ניתוחי חזה - כללית
(צילום: ירון שרון)

למראה החזה יש השפעה עצומה על תחושת הדימוי העצמי. לפני כמה עשורים, ניתוחים פלסטיים היו נחלתם של נשים ונערות שרצו מראה מנופח ומלאכותי - אך המגמה הזו התחלפה, והיום עולם האסתטיקה מציע מודל יופי שמתמקד דווקא במראה הטבעי ובשינויים מותאמים אישית ע"פ רצון והעדפת המטופלת.
"נשים מגיעות לניתוח כדי להגדיל את השד על ידי שתלי סיליקון, או הפוך – אישה עם שד גדול שסובלת מכאבי גב או לא מרוצה מגודל השד תעבור הקטנת חזה", מפרט ד"ר רועי סינגולדה, מומחה לכירורגיה פלסטית בכללית אסתטיקה, "יש גם ניתוחים שכוללים הרמה או שילוב של הרמה והגדלה ושילובים נוספים".
כאמור, ניתוחי החזה מגוונים. לניתוח הרמת חזה לדוגמה, מגיעות נשים שירדו במשקל או נשים שעברו מספר הריונות והניקו ועם הזמן השד צנח. "הניתוח של הרמה לוקח את הפטמה והעטרה ומרים אותו לגובה האמיתי", מסביר ד"ר סינגולדה ומוסיף: "משד נפול ורחב השד הופך למורם ועגול. בהרמת חזה עם שתל, השתל נותן אפקט של הרמה. מי שרוצה שד קטן יותר עם מבנה אנטומי וטבעי יכולה לעשות רק הרמה".
בעולם הגברים לעומת זאת, הטיפול השכיח הוא ניתוח גניקומסטיה. " גניקומסטיה זה מונח שמתאר חזה נשי בגבר", מסביר ד"ר סינגולדה, "זה קורה סביב גיל ההתבגרות, לפני הצבא, ובגילאים המאוחרים מעל גיל 50 כאשר הסיבה היא קפיצה של הורמונים נשיים במחזור הדם שגורמים לצמיחה של שד נשי בגבר. בקרב גברים יש קבוצה נוספת שנקראת פסדו- גניקומסטיה – גברים שהיו בעודף משקל וירדו במשקל וקיימת אצלם רקמת שד שצריך להוריד".

מרגישים טוב, נראים טוב

בתחילת התהליך, בפגישת הייעוץ, בודקים תחילה היסטוריה רפואית ומתאימים את הניתוח לגיל ולרקע של המטופל. ד"ר סינגולדה מסביר: "הדבר הראשון והחשוב הוא שהמנתח יבדוק מחלות רקע, רגישויות, תרופות, רקע של מחלות שד במשפחה ועוד. השאלה שמגיעה לאחר מכן היא: "מה מפריע?" כדי לדעת בדיוק עבור מה מגיעים לניתוח ובהתאם לכך שואלים שאלות ממוקדות יותר". לאחר מכן, עוברים לבדיקה רפואית שבה מתאימים בין רצון המטופל או המטופלת ובונים תוכנית משותפת.
בפגישת הייעוץ, מדגיש ד"ר סינגולדה, חשוב לשאול את כל השאלות ולבדוק את כל הפרטים. "כשניגשים לייעוץ רפואי חשוב לדעת מי המנתח שנמצא מולכם ומה ההכשרות שהוא עבר ומומלץ להגיע למקום שלוקח אליו אנשים שיש להם ניסיון. בנוסף, חשוב לשאול את כל השאלות לגבי איזה סוג ואיזה חומרים נכנסים לגוף. לדוגמה, בהגדלת חזה אפשר לבדוק איזה שתלי סיליקון נכנסים לגוף – יש סוגים שונים של שתלים ובמהלך הייעוץ לעבור על כל הפרטים וכל השאלות כדי להיות בטוחים שמה שנכנס לגוף לתקופה ארוכה הוא איכותי והטוב ביותר".

צריך לעשות בדיקות?

"כל מטופל או מטופלת שיוצא מפגישת הייעוץ הראשונה וקובע תאריך לניתוח, מקבל שיעורי בית - רשימת בדיקות שנועדו לוודא שהכל תקין, שרמת הברזל וההמוגלובין בדם תקינים למשל ולצד זה, גם בדיקות ספציפיות יותר לגיל – למשל א.ק.ג או צילום חזה ואולטרסאונד שד".

כשאנחנו מדברים על תהליך ההחלמה, מה חשוב לדעת?

"ההחלמה משתנה בין המטופלים ובין סוג הפרוצדורה שעברו. לדוגמה, יש מטופלים שאחרי הגדלה או הקטנת חזה יכולים יום אחר כך לחזור לשגרת החיים שלהם ויש מטופלים שמתמודדים עם יותר כאב וזה יכול לקחת בין שבוע לשבועיים".

מה קורה אם לאחר הניתוח אני לא מרוצה?

לדבריו של ד"ר סינגולדה, פגישת הייעוץ ופגישת טרום הניתוח חשובות ולוקחות זמן כי בתחום הזה תיאום הציפיות לפני הניתוח הוא חשוב מאוד. "אחרי הניתוח יש הרבה פעמים בצקות ונפיחויות שעוברות ומשתפרות, חשוב לדעת שיש תקופה מסוימת של החלמה ואחרי זמן הכל נראה הרבה יותר טוב, הזמן עושה מאוד טוב לניתוחים. יחד עם זאת, גם במקרים שבהם התוצאה לאחר תקופת ההחלמה היא לא מה שהמטופל או המטופלת היו רוצים, המנתח שם כדי לעקוב ותמיד אפשר לעשות תיקונים ולתת פתרונות".

למה לעבור ניתוחי חזה בכללית אסתטיקה?

ניתוח חזה זה הליך כירורגי שטומן בחובו סיכונים, שפוחתים בצורה ניכרת כאשר מבצע אותו רופא מומחה, מנוסה ומיומן. בכללית אסתטיקה ניתוחי חזה מתבצעים אך ורק על ידי רופא מומחה בכירורגיה פלסטית, מנוסה ומוביל בתחומו, החבר באיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית. הניתוחים מתבצעים במרכזים רפואיים או בחדרי ניתוח ברמה גבוהה, ובסטנדרטים רפואיים מחמירים תחת פיקוח משרד הבריאות. חדר הניתוח ערוך למצבי חירום, כך שניתן להעניק טיפול מיטבי ומיידי במקרה של סיבוך לא צפוי.