21 צפייה בגלריה
(צילום: ערן תורג'מן עיצוב: נטלי ורינת)
ארונות, חזיתות, כיורים, ידיות, פינות 'מתות', חיפויים, תאורה היקפית, ועוד - עיצוב מטבח הוא משימה מורכבת שמצריכה מאות החלטות לגבי אלמנטים שונים. על מנת להבין טוב יותר את החומר לפני שאתם יוצאים לצוד השראה באינטרנט ולעבוד על העיצוב עם המעצבת בחברת המטבחים, אספנו מספר מונחים מרכזיים בעיצוב מטבחים ואת הניתוח של המומחים ממטבחי זיו על ההמלצות, היתרונות והחסרונות של כל בחירה בדרך להגשמת חלום המטבח המושלם.

מרכיבים בסיסיים:

סגנון עיצוב וצבעים

באופן כללי, ההמלצה היא לבחור מראש את הסגנון העיצובי של המטבח - כפרי, קלאסי, מודרני, תעשייתי ועוד. בנוסף, כדאי להבין מה סט הצבעים הרצוי - מונוכרומטי, לבן, או אולי צבעוני. כמובן שלא צריך לדבוק באופן מוחלט בסגנון ושילובי הצבעים הנפוצים, אך כדאי לדעת מראש את הכיוון, כדי להקליד את המונחים הנכונים בחיפוש אחר השראה. גם אם לא עשיתם שיעורי בית, אל דאגה - מעצבי המטבחים המנוסים בחברת המטבחים ייעצו לכם ויתאימו עבורכם את הסגנון כפי שאתם אוהבים.

ארונות מטבח

עיצוב, תכנון והקמה של מטבח מתחילים בארונות, החלק העיקר של כל מטבח. תכנון ארונות דורש התייחסות לפרמטרים שונים כגון שטח המטבח, כמות כלי המטבח לאחסון, תדירות הבישולים היקף חומרי הגלם ועוד.

חזיתות

דלתות ארונות המטבח נקראות 'חזיתות' בשפה המקצועית. בעת עיצוב מטבח, הבחירה העיקרית של הלקוח היא בחירת החומר ממנו עשויה החזית והצבע שלה. לעתים, מסיבות תקציביות, ישנם בעלי מטבחים שרוצים להחליף רק את החזיתות, אך יש לזכור כי בחלק מהמקרים לחזיתות יש צפויים שהם חלק מהארון, כך שהחלפת החזית בלבד נותנת מוצר לא מושלם מבחינה עיצובית. בנוסף, בחברות הגדולות לא ניתן להזמין חזיתות בלבד, כך שיש להזמין אצל נגר.

שיש

משטח העבודה המרכזי והעיקרי במטבח עשוי שיש. מדובר באזור הפעיל ביותר מטבח, שעליו נעשות פעולות רבות, כגון הכנה לקראת הכנת אוכל, ניקיון וגם אחסון של פריטים לשימוש שגרתי.
לכן, חשוב לוודא שהמשטח שבחרתם עמיד לטמפרטורות גבוהות ולמגוון חומרי ניקוי, לשריטות ולמים. ניתן למצוא מגוון סוגים של משטחי עבודה, כאשר הנפוצים ביותר בישראל הם קוורץ (אבן קיסר) וגרניט פורצלן המציע תכונות כמו עמידות לחום גבוה, שריטות וכתמים, מה שהופך אותו לפופולארי. ניתן למצוא גם סוגי שיש טבעי, אך העלות שלהם גבוהה משמעותית.

עץ

ארונות המטבח עשויים עץ – גוף הארון מיוצר לרוב מעץ "סנדוויץ'" (חלק מהחברות והנגרים עוד מייצרים את המטבח מסיבית, חומר פחות פופולארי בישראל), החזיתות מיוצרות לרוב מ-MDF, עץ מעובד אותו ניתן לצפות במגוון ציפויים כמו פורמייקה, צבע או פולימר. בחלק מהמקרים, חיפוי החזיתות עשוי כולו אלומיניום או זכוכית.
21 צפייה בגלריה
עיצוב: הילה רימשון | צילום: סוזי לוינסון
עיצוב: הילה רימשון | צילום: סוזי לוינסון
(עיצוב: הילה רימשון | צילום: סוזי לוינסון )

עבודת נגרות

למרות שהמילה 'נגריה' מזכירה לכם בית מלאכה עתיק, גם היום, כל מטבח שאתם מזמינים מיוצר בנגריה על ידי נגרים. לצד זאת, בחברות הגדולות לייצור מטבחים הייצור הינו על ידי מכונות מודרניות ורובוטים שהופכים את הייצור לייצור בדיוק מרבי ועבודה מושלמת (ממש כמו שמייצרים מכוניות).

שלבים בדרך למטבח:

מדידות

אחד השלבים הקריטיים בייצור מטבח ללא טעויות ותקלות. בחברות גדולות, לקראת הזמנת מטבח חדש, מגיע איש מקצוע לביתכם כדי לערוך מדידות, על מנת להתאים את המטבח המושלם בעבורכם. במהלך הפגישה, המעצבת תתייחס לכל מרכיבי המדידה כגון החלל, שקעי השירות נקודות גז ומים וכו. כמו כן היא תמליץ לכם על הצבעים המתאימים למטבח ביחס לחלל הכללי ולכמות האור הנכנסת למטבח שלכם.

שילוב מוצרי חשמל

אם בעבר מכשירי החשמל הגיעו בגדלים סטנדרטיים, היום ישנם סוגים רבים וגדלים שונים. לכן, כדי להגיע למטבח האידיאלי עם אפס טעויות ועוגמת נפש, חובה לרכוש את כל מוצרי החשמל לפני הייצור הסופי של המטבח, על מנת שהמעצבת של חברת המטבחים תוכל להתאים את הארונות למוצרים שרכשתם וכך לייצר את מטבח החלומות שלכם בדיוק המרבי .
21 צפייה בגלריה
שילוב נכון של מוצרי חשמל במטבח לעיצוב מושלם
שילוב נכון של מוצרי חשמל במטבח לעיצוב מושלם
שילוב נכון של מוצרי חשמל במטבח לעיצוב מושלם

הרכבה

השלב הסופי והאחרון בבניית מטבח הוא ההרכבה בבית הלקוח. חברת המטבחים מתאמת מולכם יום להרכבת המטבח (במטבחים מורכבים לעיתים יום אחד אינו מספיק) – בסופה של ההרכבה תוכלו להתחיל ליהנות ממטבח חדש ונוצץ, שעוצב במיוחד עבור הצרכים שלכם.

אלמנטים שימושיים ועיצוביים:

דלפק נפתח

דלפק נפתח הוא כלי עיצובי לניצול אופטימלי של חלל המטבח. הדלפקים הנשלפים מוגנים בפטנט רשום, בעקבות החדשנות שלהם - לעיתים הם מקופלים ומאוחסנים מאחורי חזית המטבח, וכך שומרים על קו חיצוני נקי. בעת הצורך, ניתן לשלוף את הדלפק ולהגדיל את משטח העבודה, או לטובת ישיבה ואירוח.
21 צפייה בגלריה
צילום: סוזי לוינסון עיצוב: לילי שלו
צילום: סוזי לוינסון עיצוב: לילי שלו
דלפק נפתח
(צילום: סוזי לוינסון עיצוב: לילי שלו)

חיפויי קיר

הפונקציונליות שניתן ליישם על חיפויי קיר מגוונת: החל מהתקנת מערכת לתליית כלי מטבח לניצול מיטבי של הקיר, התקנת גופי תאורה המכוונים אל משטח העבודה וגם בתור אלמנט עיצובי. חיפויי הקיר הנפוצים עשויים מאבן זכוכית או שיש, בזכות העמידות הרבה ואפשרויות העיצוב המגוונות.

פתרונות תאורה היקפית

מעבר לתאורת התקרה המרכזית של המטבח, ניתן להתקין תאורה המאירה משטחי עבודה וארונות חשוכים. חשוב לבחור תאורה מתאימה לפי פרמטרים של סוג הרהיט והמיקום שלו בחלל החדר, מטרת התאורה (האם לטובת אווירה, פונקציונליות מסוימת), טעם אישי ועוד. בחירת תאורה מותאמת לרהיט תשפיע לטווח הרחוק על צריכת החשמל והחיסכון באנרגיה.
21 צפייה בגלריה
תאורה היקפית המותאמת לכול משטח במטבח
תאורה היקפית המותאמת לכול משטח במטבח
תאורה היקפית המותאמת לכול משטח במטבח

בילט אין

ארון גבוה המכיל בתוכו תנור ומיקרוגל. חשוב שלא להתבלבל עם המונח 'אינטגרלי', המתאר שילוב של המוצר החשמלי באופן מוחלט בעיצוב המטבח, כך שדלת המכשיר נראית כמו דלת של אחד הארונות והמכשיר אינו חשוף כלל.
21 צפייה בגלריה
עיצוב בילט אין
עיצוב בילט אין
עיצוב בילט אין
(עיצוב: שוקי מאיר | צילום: רגב כלף)

טריקה שקטה

מנגנון מבוסס בוכנה אשר מאט את חזרת המגירה או דלת הארון למקום, וכך מונע סגירה רועשת, מהירה ושוחקת של הדלת.

ידיות אינטגרליות וידיות במה

ידיות אינטגרליות משולבות בחזית הארון ו'נבלעות' בתוך העיצוב הכללי. הידיות האינטגרליות עשויות לרוב מפרופיל אלומיניום (מבריק, מוברש או מט) השתול בתוך הדלת, או במקרה של מטבח צבוע, הידית מבוצעת באמצעות 'כרסום' בדלת עצמה, כך שנוצרת מעין מגרעת המנוצלת בתור ידית.
21 צפייה בגלריה
בית בגדרה
בית בגדרה
ידיות אינטגרליות
(צילום: הדר קמינסקי עיצוב: הדר לוי)
ידיות אינטגרליות מאפשרות יצירה של מטבח עם עיצוב אחיד ורציף, בניגוד לידיות חיצוניות המבליטות כל חזית באופן נפרד.
21 צפייה בגלריה
ידית אינטגרלית
ידית אינטגרלית
ידית אינטגרלית
(צילום: באדיבות מטבחי זיו)
ידיות במה הן סגנון נפוץ נוסף במטבח ללא חזיתות כלל. שיטת הייצור היא הפרדה וחלוקה של גוף הארון כך שנוצר רווח בין כל החלקים, שם שותלים פרופיל שמייצר 'במה', כך שניתן לפתוח את המגירות או הדלתות מהחלק התחתון או העליון, ללא צורך בידיות כלל.
ידית הבמה ניתנת לצביעה, על מנת לתת מראה נקי ויוקרתי.
21 צפייה בגלריה
 ידית במה
 ידית במה
ידית במה
(צילום: באדיבות מטבחי זיו)

חיבור "חזיתות דמה"

כאשר רוצים לייצר מראה אחיד במטבח שכולו עשוי מגירות ולעיתים יש צורך בארון שלם או בעגלת בקבוקים, ניתן לשמור על מראה אחיד כלפי חוץ, הפתרון הוא 'חיבור חזיתות' - חיבור שתי חזיתות של מגירות נמוכות על חזית אחת גבוהה, כך שמבחוץ נוצר מראה של שתי מגירות אבל בפתיחה הן נפתחות כחזית אחת שלמה.
21 צפייה בגלריה
 חיבור "חזיתות דמה"
 חיבור "חזיתות דמה"
חיבור "חזיתות דמה"
(צילום: סוזי לוינסון עיצוב מיטל אלמגור)
21 צפייה בגלריה
למראה אחיד במטבח
למראה אחיד במטבח
למראה אחיד במטבח

סוקל

סוקל הוא הפס התחתון של המטבח, בין הארונות לרצפה, אשר נקרא בעברית 'מסד'. הסוקל שקוע פנימה מקיו הארונות וגובהו כ-10 עד 12 ס"מ כדי לתת מקום לכפות הרגליים בזמן העמידה מול משטח העבודה. בנוסף, הסוקל מהווה חיץ בין הרצפה לארונות ומונע חדירת מים.
21 צפייה בגלריה
סוקל - הפס התחתון של המטבח, בין הארונות לרצפה
סוקל - הפס התחתון של המטבח, בין הארונות לרצפה
סוקל - הפס התחתון של המטבח, בין הארונות לרצפה
(עיצוב: דקל שחף | צילום: שמרית שבתאי)

כיורים

כיור בהתקנה תחתונה - כיור המודבק מתחת לשיש. החיסרון המשמעותי הוא לכלוך המצטבר באזור ההדבקה, אשר דורש פעולה של איש מקצוע.
21 צפייה בגלריה
כיור בהתקנה תחתונה
כיור בהתקנה תחתונה
כיור בהתקנה תחתונה
כיור בהתקנה עליונה - כיור המולבש על גבי משטח העבודה, עם שפות בולטות מעל פני השטח. החיסרון הוא קושי בגריפת מים וניקיון.
כיור בהתקנה שטוחה - כיור אשר שפתותיו ממשיכות את קו המשטח. הנקודה החשובה בבחירה זו היא דרישה לכיור איכותי ואיש מקצוע מיומן, אשר יבטיח חיבור מושלם.
21 צפייה בגלריה
כיור בהתקנה שטוחה
כיור בהתקנה שטוחה
כיור בהתקנה שטוחה
(צילום: באדיבות מטבחי זיו)
כיור בקו אפס - כיור בהתקנה שטוחה המלוטש יחד עם המשטח לגובה אחיד, כך שהחיבור נראה מושלם. החיסרון הוא שניתן ליישם אותו במשטחים הניתנים לליטוש בבית, אחרי ההתקנה.
כיור אינטגרלי - כיור העשוי מאותו חומר ממנו עשוי משטח העבודה. החומר המומלץ לביצוע של כיור אינטגרלי הוא קוריאן, משום שהוא מאפשר ליישם חיבורים בלתי מורגשים. ניתן לייצר כיור אינטגרלי גם משאר סוגי השיש אך ללא עיבוד מקצועי יורגשו החיבורים. כמו כן, דבק השיש משחיר עם הזמן ודורש תחזוקה.

טיפול בפינות

פינה מתה

נושא ניצול הפינות במטבח מעסיק לקוחות רבים. האפשרות של פינה מתה הוא הפתרון הנפוץ ביותר - התקנה של ארונות משני צידו הפינה מבלי להשאיר אפשרות גישה לתוך החלל. היתרון של פתרון זה הוא הגדלת היחידות משני צידי הפינה, כל שאפשר לקבל שטח אחסון נגיש ופרקטי במגירות, מבלי הצורך להתכופף לתוך הארון, במקום שטח אחסון גדול יותר אך הרבה פחות נגיש, המכסה את כל הפינה.

למנס

אם החלטתם שלא להקשיב לעצתם של מעצבי המטבחים ובכל זאת ברצונכם 'לנצל' את הפינה, ישנם מספר פתרונות מועדפים, כאשר הנפוץ מבינים הוא למנס, המכונה גם "כיליה".
מדובר במתקן הכולל שני מדפים בצורת כיליה, המאפשר לשלוף את הכלים מהשטח הפינתי בצורה נוחה יחסית.

מג'יק קורנר

מתקן המורכב משתיים או ארבע סלסלות הנשלפות עם פתיחת הדלת החוצה. מדובר בפתרון נוח לאחסון פינתי אך פחות מוצלח מהלמנס.
לסיכום, אפשר לראות שעולם עיצוב המטבחים כולל עשרות (אם לא מאות) מונחים, אפשרויות והחלטות בדרך למטבח המושלם. הדרך לעיצוב המטבח שתאים לכם עוברת דרך ייעוץ מומחה של מעצבים מנוסים, אשר יכולים לקחת אתכם 'יד ביד', להכיר לכם את הפתרונות העדכניים ביותר בתחום, ולעזור לכם לגבש את מטבח החלומות שלכם.