דאליית אל כרמל, גדול הכפרים הדרוזיים בישראל עם כ-18,100 תושבים, הוא מיזוג של מזרח ומערב, דתיות וחילונית, מסורת וקידמה, קולינריה אותנטית, סמטאות ציוריות, גלריות ומרכזי תרבות לצד בתי תפילה.
מבט מעמיק מגלה, כי בהשוואה לכפרים דרוזיים אחרים, הכפר שינה בשנים האחרונות את פניו והפך למקום רב־תרבותי, ליברלי וחדשני, מעז ויצירתי. מי שעומד מאחורי המהפכה הוא רפיק חלבי, ראש המועצה מאז 2013 ועיתונאי מוערך לשעבר. לדברי חלבי, "הסופרים, המחזאים, המוזיקאים, הצלמים והאומנים הרבים המתגוררים ופועלים בדאליית אל־כרמל, הופכים אותו לכפר ממותג תרבות. הרמתי כמה דגלים בנושא התרבות, כדי שהשיח יהיה חברתי וסביבתי. ביקשתי לעבור משמרנות לחדשנות - חדשנות בחינוך וחדשנות בנושאי איכות הסביבה". ואכן, חזות היישוב השתנתה והפכה לצעירה וחדשנית, ובין היתר תמצאו בו גלריות, בתי קפה ומסעדות, שוק שוקק וססגוני ואפילו קיר גרפיטי מרהיב.
6 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות מועצת דליית אל כרמל)
6 צפייה בגלריה
    קיר הגרפיטי: מיזוג מזרח ומערב, מסורת וחדשנות
    קיר הגרפיטי: מיזוג מזרח ומערב, מסורת וחדשנות
קיר הגרפיטי: מיזוג מזרח ומערב, מסורת וחדשנות
(צילום: באדיבות מועצת דליית אל כרמל)

פתיחות פדגוגית ותרבותית

דאליית אל־כרמל הוא יישוב עם סממנים של כפר דרוזי, אבל עם חתירה לחדשנות ולאקדמיה במיוחד במערכת החינוך, עם מרחבי חינוך חדשים, חינוך סינגולרי ופתיחות פדגוגית, אבל לא פחות מכך גם ברווחה, בתכנון האורבני וכמובן בתחום התרבות.
מדי שנה בחודש מאי מתעוררים תושבי הכפר לחודש שלם של אירועי תרבות חינמיים, ששיאם בסוף שבוע תחת הכותרת "בשביל התרבות". מדובר באירוע שיא עם מגוון יוצא דופן של פעילויות מרחיבות לב הפתוחות לאלפי מבקרים מרחבי הארץ והעולם. לב הכפר הוותיק ייסגר לכלי רכב ביום שישי 3.6.22, ויהפוך למתחם חגיגי עם פסלים חיים ותיאטרון רחוב, במות מוזיקה, להקות מחול ודבקה, מופעי דרבוקות, ג'אגלינג, סיורים מודרכים בכפר, בגלריות האומנות ובשוק הססגוני, הפעלות מוזיקליות, דוכני יצירה ואומנות וכמובן, מנות מהמטבח הדרוזי. במהלך כל החודש שלפני אירוע השיא, ייהנו תושבי הכפר עצמם ממופעים של הסטנאפיסט אדיר מילר לצד הזמרת והתגלית בת המקום אמאלי, הרצאה של ד"ר נאדר בוטו, לצד מפגש עם הסופרת ליהיא לפיד ועוד, הכול ללא תשלום.
6 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות מועצת דליית אל כרמל)
6 צפייה בגלריה
    פסטיבל בדליית אל־כרמל
    פסטיבל בדליית אל־כרמל
פסטיבל בדליית אל־כרמל
(צילום: באדיבות מועצת דליית אל כרמל)

הכפר על מפת המרתונים

"זה שמונה שנים שהמועצה מקיימת את אירועי חודש התרבות, במטרה להנגיש את מגוון תחומיה לתושבי הכפר בני כל הגילים, ולאפשר לכל אחד טעימה מעולם התרבות. לא מדובר בתרבות הדרוזית, אלא בתרבות אוניברסלית, מזרח ומערב", מסביר אמיל חמאדה, הממונה על התרבות במועצה המקומית. חודש התרבות אינו החגיגה היחידה בלוח השנה המקומי. כך למשל, בחודש אוקטובר מתקיים פסטיבל מספרי סיפורים; בחודש דצמבר נהנים התושבים מ"חודש חם" – פעילות תרבות, מוזיקה ושירה, שמחממים את הלב. חודש מרץ מוקדש למשפחה ולנשים, לרבות יום האישה ויום האם, בליווי אירועי הוקרה לתושבות הכפר שרשמו הישגים יוצאי דופן. גם יום המעשים הטובים נכלל באירועי החודש. זאת ועוד, השנה לראשונה נערך ב־22.3.18 מרתון דאליית אל־כרמל, שאירח לא פחות מ־3000 רצים מכל הארץ. "רצינו שהרצים יכירו את היישוב, וזה היה אירוע מוצלח מאוד. בפעם הראשונה שמנו את דליה על מפת המרתונים, וכולי תקווה שבעתיד נקיים מרתון מלא", אומר איימן פירו, איש הברזל שיזם וניהל את המרוץ.
6 צפייה בגלריה
    רפיק חלבי
    רפיק חלבי
ראש מועצת דליית אל־כרמל רפיק חלבי
(צילום: באדיבות מועצת דליית אל כרמל)
בחודש יולי, 10 ימים לפני חג הקורבן, היישוב מציין את "לילות החג" – עם הפנינג משחקים לילדים, מופעי רחוב לצד מופעים של אומנים מובילים, חלוקת העוגה האופיינית לחג ועוד. כמו כן מתוכנן מיזם "שבת בשוק", כאשר בכל שבת ראשונה בחודש יהיו מופעי רחוב, הפעלות דוכנים ובעיקר הרבה פעילות משמחת לתושבי המקום והנכנסים בשערי היישוב.

יוצרים ישראליות משותפת

"חיים ויוצרים ביישוב סופרים, משוררים ומוזיקאים רבים, לצד ציירים, צלמים ופסלים רבים, כגון עבדאללה אלקרא, סאלח אלקרא וסאם חלבי, המציגים את יצירותיהם במגוון תערוכות. יש לנו גם קיר גרפיטי, שהוא הגדול בישראל", מציין ראש המועצה חלבי, ומבשר על אירוע נוסף בשלבי תכנון - פסטיבל הכנאפה, שהכוונה לקיימו בחג הסוכות הקרוב.
"שנים רבות אנחנו עמלים על יצירת הישראליות המשותפת. במרדפים ובאקדמיה, ברקע רעמי התותחים וצלילי המוזיקה, בדאליית אל־כרמל וביוקנעם, בחניתה ובבית ג'אן, בשנקר, בבצלאל ובוויצ"ו. איננו מיעוטים בארצנו, זאת אדמתנו, אלה גבולותינו. איננו זרים במולדתנו, אנחנו מרכיב חשוב בחוזקה של החברה והמדינה האחת. אין שלנו ושלכם, אין אתם ואנחנו – השיח הזה הסתיים. אנחנו שמחים להזמין את עם ישראל לחוויה בלתי נשכחת ביישוב בטוח, נעים אוהב ומחבק", מסכם ראש המועצה.
6 צפייה בגלריה
    מקום קדוש "סידנא אבו אברהים". תושבי הכפר מאמינים שהוא שומר עליהם
    מקום קדוש "סידנא אבו אברהים". תושבי הכפר מאמינים שהוא שומר עליהם
מקום קדוש "סידנא אבו אברהים". תושבי הכפר מאמינים שהוא שומר עליהם
(צילום: באדיבות מועצת דליית אל כרמל)
סקרנים? מעוניינים להשתתף בפעילויות הייחודיות שמציע הכפר במגוון תחומי תרבות ופנאי? הציצו במסגרות המלוות את הכתבה. מחכים לכם בדאליית אל-כרמל!

חוויה של סיור
סיורי מורשת, אוכל, תרבות, עששיות ועוד חוויות אותנטיות בהדרכת מדריכים מורשים של משרד התיירות, בני הכפר. לפרטים: יוסף חסון - 058526395220; עאהד חוסייסי - 0502943539; איבתסאם חלבי - 0543833360; אלון מקלדה - 052554798
הרפתקה ממונעת
ריינגרים בכפר – טיולי שטח וחוויה דרוזית. לפרטים: שאדי 0505285443
לבשל כמו הדרוזים
סדנאות בישול ביתיות על ידי בשלניות הכפר.
נאיפה אבו זלף - אירוח דרוזי, סדנאות בישול בית, קלייה והכנת תבלינים, לפרטים: 0542504910
מסעדת רימה - סדנאות אוכל ביתיות, אירוח במסעדה או בבית, לפרטים: 0537319227
רוקחים ונהנים
סבון סרי וסורה - סדנאות ליצירת סבון, הכנת נרות וגם סדנאות להכנת גבינה, לפרטים:
054-8395537, 052-2541360
מרכז יסמין – אירוח, מורשת, צמחי מרפא וחנות מוצרים טבעיים. לפרטים: פותה חלבי 054-675702
הקודקוד החמישי
אטרקציה באווירה דרוזית אותנטית לכל המשפחה: חדר בריחה וכוס קפה אסלי לקינוח. משך הפעילות: 60 דקות. לפרטים: 053-4515111; https://beyondquest.co.il