( המנחים מצוות קבוצת "קהלים שלובים", הופק על-ידי YSCHOOL)
"קהלים שלובים" קמה כדי להטמיע את הדיאלוג ואת השפה הגישורית במערכת החינוך, כחלק מתפיסת שינוי אסטרטגי, במטרה לחזק את החוסן, ולהטמיע תפיסה וכלים של דיאלוג וגישור. זו הדרך המעשית ביותר בכדי לאפשר את קבלת האחר, ליצור מערכות יחסים טובות, למנוע ולנהל בהסכמה סכסוכים.
במסגרת פעילותם, קהלים שלובים מלמדים גישור ודיאלוג בבתי הספר ברחבי הארץ בערבית ובעברית בכל מגזרי החינוך. בבתי הספר בהן פועלות תכניות הגישור מאמצים את המיומנויות הנלמדות ובעקבות כך מקימים חדרי גישור לטיפול בסכסוכים.
השנה החליטה הקבוצה לחזק את צוותי ההוראה בבתי הספר במיזם לימוד דיגיטלי חדשני המאפשר למורה ללמוד גישור וללמד את התלמידים. המורים שיסיימו את ההכשרה יוכלו להשתמש בחומרי הלימוד ובכלים היישומיים שקיבלו בכיתות, כדי להטמיע את הידע בקרב התלמידים, במטרה לאפשר להם ללבן בכוחות עצמם את חילוקי הדעות, להביע את עמדותיהם באופן מושכל, להגיע להסכמות בדרך של דיאלוג בונה ולפתור עימותים כיתתיים, במהלכם או תוך התהוותם, באופן שישכך את המתיחות בכיתה, יאפשר שיח מתון וערכי אשר יטמיע בקרב התלמידים עקרונות של הקשבה, הכלה וחתירה לפשרה.
2 צפייה בגלריה
(קרדיט: המנחים מצוות קבוצת "קהלים שלובים", הופק על-ידי YSCHOOL)
הצטרפנו לשיחה בין מנכ"ל "קהלים שלובים" אלישע מזלי ועמרי גפן, מומחה לגישור, מו"מ ושיתופיות וממובילי הגישור בחינוך בארץ, על מנת להכיר את תהליכי הגישור והדיאלוג, לשמוע על החזון, על שיתוף הפעולה עם Yschool ועל המיזם שיעמוד לרשות צוותי ההוראה כבר בשנת הלימודים הקרובה.
אלישע, אנחנו מכירים הרבה שנים, ספר קצת עליך.
"אני מגיע מעולם ההייטק. לפני כ-12 התוודעתי לעולם הגישור ונשבתי באופן טבעי לאחר שנים שהנחיתי גישור ודיאלוג למבוגרים. רציתי לעשות טוב ולהשפיע מהותית על האופן בו דברים קורים בארץ. אני מלמד גישור למבוגרים כבר שנים רבות ותמיד הייתי חושב מה היה קורה אם היינו מתחילים להטמיע כישורי חיים אלה אצל הילדים. במהלך הקורונה נוצרה ההזדמנות והמחשבה בתוך קבוצת 'גומא גבים', מרכז הגישור והדיאלוג הגדול ביותר בארץ, להקים עמותה שתלמד גישור ודיאלוג בבתי הספר, להתחיל בכיתה א' כדי שכשהילדים יצאו לחיים בסיום התיכון יהיו להם כלים משמעותיים לעשות אימפקט במדינה."
בגיל מבוגר אנחנו כבר בתוך התבניות שבנינו לעצמנו.
"נכון. ואת התבניות האלה קשה לשנות. לעומת זאת כשלוקחים ילד מגן הילדים ומלמדים אותו מיומנויות בסיסיות של הקשבה והגעה להסכמות בצורה סיסטמתית לאורך הבגרות שלו אז התוצאה יכולה להשפיע על המרחב החברתי."
כשרואים מה קורה מסביב סביב תרבות השיח, סביב גילויי אלימות מבית הספר, גילויי גזענות, אתה מאמין שניתן לשנות משהו?
"אני מאמין שאנחנו יכולים לעצב תבניות חדשות ככל שמתחילים מוקדם יותר ומפתחים מיומנויות חדשות בתחום הישוב סכסוכים כמו הקשבה ודיאלוג שיתופי, ממש כמו לוח הכפל. כשפועלים באופן הזה הילדים יתחילו לספוג את אותן המיומנויות מגיל צעיר גם בממשקים ילד-מורה וילד- הורה שלא לדבר בין הילדים לבין עצמם."
2 צפייה בגלריה
(קרדיט: המנחים מצוות קבוצת "קהלים שלובים", הופק על-ידי YSCHOOL)
מה החלום שלך?
"החלום הפרקטי? שלימודי גישור ודיאלוג יהיו חלק מלימודי הליבה החל מגן הילדים. לימודים אלה לא פחות חשובים מלימודי מתמטיקה, פיזיקה או גיאוגרפיה. אנחנו רוצים שכל מורה בבית הספר יוכל ללמד גישור ולהנחות חדרי גישור בין כתלי בית הספר."
אני חושב שאין לנו ברירה אלה לעשות את המקסימום שאפשר ביצירת השפעה על תלמידים הישראל.
"אתה אומר אין ברירה? אין ברירה זה מדרון חלקלק, תראה מה קורה מסביב. חברה שסועה, נגועה באלימות בתוך בתי הספר ומחוץ לו, נגועה בגזענות ואם נחבר למה שקורה היום -קושי עצום בהדברות והגעה להסכמות. יש לנו דיווחים מבתי ספר בהם לימדנו גישור על השפעה חיובית על התלמידים ועל שינוי אומנם התחלתי של ירידה באלימות וטיפול בסכסוכים בתוך כתלי בית הספר."
ספר על קהלים שלובים.
"קהלים שלובים קמה כחברה לתועלת הציבור (מלכ"ר) ושמה לה לחזון לשנות את תרבות השיח במדינה באמצעות לימודי גישור ודיאלוג מגן הילדים ועד כיתה י"ב כולל צוות המורים והממשק מורים-הורים. אנו פועלים בבתי הספר בכל המגזרים בעברית וערבית מדיר חנה וסכנין ומגדל העמק בצפון ועד כסיפה בדרום. המתודולוגיה משופשפת מאוד עשרות שנים והשנה נפרסם מוצר דיגיטלי חדש, קורס גישור דיגיטלי לצוותי המורים בשיתוף אתר Yschool."
ספר על הקורס הדיגיטלי, במה הוא ייחודי ויכול לשרת את צוותי ההוראה ואת בתי הספר?
"יצרנו בשיתוף פעולה עם חברת Yschool, המתמחה בפיתוח תוכן ללמידה מרחוק, קורס חדשני למיטב ידיעתי, ראשון מסוגו בארץ להכשרת צוותים חינוכיים בתחום הגישור והדיאלוג. הקורס נועד ללמידה עצמית של צוותי ההוראה בבתי ספר יסודיים, בחטיבות הביניים והתיכונים בזמנים הנוחים להם. ההכשרה כוללת עשרות סרטונים, מערכים, מצגות, חומרי עזר וכן סימולציות מומחזות וניתוח מקרי מבחן. ההכשרה תקנה למורים את היכולת לפתור עימותים בכיתה במהירות וביעילות, בזמן אמת, באמצעות טכניקות גישור מקצועיות המותאמות במיוחד לעולמם של התלמידים ולעימותים אופייניים לכיתה ולבית הספר.
"לצד העשייה המבורכת הזו, אני רוצה להוסיף שכדי שנחווה השפעה ברמה הארצית אנחנו חייבים לפעול במסה קריטית של בתי ספר. כיום עדיין אנחנו טיפה בים. בתאריך 19.3.23 אנו עורכים אירוע מתוקשב בשעה 20:00 בו נציג את מוצרי החברה למנהלי בתי ספר וצוותיהם החינוכיים ואני מזמין את קוראנו להצטרף. להרשמה לאירוע חשיפה - משנים את תרבות השיח בישראל -גישור ודיאלוג לאוכלוסיית בית הספר (google.com) לחצו כאן."
אתם מאושרים בתכנית גפ"ן של משרד החינוך?
"אכן, אנו מופיעים במסלול הירוק בתכנית גפ"ן (9281) שמקלה על בתי הספר לצרוך תכנים."
העובדה שאתם מלכ"ר מאפשרת לכם לבנות שיתופי פעולה עם גופים עסקיים שיש להם אחריות תאגידית?
"נכון, כבר כיום בנק לאומי נותן חסות ותרומה לשיתוף פעולה ביננו לבין עובדי הבנק. בנוסף בכמה וכמה בתי ספר הקימו או עומדים להקים חדרי גישור בו התלמידים מגשרים בסכסוכים שנוצרים בחצר בית הספר."
לסיום, מה החזון שלך, לאן אתה מכוון?
"שינוי תרבות השיח במדינה הוא חזון ארוך טווח. חייבים לא להרים ידיים ולשאוף להגיע למקסימום תלמידים ומורים בישראל שילמדו מיומנויות בניית הסכמות, קבלת האחר, וניהול דיאלוג שיתופי ולא תחרותי."
תודה רבה לכם, אלישע מזלי ועמרי גפן, אנו מאחלים לכם ולשותפים שלכם ב-Yschool הצלחה במיזמים שלכם שבימים אלו רלוונטיים יותר מתמיד לתלמידי ומורי ישראל.