כשמגיעים לגבעת שמואל, הדבר הראשון שמבחינים בו הוא תנופת הפיתוח והבנייה שעוברת העיר בשנים האחרונות – עשרות מנופים מעטרים את השכונות השונות ומספרים את סיפורה של עיר מתפתחת, הנמצאת בשיאו של תהליך תנופה והתחדשות לצד בניית שכונות חדשות, שדרוג והוספת תשתיות בכל רחביה, מבני ציבור, אולמות ספורט תרבות ופנאי, מרכזי מסחר ועסקים וגולת הכותרת – עבודות הרכבת הקלה, שצפויה לשנות את פני העיר ולקרב אותה מרחק דקות נסיעה בודדות מלב תל אביב.
במידה רבה מי שאחראי לכל תנופת הפיתוח הוא יוסי ברודני, שמכהן כראש עיריית גבעת שמואל מאז שנת 2008 ועומד מאחורי תוכניות הבינוי הרבות, הצפויות לשנות את פניה של העיר בשנים הקרובות.
4 צפייה בגלריה
הפארק הדרומי החדש בעיר
הפארק הדרומי החדש בעיר
הפארק הדרומי החדש בעיר
(צילום: יח"צ)
מגורים בגבעת שמואל הפכו לסמל סטטוס יוקרתי והביקוש לגור בעיר נמצא בשיא, איך שומרים על רמת השירות של עיר קטנה גם כשתגדלו?
"בגבעת שמואל גרים היום כ־30,000 תושבים, כאשר בתוכנית המיתאר שלה ל־2045 היא צפויה להכפיל את עצמה עד ל־60,000 תושבים, כשכבר היום יש מעל 5,000 יחידות דיור בשלבים כאלו ואחרים של תכנון ובנייה ובעוד כמה שנים כבר נגיע לסביבות 45-40 אלף תושבים, ואנחנו נערכים לזה – עם בניית מבני ציבור, כמו שני בתי ספר חדשים שייפתחו בשנתיים הקרובות, אחד לחינוך מיוחד והשני חדשני שנבנה בסטנדרטים פדגוגיים והנדסיים שלא נראו פה עדיין, לצד פארקים ציבורים ומבני ציבור.
"הפארק החדש שנפתח לפני כשנה בחלקה הדרומי של העיר, כולל רצועת ספורט ופנאי של כקילומטר, הכוללת מגרשים, סקייט־פארק, מזרקות משחק ועוד. הוא נבנה בהשקעה של כ־35 מיליון שקל, ומושך אליו מבלים מכל אזור בקעת אונו והסביבה. כמו כן אנו עמלים בימים אלו על בניית הפארק הצפוני, גם הוא בהשקעה של עשרות מיליונים, שאמור להשתלב עם התקדמות פרויקט הפינוי־בינוי של שכונת גיורא ולשרת את 1,500 המשפחות, שיעברו להתגורר בשכונה החדשה שתיבנה.
הזכרת את הפינוי־בינוי בשכונת גיורא, אחת מעתודות הדיור הגדולות של העיר, איך אתה רואה את החזון של גבעת שמואל בכל הנוגע להתחדשות עירונית?
ממש לפני כארבעה חודשים החלה ההריסה של מקבץ הבניינים הראשון במסגרת תוכניות הפינוי־בינוי בכניסה לעיר מרחוב בן גוריון, ויש עוד מספר תוכניות שמקודמות על ידינו ברחבי העיר בדגש על השכונות הוותיקות.
4 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
(צילום: יח"צ)
"עבור גבעת שמואל, שכונת גיורא שבחלקה הצפוני של העיר, בסמוך לכביש 4 ולפתח תקווה, היא אחת מעתודות הבנייה המרכזיות, ומיועדת לעבור כולה התחדשות עירונית משמעותית כבר בתקופה הקרובה. למעשה, לפני כשנה הצלחנו להיכנס בנעלי היזם המקורי ולהעביר את אישור התוכניות בוותמ"ל, במסלול רשויות, מה שיזרז את קבלת האישורים ויקדם את תחילת העבודות.
"בסך הכול מתוכננים בשכונת גיורא כ־1,500 יחידות דיור בבניינים של עד 25 קומות, וזאת מלבד עשרות אלפי מ"ר של שטחי מסחר ומשרדים".
גבעת שמואל הופכת להיות "המרכז של המרכז"?
"ממש ככה. הסלוגן שלנו בגבעת שמואל הוא 'עיר מרכז לחינוך ולמצוינות', וזאת בעיקר בשל הישגי התלמידים בעיר, המובילים בכל מדדי החינוך, ההתנדבות והשירות בצה"ל.
"יש לנו אוכלוסייה חזקה מאוד, היכל תרבות מוביל, אזורי בילוי ומסעדות מלאים ועוד, כאשר גם הקרבה לאוניברסיטת בר אילן ולציבור הסטודנטים הגדול שגר בעיר, תורמת לכך שגבעת שמואל היא הרבה יותר מסך תושביה. גבעת שמואל היא לא עיר שינה, ולמרות גודלה והיותה מוקפת מכל עבריה בערים בנות יותר מ־200,000 תושבים כל אחת, היא מקבצת אליה פעילות תרבות ופנאי לכל הסביבה והפכה לשם דבר בכל הארץ".
4 צפייה בגלריה
חינוך טכנולוגי - פרויקט לשיגור לוויין לחלל
חינוך טכנולוגי - פרויקט לשיגור לוויין לחלל
חינוך טכנולוגי - פרויקט לשיגור לוויין לחלל
(צילום: יח"צ)
יש לכם חזון להיות גם "העיר האוניברסיטאית של ישראל". מה זה אומר?
"המאבק על שיוכה המוניציפלי של אוניברסיטת בר אילן נמצא כעת בישורת האחרונה, כאשר ועדת הגבולות של משרד הפנים קיבלה את עמדתה של עיריית גבעת שמואל והודיעה, כי היא ממליצה להעביר חלקים נרחבים משטח האוניברסיטה אל תחום השיפוט של גבעת שמואל.
"על־פי המלצת הוועדה, נטען כי אוניברסיטת בר אילן הינה מובלעת בתוך העיר גבעת שמואל וחלק בלתי נפרד ממנה, ועל כן יש להעביר אל תחום שיפוטה שטחים נרחבים ממשטחי האוניברסיטה.
"מדובר, כמובן, בהחלטה נכונה וצודקת, אולם אנו סבורים כי הצדק והשכל הישר הוא להעביר את כל שטח האוניברסיטה לשטחה של העיר גבעת שמואל, שכן אוניברסיטת בר אילן נמצאת כאמור כמובלעת בתוכה, ומנותקת לחלוטין מהעיר רמת גן.
"לפני כמה חודשים שרת הפנים איילת שקד ביקרה בגבעת שמואל יחד עם מנכ"ל משרדה, יאיר הירש, וצוותו. במסגרת ביקורה, היא הכריזה וחתמה על החלטתה להפוך את עיריית גבעת שמואל לרשות איתנה, ואמרה: 'גבעת שמואל היא דוגמה ומופת להתנהלות עירונית נכונה'.
"אין ספק, שגבעת שמואל כעיר איתנה וכעיר מרכז לחינוך ולמצוינות, תוכל לתרום באופן משמעותי להתפתחותה של האוניברסיטה, לרווחתם של הסטודנטים ותושבי העיר יחד, תוך
השקעה מסיבית בתשתיות לטובת האוניברסיטה, השתלבות האקדמיה במרחב הציבורי העירוני, כולל הקצאת שטחים ומבנים בתוך גבעת שמואל לטובת האוניברסיטה, בניית מרכז HUB וחממות טכנולוגיות ועוד.
"בשם כל תושבי העיר גבעת שמואל, אני מודה לשרת הפנים שקד ולצוות משרדה על האמון הרב שהיא נותנת בהנהלת העיר, עם הכרזתה על גבעת שמואל כעיר איתנה, בעלת יציבות פיננסית וכלכלית, וקורא לה להשלים את עבודתה של ועדת הגבולות מהר ככל האפשר, ולקבל החלטה להעביר לתחומי העיר גבעת שמואל את כל שטח האוניברסיטה".
4 צפייה בגלריה
שרת הפנים איילת שקד עם ראש העיר גבעת שמואל, יוסי ברודני
שרת הפנים איילת שקד עם ראש העיר גבעת שמואל, יוסי ברודני
שרת הפנים איילת שקד עם ראש העיר גבעת שמואל, יוסי ברודני
(צילום: יח"צ)

שם העיר: גבעת שמואל
ראש העירייה: יוסי ברודני
מספר תושבים: 27,000
שטח מוניציפלי: 4 קמ"ר
ההישג הגדול ב־2021: הכרזתה של שרת פנים על גבעת שמואל כעיר איתנה, המהווה דוגמה ומופת להתנהלות עירונית נכונה.
חזון ל־2022: כעיר מרכז לחינוך ולמצוינות, החזון הוא להפוך לעיר האוניברסיטאית של ישראל.