לבית המשפט משום שפנייה לבית המשפט חושפת את הנושא לציבור וצפויה לפגוע במוניטין של העסק ושל בעליו.
הצד השני נוקט בצעדים חד-צדדיים? אל תהססו להגן על עצמכם בתקיפות
אם מתברר לכם שהצד השני בסכסוך נוקט בצעדים חד צדדיים ולא לגיטימיים, כגון: פנייה חד-צדדית ללקוחות או לספקים, או השתלטות חד צדדית על מידע, מלאי או נכסים, אין להסס וכדאי לפעול בתקיפות מולו, כאשר במידת הצורך אפשר לפנות מיידית לבית המשפט לקבלת סעדים זמניים כגון צו מניעה.
בחלק נכבד מהמקרים, קבלת הסעדים הזמניים עשויה להסיר את האיום על אחד הצדדים ובכך תעניק שהות לצדדים לנהל משא ומתן לצורך היפרדות באופן יעיל, מבלי להזדקק להכרעה נוספת של בית המשפט."
לסיכום, סוף מעשה במחשבה תחילה - כבר בעת החתימה על הסכם מייסדים והקמת השותפות העסקית שלכם, רצוי לקבוע הוראות המסדירות את אופן פעילות הצדדים בעת תרחיש של סכסוך אפשרי, מתוך דאגה לעסק ולצדדים המעורבים.
עו"ד משה כאהן עומד בראש משרד משה כאהן עורכי דין, מתל אביב, העוסק בתחום המסחרי וליטיגציה, ומתמחה, בין היתר, בטיפול בסכסוכי שותפים ומאבקי שליטה בין בעלי מניות בחברות.