מוגש מטעם המרכז הרפואי וולפסון
בניתוח קיסרי ההתרגשות הזו לעיתים נפגעת. לחדר ניתוח הדינמיקה והקצב שלו, החדר מואר, לעיתים רועש, אנשי צוות מרובים נוכחים, המגע הגופני אחרי הלידה והחיבור המופלא עם התינוק החדש לא תמיד מתאפשר ואם לא די בכך בנוסף לחרדה ולהתרגשות המלווים כל לידה מתווספת הדאגה מהניתוח עצמו.
במרכז הרפואי וולפסון החליטו להרים את הכפפה ולשנות את הנהוג ולהפוך את הניתוח הקיסרי ללידה לכל דבר, תוך השמת דגש על החשיבות שבחיבור היולדת והמלווה לילוד הרך והבנה שראיית צורכי היולדת והמשפחה החדשה היא רפואה טובה ונכונה יותר. אחד המהלכים המרכזיים שנעשו באגף היולדות של וולפסון, מתוך כוונה לשדרג ולשפר את חוויית הניתוח הקיסרי ליולדות ולמלווה שלה, הוא השקת 'קיסרי זהב', המהווה פיתוח של הניתוחים הידידותיים הקיימים בבית החולים, והרבה מעבר למה שניתן היום במסגרת בית חולים ציבורי.
ד"ר איליה קליינר, מנהל חדר לידה ויולדות במרכז הרפואי וולפסון: "שמחים להביא את הרפואה הפרטית למערכת הציבורית וללא עלות. אנחנו מבינים את החשיבות של התאמה אישית לכל מטופלת ושמים את היולדת במרכז."
מערך הניתוחים הקיסריים באגף נשים ויולדות של בית החולים וולפסון מציע מגוון אפשרויות שיאפשרו ליולדת חווית לידה טובה ומעצימה במהלך הניתוח קיסרי, בכל ימות השבוע. השירות החדש והמתקדם ביותר אשר זמין ללא תשלום, הוא 'קיסרי זהב', שלוקח את חוויית הלידה לשלב הבא ברפואה הציבורית בישראל.
מה כולל ניתוח קיסרי במרכז הרפואי וולפסון? ומהם השירותים הנוספים הקיימים ב'קיסרי זהב'?
חוויית לידה משודרגת ומעצימה הכוללת תמיכה רגשית וליווי רפואי אישי ונגיש
ניתוח קיסרי בוולפסון הוא הרבה יותר מהניתוח עצמו – זה מתחיל כבר בשלבי ההכנה לניתוח במרפאה הייעודית וממשיך ביום הניתוח עצמו ובליווי שאחרי.
מערך הניתוחים הקיסריים שם דגש על כך שניתוח קיסרי הוא חלק מחוויה כוללת, אישית ומשפחתית, של הבאת ילד לעולם. לכן, בכל ניתוח קיסרי מתוכנן באגף, ניתן לבחור מנתח.ת, לבצע אפס הפרדה מלא כולל עור לעור והנקה בחדר ניתוח, לבחור מוזיקה שתושמע במהלך הניתוח, להוריד את הוילון ולראות את יציאת התינוק ולבחור יחד עם המנתח או המנתחת את אופן סגירת החתך שמבוצע בדרכ על ידי תפר תת עורי נמס או סיכות נמסות ועל גביהם סגירה באמצעות דבק ביולוגי או סטריפים. השירותים הנוספים הקיימים בניתוח זהב קשורים בעיבוי מעטפת הליווי עבור המנותחות והמלווים באמצעות מיילדת יעודית ודולה לניתוחים קיסריים, השמת דגש מיוחד על שעת הזהב ושימוש בפרוטוקול התאוששות ייחודי.
שעת הזהב היא שעת החיים הראשונה לחיי הילוד ובקיסרי זהב ישנה הקפדה יתרה על החיבור הראשוני של ההורים עם הילוד. מחקרים מראים כי מגע של עור-לעור והנקה בשעת הזהב משפיעים על שיעורי הנקה, על הקשר של האם לתינוק ועל טמפרטורת הגוף ורמות הסוכר של הילוד. אפשרויות אלו זמינות בכל הניתוחים המתוכננים בוולפסון, אך בניתוחי 'קיסרי זהב' ישנה בנוסף לצוות הקבוע, מיילדת נוספת ייעודית הפנויה ליולדת ולמלווה לסיוע לחיבור בשעת הזהב הקריטית, תפקידה לעזור לחבר את הילוד לשד או להניח אותו עור-לעור, ובעיקר לדאוג שבמשך כל הניתוח ההורים לא יופרדו מהילוד.
3 צפייה בגלריה
וולפסון
וולפסון
פרופ' ערן וינר, מנהל אגף נשים ויולדות, עם יולדת באפס הפרדה
(מורן ניסים)
"שעת הזהב בניתוח קיסרי חשובה אפילו יותר מבלידה רגילה, בעקבות הניכור המובנה בניתוח", אומרת ד"ר גונן, אחראית ניתוחי זהב בוולפסון. "לכן, חשוב לנו לאפשר ליולדת להשתתף ביציאה של התינוק באמצעות לחיצות, אנו מניחים את התינוק על היולדת ועל המלווה ואנחנו לא מפריעים לאותו בונדינג חשוב. מדובר בשעה של קסם טהור. זו חוויה שמולידה משפחה באופן טוב יותר". ד"ר גונן מוסיפה : "אנחנו עושים שינוי עצום בתחום הניתוחים הקיסריים ברפואה הציבורית, השינוי עוסק באופטימיזציה של הטיפול הרפואי סביב ובמהלך הניתוח וכולל אלמנטים של הפחתת חרדה המסייעים לחיבור הראשוני לילוד, משפרים שיעורי הנקה ומשפרים רמות כאב לאחר הניתוח. אנחנו עושים הכל כדי לאפשר למשפחה הנולדת חוויה טובה ומעצימה ולהגשים להם את חווית הלידה שדמיינו לעצמם״.
בחירת מנתח, מרפאת הכנה ייעודית וגמישות מוחלטת במהלך הניתוח
אחד היתרונות הייחודיים של וולפסון הוא האפשרות, בבית חולים ציבורי, לבחור מנתח.ת בכל הניתוחים הקיסריים שנקבעו מראש וללא עלות. בנוסף, על מנת לתת מענה אישי לכל יולדת מטופלת שזקוקה או מעוניינת בניתוח קיסרי, הוקמה מרפאת תכנון לידה קיסרית , שם פוגשת היולדת את ד"ר מרום אחראית המרפאה ומיילדת מתוך צוות המיילדות הייעודי שבראשות הגב׳ רחלי תורג׳מן. במרפאה נערכת הכנה רפואית ורגשית לקראת הניתוח המתוכנן. הביקור במרפאה מתקיים כחודש טרם מועד הניתוח ובמהלכו היולדת עוברת הכנה רפואית מתאימה ובניית תוכנית לידה קיסרית. בפגישה במרפאה ניתן לדון על אופן הלידה, להכיר את הצוות ולשאול שאלות. לקראת הניתוח, כל יולדת מקבלת גישה לסרט המפרט את הצפוי ביום הניתוח ובמהלך הלידה עצמה.
לדברי ד"ר גונן, "מחקרים מוכיחים כי להפחתת חרדה טרום ניתוחים השפעה על יכולת ההיקשרות הראשונית לילוד, על שיעורי ההנקה לאחר הניתוח, ועל רמות הכאב לאחר הניתוח – לכן, בית החולים משקיע רבות בהכנה ראויה ומפורטת לקראת הניתוח, על מנת שהיולדת והמלווה שלה יגיעו מוכנים, רגועים ומיודעים בכל הפרטים הרלוונטיים לתהליך הלידה הקיסרית. כשהיולדת והמלווה מגיעים רגועים ליום הניתוח חווית הלידה מתחילה באופן הרצוי ".
במהלך הלידה, היולדת יכולה לבחור את המוזיקה שתושמע דרך מערכת השמע בחדר הניתוח, המלווה יכול להישאר עם היולדת לאורך כל הניתוח וישנה גם אפשרות ליולדת לראות את הילוד ברגע היציאה מהבטן.
מיד לאחר הלידה, ישנה אפשרות ל-Skin to skin של התינוק עם היולדת ועם המלווה וגם אפשרות להנקה בזמן הניתוח.
"לידה היא מאורע מרגש מאוד. נולדת כאן משפחה", אומרת ד"ר גונן. "לכן אנחנו נותנים ליולדת ולבן.ת הזוג להשתתף באופן פעיל והתינוק נולד באווירה אחרת לגמרי. לא שולפים אותו ומעבירים אותו כך שהאמא רואה אותו רק 8 שעות לאחר מכן", אומרת ד"ר גונן. "לידה קיסרית בוולפסון נותנת את המקום לשלב הלידה ומאפשרת להורים לקבל את באהבה ובשמחה, ומאפשר להם את הזמינות הרגשית והפיזית בימים הראשונים אחרי הניתוח".
3 צפייה בגלריה
וולפסון
וולפסון
ניתוח קיסרי זהב
(דוברות וולפסון )
הדור הבא של חוויית הלידה - 'קיסרי זהב' סטנדרט של ניתוח פרטי ללא תשלום
נכון להיום, יותר מ-100 יולדות עברו את חוויית הלידה של 'קיסרי זהב', וההיקף רק צפוי לגדול. "יש לנו יולדת שהגיעה מאילת ומישהי שהגיעה מאיטליה במיוחד לקיסרי זהב", מספרת ד"ר גונן. במסגרת המעטפת של 'קיסרי זהב' , מתקיימת שיחת זום בהשתתפות המנתח.ת, המיילדת שמלווה את היולדת והדולה של בית החולים. השיחה, אשר נערכת כיומיים לפני הניתוח, מאפשרת ליולדת להכיר מקרוב את מי שיהיה איתה ביום הלידה הקיסרית, לשאול שאלות אחרונות ולבצע תיאום ציפיות. ביום הניתוח בנוסף לצוות המנתחים.ות והמיילדות מלווה את היולדת ומשפחתה גם דולה מטעם בית החולים המתמחה בליווי ניתוחים קיסריים ותפקידה ללוות את היולדת טרם הניתוח ולאחריו.
במבט על שלב ההתאוששות שאחרי הניתוח, ב'קיסרי זהב' פועל אגף היולדות של וולפסון על פי פרוטוקול ERAS) (Enhanced recovery after surgery הדוגל בחזרה מהירה לשגרה, לרבות הוצאת קטטר מהירה, קימה והתניידות שעה לאחר הגעה למחלקה, אכילה בשלב מוקדם ומתן משככי כאבים מסביב לשעון. על פי המחקרים, ניוד מוקדם וחזרה מהירה לשגרה מובילים להתאוששות מהירה וטובה יותר. במחלקת יולדות בבית חולים וולפסון ישנו צוות אחיות בראשות אורטל יונייב שעבר הכשרה ייעודית בנושא ה ERAS צוות אחיות זה נותן תמיכה וליווי מקצועי צמוד במהלך האשפוז שלאחר הלידה.
ניתוח שמתאים לכולן וצפוי להפוך לסטנדרט של איכות בוולפסון
"אנחנו פועלים על מנת להרחיב את הזמינות של קיסרי זהב לכל ימות השבוע ולהפוך אותו לסטנדרט של שירות בלידה קיסרית במרכז הרפואי וולפסון. הניתוחים הקיסריים בוולפסון מעניקים רפואה מובילה, מקצועית ואישית , ללא תשלום".
באשר להתאמה של היולדות לשירות קיסרי זהב, ד"ר גונן מבהירה כי "כל היולדות יכולות להתאים. אם יש משהו מסוים שלא מאפשר חלק מהשירות, אנחנו עושים אדפטציה.
3 צפייה בגלריה
וולפסון
וולפסון
ד"ר נעה גונן, אחראית ניתוחי זהב במרכז הרפואי וולפסון
(תמר אלמוג)
5 סיבות ללדת בוולפסון
• רפואה מובילה, מקצועית ואישית
• בחירת מנתח.ת
• מרפאת תכנון לידה קיסרית ורגילה
• פגייה מצטיינת
• חדר פרטי לכל יולדת
מוגש מטעם המרכז הרפואי וולפסון