כללית אסתטיקה מתיחת פנים וצוואר ד"ר רוי טמאן
(צילום: טל שחר)

עם השנים, על אף המודעות הרבה לשמירה על אורח חיים בריא ושימוש במוצרי קוסמטיקה מגוונים, סימני הזמן עדיין ניכרים על הפנים והצוואר. כשגיל 50 הוא ה-30 החדש, המראה החיצוני לא תמיד משקף את התחושה הפנימית.
קמטי הבעה על הלחיים, סביב העיניים והפה, בקו הלסת ובצוואר - כל אלה הם סיבות לכך שנשים וגברים פונים לפתרון של ניתוח מתיחת פנים וצוואר.
"עם השנים אנשים מזדקנים, העור נהיה יותר רפוי, הרקמות צונחות ומתרוקנות ובעצם מגיעים אלינו על מנת לרענן את הפנים ולהעניק להם מראה צעיר יותר", אומר ד"ר רוי טמאן, מומחה לכירורגיה פלסטית בכללית אסתטיקה.
אמנם הסיבה העיקרית למתיחות פנים וצוואר היא הרצון לטשטש סממני גיל, אך זו לא הסיבה היחידה. "גם ירידה במשקל שמייצרת עודפי עור, מוקדי שומן או קמטים האזור שמסביב לעיניים או הגבות, מביאים אנשים להתעניין בפתרונות", מוסיף ד"ר טמאן.
יש כאלה שעבורם הזרקות וחומרי מילוי כמו בוטוקס וחומצה היאלורונית מספקים את התיקון הנדרש, אך לא לכולם פתרון זה מספיק. "ההורמונים שמופרשים בגיל המעבר גורמים להזדקנות מהירה יחסית של עור הפנים", מציין ד"ר טמאן. "אם הטיפולים העדינים לא מספקים את התוצאה הרצויה - פונים לניתוח פלסטי".

אל תאשימו רק את הגיל: שמש, מתח ועישון משפיעים לרעה על עור הפנים

אך לא רק הגיל שממשיך לנוע במהירות קדימה והתנודות במשקל "אשמים" במצב עור הפנים והצוואר שלנו. יש עוד גורמים נוספים לנזק לעור הרגיש הזה. מה למשל? קרני השמש, מתח נפשי, עישון ותזונה לקויה. למעשה, בעידן המודרני, הרשימה די ארוכה. גורמים אלה, אגב, משפיעים לרעה לא רק בפן האסתטי, אלא גם בגרימת נזקים חמורים יותר לבריאות.
לדברי ד"ר טמאן, "מי שמגיע לניתוח מתיחת פנים, לא חושב באמת שיחזור לגיל 20 ומבין שהקמטים לא ייעלמו לגמרי, אך שהתוצאה תהיה בהחלט יותר רעננה וזוהרת, ותשמור על מראה טבעי יחסית שתואם לגיל הביולוגי".

הפנים הם חלק מהזהות שלנו, ולכן חשוב לערוך תיאום ציפיות מראש

לפני ניתוח חשוב לערוך תיאום ציפיות עם הרופא. "בייעוץ המקדים חשוב להבין מי האדם שעומד מולנו, מה הרצונות שלו ואיזה תוצאות הוא מחפש אחרי הניתוח", אומר ד"ר טמאן. "הדבר הזה חשוב בכל ניתוח בתחום הפלסטיקה, אבל הפנים שלנו הם משהו מאוד אישי ונמצא בקשר הדוק עם האופי והמהות שלנו.
"הבחירה לבצע ניתוח פלסטי היא החלטה מאוד גדולה עבור רוב האנשים. מעבר לבחירת הרופא, כדאי לבחור במקום עם צוות מקצועי שמלווה את המטופל בכל התהליך - לפני הניתוח, במהלכו ואחריו".

כיצד מתבצע הניתוח בפועל?

ד"ר טמאן: "הניתוח מתבצע בהרדמה ועל בסיס הסימונים המקדימים שנעשו קודם לכן. במסגרת ההכנה לניתוח מייצרים פתחי גישה, על מנת להגיע לרקמות העמוקות אותן רוצים לעצב. פתחי הגישה נעשים באזור קו השיער ועוברים בקדמת האוזן, כדי שהצלקת תהיה כמה שיותר נסתרת.
"פתח גישה נוסף, תלוי בפרוצדורה, מתבצע באזור הסנטר התחתון. כך מתאפשרת גישה לחלק המרכזי של הפנים ושל אזור הצוואר. לאחר מכן, הרופא המטפל מנייד את הרקמות חזרה למיקום הטבעי שלהן".
לאחר עיצוב הרקמות העמוקות, יש צורך להיפטר מעודפי העור. "עודפי העור יוצאים דרך פתחי הגישה, והסרתם מאפשרת מתיחה נוספת של הפנים".

ניתוח לא מחליף שמירה על אורח חיים בריא

"הניתוח עצמו אורך בין שלוש לחמש שעות ומצריך לעיתים אשפוז לילה", מסביר ד"ר טמאן. "החזרה לשגרה אפשרית לאחר שבועיים-שלושה. אחרי חודש כבר ניתן לחזור לפעילות גופנית מלאה, ללא שום מגבלה".
לדבריו, "אמנם מתיחת פנים היא לא לנצח, כי הגוף בשלו, ימשיך להזדקן, אך ניתוח מוצלח יכול להחזיק מעמד 10-12 שנים. זאת, בכפוף לשמירה על אורח חיים בריא. כלומר,- הקפדה על שינה טובה, תזונה נכונה, שמירה על פעילות גופנית והימנעות מחשיפה לשמש ומעישון".