בעולם שכולו דיגיטל, מדיה חברתית ושירותי ענן, בולטת תופעה אחת שראויה לבחינה מקרוב: איך מסבירים את ההצלחה שזוכות לה המדפסות מהדור החדש הן לשימושים ביתיים/משרדיים ובוודאי למגוון שימושים עסקיים וארגוניים?
נכון, שירותים רבים ניתנים בדיגיטל ועוברים כיום מהר, בין שבטוויטר, פייסבוק או במייל. אבל סקרים הוכיחו כבר לא פעם, כי המילה המודפסת עדיין שומרת על מקומה המכובד. לטקסטים הווירטואליים אין אורך חיים כמו לאלה שהודפסו על נייר. הללו שורדים שנים, בזמן שמסרים דיגיטליים חלקם נמחקו מהענן ופינו מקום לחדשים. אנשים עדיין זקוקים למילה המודפסת, להדפסת דף יצירה לילדים ולמסמכים שונים, בין שמדובר במורה בבית הספר, סטודנט באקדמיה, עורך הדין שעובר על חוזה משפטי או במי שעובד מהבית. כולם מסכימים שנייר נחוץ והוא ״אפקטיבי״.
וכן, מה לעשות, לא כולם נמצאים און־ליין ולבטח לא כל הזמן. אפשר לשלוח מייל, אבל סיכוייו להיעלם בין מאות מיילים אחרים הוא גדול, שלא לדבר על אורך חיי ציוצי הטוויטר או הסטורי בפייסבוק. זו אולי הסיבה לכך שמכתב לעירייה, כשהוא מודפס ונשלח בדואר רשום, יהיה יעיל יותר לביטול קנס, ולכך שרופא המשפחה שולח את המרשם החשוב שלכם באון־ליין לבית המרקחת, אבל גם מצייד אתכם בעותק מודפס. סיכויי השרידה שלו הרבה יותר גדולים, וזו גם הסיבה לכך שכאשר תשכרו דירה, תחתמו על עותק מודפס על נייר.
ולא פחות חשוב: בעולם שבו הולכת וגוברת המודעות להתחשבות בסביבה, הבחירה שלנו במוצר המתאים ביותר משפיעה.

מדפסת לייזר או הזרקת דיו?

מול המדפים בחנויות המוכרות מדפסות המשימה לא קלה. מה בוחרים? תופעה אחת די בולטת: מדפסות הזרקת הדיו דוחקות אט אט את רגליהן של מדפסות הלייזר המיושנות ששלטו בזירה עד לא מזמן.
1 צפייה בגלריה
האלוף האולימפי ואגדת הספורט יוסיין בולט נבחר על ידי Epson  להפיץ את בשורת ההדפסה ללא מחסניות דיו. ״סט אחד של מכלי דיו שווה־ערך ל־72 מחסניות דיו, ויכול לאפשר למשקי בית עסוקים ולמשרדים קטנים ליהנות מהדפסה בעלות אולטרה נמוכה לדף״, אומר יוסיין
האלוף האולימפי ואגדת הספורט יוסיין בולט נבחר על ידי Epson  להפיץ את בשורת ההדפסה ללא מחסניות דיו. ״סט אחד של מכלי דיו שווה־ערך ל־72 מחסניות דיו, ויכול לאפשר למשקי בית עסוקים ולמשרדים קטנים ליהנות מהדפסה בעלות אולטרה נמוכה לדף״, אומר יוסיין
האלוף האולימפי ואגדת הספורט יוסיין בולט נבחר על ידי Epson להפיץ את בשורת ההדפסה ללא מחסניות דיו. ״סט אחד של מכלי דיו שווה־ערך ל־72 מחסניות דיו, ויכול לאפשר למשקי בית עסוקים ולמשרדים קטנים ליהנות מהדפסה בעלות אולטרה נמוכה לדף״, אומר יוסיין
(צילום: יח"צ)
בניגוד למדפסות הלייזר, בחלק מדגמי מדפסות הזרקת הדיו לא נדרש לחמם את הדיו המיועד להדפסה, ולכן הן חסכוניות בשיעור של עד 90% לעומתן. הן מדפיסות "הכול", מתמונות צבעוניות לקישוט הכיתה ועד ניירת עסקית, והן דורשות פחות זמן התעסקות (בלייזר יש הרבה יותר חלקים נעים, שמן הסתם גם דורשים יותר תחזוקה והחלפה). גם מבחינת האיכות – מדפסות הדיו של היום מציגות איכות פלט צבעוני ומהירות הדפסה שהציעו לפני כמה שנים רק המדפסות המקצועיות (שגם עלו פי עשרה).
ההמחשה למהפכה, מלבד נתוני המכירות בקופות, מצויה בהודעה של חברת Epson על הפסקת ייצור מדפסות לייזר. החברה הסבירה כי היא מחויבת לחדשנות ולפעולה בת־קיימא, ו"מדפסות לייזר לא עולות בקנה אחד עם מגמה זו". בנימוק להחלטה הסבירה החברה, כי ״מדפסות לייזר צורכות בממוצע 90% יותר אנרגיה מאשר הזרקת דיו, ומשתמשות ביותר חלקים מתכלים המייצרים עוד ועוד זבל. זו פשוט התוצאה של אופן פעולת הטכנולוגיה. מדובר בטכנולוגיה מוגבלת שלא ניתן לשפרה".

מכל, לא מחסנית

צעד נוסף בבחירה הוא להחליט בין מדפסות המצוידות במחסניות דיו למדפסות הזרקת הדיו, שמציעות במקום מחסניות מכלי דיו גדולים. המחסניות יקרות מאוד ודורשות קצב החלפה גבוה. המכלים לעומת זאת מציעים נוחות לטווח הארוך, כיוון שהם מאפשרים הדפסה של אלפי דפים לפני שתצטרכו לבקר בחנות ולהחליפם.
מבחינת עלות, מדפסות המכלים מציעות מחיר נמוך משמעותית עבור כל הדפסה. חלק מהמדפסות, דוגמת מדפסות ה־EcoTank של הענקית היפנית Epson, המצוידות במכלי דיו, מגיעות כבר ברכישת המדפסת עם כמות דיו שמספיקה לעד שלוש שנים של הדפסה. שיקול נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוא העלות לטווח הארוך. די ברור שהבחירה בפתרון המכלים הוא כלכלי יותר.
ב־Epson המעבר למכלי דיו הביא עימו גם פיתוח יוזמות להפחתה בהשפעה של לקוחות החברה על האקלים, באמצעות שימוש בטכנולוגיית הדפסה נטולת חום היעילה ביותר מבחינה אנרגטית. החברה פיתחה והכניסה לשוק טכנולוגיה חדשה - Heat-Free - שמשכנעת אינספור משתמשים ברחבי העולם לעבור לעבודה עם מדפסות הזרקת דיו מבוססות מכלי דיו: הסיבה פשוטה: בעוד מדפסת הלייזר המסורתית חייבת חימום טרם הדפסה, הפיתוח הטכנולוגי של Epson מאפשר הזרקת דיו ללא כל חימום. ביציאת המדפסת ממצב "מנוחה" או עם הדלקתה, היא מוכנה מייד להדפסה הראשונה. אין צורך להמתין לסיומו של הליך החימום שקורה במדפסות הלייזר.
ההסבר לבחירה של הצרכנים המתקדמים בטכנולוגיות החדשות הוא פשוט: הם גילו אלטרנטיבה משתלמת יותר למדפסות של פעם, המבוססות על מחסניות דיו יקרות ומזהמות סביבה ועל הדפסת לייזר יקרה שצורכת חשמל וטונרים יקרים. עם קבלת דיו שמספיק לשלוש שנות שימוש עם הרכישה, המשתמשים יכולים ליהנות מהדפסה ללא טרחה ולקבל עד 14,000 עמודים מודפסים מבלי לדאוג להחליף את הדיו שלהם, מבלי לזהם את הסביבה ולחסוך לעצמם ולמדינה חשמל יקר.
נראה שהצרכנים הישראלים, בין שבבית או בעסקים ובארגונים, שתמיד הבינו מהו מוצר שמספק ערך אמיתי, ממשיכים לאמץ את הטכנולוגיה החדשה הזו בקצב מהיר. בתכלס, אף אחד הרי לא אוהב לצאת פראייר, ומה שהתאים לעבר כבר לא מתאים לעידן של היום.