התקופה האחרונה מאופיינת בהרבה אי ודאות - בריאותית, כלכלית וגם חברתית. על רקע המציאות המשתנה, הישראלים מחפשים ביטחון, ודאות וקביעות בכל היבט בחיים - החל משוק העבודה ועד תעריף התשלום למונית.
כאשר מסתכלים על מדינות העולם המפותח, מגלים שרבות מהן מנהיגות כבר שנים אפשרות של תעריף קבוע וידוע מראש בנסיעה במונית. בישראל, לעומת זאת, המונים ממשיכים לפעול על פי חוק שאושר אי שם ב-1961. התוצאה פוגעת בכל הצדדים - הצרכנים עומדים מול אי ודאות ופוטנציאל למחיר גבוה בכל נסיעה, והנהגים כבולים לרגולציה ארכאית שלא מעודדת תחרות בריאה ביניהם.
מהם היתרונות של מחיר קבוע בנסיעת מונית? וכיצד ניתן לעקוף את הסיוט של המונים בישראל?
1 צפייה בגלריה
דרום אפריקה 11 נהגי מונית נרצחו אילוסטרציה
דרום אפריקה 11 נהגי מונית נרצחו אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

עבור רבים מאיתנו, המונה הוא סרט אימה

אחד החששות הגדולים ביותר בעלייה למונית הוא הפעלת המונה. חוסר הידיעה בנוגע לתשלום הסופי, כסיסת הציפורניים בזמן שהסכום מטפס והתשלום שכמעט תמיד נראה מוגזם לעומת זמן הנסיעה - גורמים לרבים מאיתנו לשקול היטב לפני שאנחנו מחליטים לקחת מונית.
יחד עם החישוב המסובך של תעריפים לכל מזוודה, נוסע נוסף ומחיר לק"מ, תעריפי לילה ושבת - אפשר להגיד הרגולציה בישראל שמה מקל בגלגלים של ענף המוניות.

הטכנולוגיה של ימינו מאפשרת לחזות מראש את עלות הנסיעה - אך ישראל תקועה בעבר ומפלה את כל הצדדים במשוואה

הסיבה המרכזית לכך שעד השנים האחרונות לא היה מחיר קבוע לנסיעה במונית, היתה חוסר היכולת לחזות מראש את משך הנסיעה, העומס הצפוי וכדומה.
כיום, מערכות טכנולוגיות מתקדמות המשתמשות באינטליגנציה מלאכותית (AI) מסוגלות לחזות את התנועה בכבישים, גוש, שעה ביום, מחיר משוער וכדומה, כך שבניגוד למחיר קבוע לחלוטין, המחיר שנקבע על בסיס הטכנולוגיה הוא דינאמי ומתאים את עצמו בזמן אמת למצב בשטח.
נכון להיום, אוטובוסים, רכבות, תחבורה שיתופית ושירותי הזמנת נסיעות - כולם משתמשים בטכנולוגיות עכשוויות כדי לחזות מראש את עלות של הנסיעה, וקובעים תעריפים ידועים מראש על פי נתוני הנסיעה.
למרבה השמחה, יש לישראל את האפשרות לנצל טכנולוגיות ייחודיות, כמו זו של חברת יאנגו, על מנת לקבוע מחיר קבוע רגע לפני הנסיעה- כדי לתת שקט נפשי לנוסע ולנהג גם יחד.
למרות היכולת הטכנולוגית והפוטנציאל הרב, ישראל תקועה ברגולציה מאמצע המאה ה-20 המודדת את זמן הנסיעה בזמן אמת. בעבר היינו יכולים לקחת מונית מתל אביב לירושלים במחיר מחירון, ללא קשר לשעה ולתנועה בכביש – אך כיום המציאות השתנתה והמונה שולט בכל נסיעה, בכל שעה ובכל מצב.
השימוש בשיטה המיושנת של המונה מפלה לא רק את הנוסעים אלא גם את ציבור הנהגים, שיכולים להרוויח יותר כסף בשעות עומס או כאשר יש ביקוש רב למוניות מול היצע נמוך באזור מסוים. שימוש בטכנולוגיה עכשווית פותר את האפליה הזו, לטובת כל הצדדים
כולנו מכירים את הבעיות הנפוצות של השיטה הנוכחית - נהג נוסעים לאט או במסלולים ארוכים כדי להעלות את התשלום, מסרבים לקחת נסיעות, וגובים לעתים מחיר גבוה ממה שהמונה מציג. למרבה הצער, החוק מנוסח בעמימות ומאפשר פרצות והתנהלות ללא פיקוח.

בבריטניה, ארה"ב ושבדיה כבר יודעים - תעריף קבוע מועיל לכל הצדדים

שיטת המונה היתה מקובלת בעבר במדינות שונות בעולם, אך הקדמה, הטכנולוגיה, התחרות והרגלי הצריכה השתנו ללא היכר בעשורים האחרונים, מה שהוביל לשינוי גם בתפיסה של הרגולטורים באשר לתעריף המוניות. כיום, במדינות רבות בעולם - תעריף הנסיעה במונית נקבע מראש ונותן לנוסעים הרבה שקט נפשי.
רק לאחרונה עדכן הרגולטור בשבדיה את התקנות המדינה ופתח קטגוריה חדשה של מוניות הגובות תעריפים קבועים וידועים מראש בלבד.

הפלטפורמה שמציעה שירות FIX מצהירה על הצלחה מסחררת: 93% מהנוסעים בוחרים בשקט נפשי בלי מונה

יאנגו, הפלטפורמה המתקדמת להזמנת מוניות, מציעה שירות FIX עם מחיר ידוע מראש בישראל כבר יותר משנה וחצי. ציבור הנוסעים הראה עניין רב בשירות וכיום 93% מהמשתמשים של יאנגו בוחרים במחיר 'פיקס' במקום שימוש במונה.
למען האמת, קל להבין את הבחירה הגורפת של הנוסעים ביאנגו - חוסר הודאות והחשש מהמונה הופכים לשקט נפשי, ביטחון ורוגע במהלך הנסיעה.
האפליקציה הנוחה של יאנגו מציעה מידע חיוני כמו מיקום המונית הנמצאת בדרך אל הנוסע, פרטי הנהג\ת ותשלום נוח בכרטיס אשראי, ללא צורך במגע ישיר. עוד חידושים באפליקציה של יאנגו - שיתוף מסלולים עם אדם נוסף, הגדרת אנשי קשר במצב חירום וגם חשבון משפחתי. הפלטפורמה, אשר פועלת בישראל וברחבי העולם, היא חלק ממשפחת השירותים מבית יאנדקס, אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם.
אם כן, אין ספק שישראל נמצאת הרבה מאחור מבחינת קביעת תעריפי נסיעה במונית המתאימים לעידן הטכנולוגי. יאנגו גאה לקחת חלק בקידום השירות, הנוחות והיעילות של שירותי המוניות בישראל, מתוך תקווה לעתיד הכולל תחרות בריאה, שירות מעולה לנוסעים ותעריפים משתלמים לכל הצדדים.