מוגש מטעם הפניקס סמארט
דמיינו לעצמכם עיר עתידנית, שבה הרחובות מלאים ברכבים חלקים ושקטים הנעים בדייקנות מושלמת. אין צפירות, אין עצבנות בכבישים, ואין תאונות דרכים. זוהי תמונת העתיד של ערים עם רכבים אוטונומיים - חזון שכבר מתחיל להתממש בחלקים שונים של העולם.
ברחובות העיר העתידנית הזו, מכוניות ללא נהג מסיעות נוסעים למקום העבודה, לקניות, או לבילויים. הנוסעים יכולים לנצל את זמן הנסיעה לעבודה, קריאה, או פשוט להירגע. תחבורה ציבורית אוטונומית משלימה את המערכת, עם אוטובוסים ורכבות קלות המתואמים באופן מושלם עם תנועת הרכבים הפרטיים.
בדרך אל היעד, ערים רבות ברחבי העולם מתחילות כבר היום לבחון ולהטמיע טכנולוגיות של רכבים אוטונומיים, והופכות את החזון הזה למציאות - צעד אחר צעד, נסיעה אחרי נסיעה.
ערי העתיד: מעבדות חיות לנהיגה אוטונומית
סן פרנסיסקו, קליפורניה
סן פרנסיסקו, מרכז ידוע של חדשנות טכנולוגית, היא אחת הערים המובילות בניסויי רכבים אוטונומיים. חברות כמו Waymo (חברת בת של גוגל) ו-Cruise (חברת בת של GM) מפעילות צי מוניות בנהיגה אוטונומית ברחובות העיר. התושבים כבר התרגלו למראה של רכבים ללא נהג הנעים בין המכוניות הרגילות, אוספים נוסעים ומספקים שירותי הסעה. האתגרים הייחודיים של העיר, כמו הרחובות התלולים, מספקים סביבת בדיקה מאתגרת במיוחד לטכנולוגיה זו.
באוגוסט 2023, שתי החברות קיבלו אישור סופי לגבות כסף על נסיעות מונית אוטונומית בכל שעות היממה בסן פרנסיסקו, לאחר שעד אותה נקודה החברות היו מוגבלות לשעות פעילות שבין 10 בערב ל-6 בבוקר. ביוני 2024, הרגולטור האמריקאי לבטיחות בדרכים אישר כי המוניות האוטומטיות יהיו זמינות לכל תושבי סן פרנסיסקו, כ-15 שנים לאחר שהחלה לראשונה בניסויים. לפי נתוני החברה, כ-300 אלף איש נרשמו לשירות המוניות שלה בעיר.
Cruise הספיקה להרחיב את הפעילות שלה מסן פרנסיסקו ל-7 ערים נוספות במהלך השנה האחרונה, בהיקף שונה של פעילות: לוס אנג'לס, נשוויל, דאלאס, יוסטון, פניקס ואטלנטה.
3 צפייה בגלריה
אוטונומי
אוטונומי
סן פרנסיסקו
(pexels)
פיניקס, אריזונה
פיניקס נבחרה על ידי חברות רבות כמקום אידיאלי לניסויי רכבים אוטונומיים בשל מזג האוויר היבש והיציב שלה. חברת Waymo החלה במאי 2022 תכנית פיילוט של שירות מוניות אוטונומי מסחרי, המאפשר לתושבים להזמין נסיעה ברכב ללא נהג באמצעות אפליקציה. הניסויים בפיניקס מתמקדים גם בבחינת התגובה של הציבור לטכנולוגיה החדשה ובפיתוח תשתיות עירוניות תומכות.
ווהאן, שנגחאי, בייג'ינג, סין
סין, כמעצמת טכנולוגיה עולמית, לא נשארת מאחור. בווהאן, חברות מקומיות כמו Baidu מובילות את המאמץ להטמעת רכבים אוטונומיים. Baidu Apollo היא אחת החברות המובילות בתחום הרכב האוטונומי בסין, הפעילה בארבע ערים בסין: ווהאן, בייג'ינג, שנגחאי וצ'ונקינג. בווהאן לבדה, השירות משרת אוכלוסייה של 7-8 מיליון איש על שטח של 3000 קמ"ר. לפי נתוני החברה, ברבעון הראשון של 2024 נסיעות המונית האוטונומית היוו 55% מכל הזמנות המונית בעיר, עם יותר מ-6,000 נסיעות ביום ללא נהג.
3 צפייה בגלריה
רכב אוטונומי
רכב אוטונומי
שנגחאי, סין
(pexels)
סינגפור
גם סינגפור, מדינת עיר מתקדמת, מובילה גם היא בתחום הרכבים האוטונומיים. עוד ב-2016, המונית האוטונומית הראשונה בעולם אספה נוסעים בסינגפור. הממשלה משקיעה רבות בפיתוח תשתיות חכמות ובהתאמת החקיקה לעידן החדש. בעיר כבר פועלים אוטובוסים אוטונומיים בקמפוסים אוניברסיטאיים ובפארקים, וישנן תוכניות להרחיב את השימוש בטכנולוגיה זו לתחבורה ציבורית ברחבי העיר.
טוקיו, יפן
דוגמה נוספת לפעילות עירונית של רכבים אוטונומיים נרשמה במהלך המשחקים האולימפיים ב-2021 בטוקיו, יפן, אז הפעילה טיוטה צי של רכבים חשמליים ללא נהג להסעת האתלטים בין המקומות בהם נערכו התחרויות והכפר האולימפי.
אתגרי הרגולציה והביטוח - שאלות מוסריות ומודל חדש לביטוח
עם התקדמות הטכנולוגיה, עולות שאלות מורכבות בנוגע לרגולציה ולביטוח רכבים אוטונומיים. אחת הסוגיות המרכזיות היא שאלת האחריות במקרה של תאונה: האם האחריות נופלת על הנוסע ברכב, על יצרנית הרכב, או על מפתחת התוכנה?
רגולטורים ברחבי העולם מתמודדים עם אתגר יצירת מסגרת חוקית שתאפשר את התפתחות הטכנולוגיה תוך שמירה על בטיחות הציבור. בישראל, למשל, עדיין לא קיימת חקיקה ספציפית לרכבים אוטונומיים, אך הנושא נמצא על סדר היום של משרד התחבורה. בנוסף, חברות הביטוח נדרשות לפתח מודלים חדשים שיתאימו לעידן האוטונומי. יתכן שנראה מעבר ממודל של ביטוח הנהג ברכב למודל של ביטוח הרכב והתוכנה. כמו כן, יש לקחת בחשבון סיכונים חדשים כמו פריצה למערכות הרכב או כשלים בתוכנה.
ביטוח רכב חשמלי: הצעד הראשון לעתיד
בעוד הרכבים האוטונומיים עדיין בשלבי פיתוח, רכבים חשמליים כבר הפכו למציאות בכבישים שלנו. ביטוח רכב חשמלי מהווה צעד ראשון בהתאמת עולם הביטוח לטכנולוגיות הרכב המתקדמות.
רכבים חשמליים מציבים אתגרים ייחודיים מבחינת ביטוח. הם כוללים טכנולוגיה מתקדמת שעלולה לייקר תיקונים, סוללות יקרות שדורשות כיסוי מיוחד, וסיכונים חדשים כמו התרוקנות סוללה בדרך או נזק לציוד הטעינה.
חברות ביטוח מובילות, כמו הפניקס, פיתחו פוליסות ייעודיות לרכבים חשמליים. פוליסות אלו כוללות כיסויים כמו שירותי גרירה מותאמים לרכב חשמלי, כיסוי לציוד הטעינה ולסוללת הרכב, הגנה מפני נזקים לצד שלישי הנגרמים מעמדת הטעינה וכיסוי מורחב לטכנולוגיות מתקדמות ברכב.
הפניקס היא חלוצת ביטוח הרכב החשמלי בישראל, ואף משמשת בתור המבטחת הרשמית של חברת טסלה.
ביטוח רכב מקיף מבית הפניקס מאפשר גמישות בכיסויי הפוליסה בהתאם לצרכים האישיים של כל נהג, אפליקציית ביטוח רכב מתקדמת המאפשרת ניהול הפוליסה ודיווח על תביעות בקלות ועוד.
העתיד של התחבורה כבר כאן, עם רכבים חשמליים ואוטונומיים המשנים את פני הערים שלנו. בעוד הטכנולוגיה ממשיכה להתפתח, חשוב שגם עולם הביטוח יתאים את עצמו לאתגרים החדשים. חברות כמו הפניקס מובילות את הדרך בהתאמת פוליסות הביטוח לעידן החדש, מבטיחות שגם בעתיד של נהיגה אוטונומית, הנהגים והנוסעים יהיו מוגנים ובטוחים.
מידע זה הינו כללי אודות התכנית בלבד וכל האמור כפוף לתנאי הפוליסה המלאים ולסייגיה. בכל מקום של סתירה בין המידע המופיע בפרסום זה לבין תנאי הפוליסה- תנאי הפוליסה גוברים. ההצטרפות לביטוח הינה בכפוף לתהליכי הצירוף ומדיניות החיתום של החברה. המידע לעיל אינו מהווה חוות דעת או המלצה ואינו מהווה תחליף ליעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המבוטח.
מוגש מטעם הפניקס סמארט

פורסם לראשונה: 17:54, 05.09.24