כשעה נסיעה ממרכז הארץ, נמצאת המועצה האזורית מנשה, שמציעה שלל אטרקציות חקלאיות מרתקות, מסלולי טיול יפים ונופים ירוקים. הצעה לטיול בין שדות, חממות וישובים שלווים ומטופחים, בלי להיתקע שעות בפקקים. על המפה המועצה האזורית מנשה נראית כמו כתם רורשאך או תמנון ששולח זרועות דקות לכמה כיוונים. השטח הזה הוא מעין מיקרוקוסמוס של המדינה ושל תושביה: יש כאן קיבוצים, מושבים, כפרים ערבים וישובים קהילתיים, וגם חילונים ודתיים, יהודים וערבים.

רוח שתות: תותים ללא כימיקלים והרבה אהבה

כבר מהצעד הראשון ברוח שתות, מרגישים את הרוח המיוחדת של המקום. אנחנו פוגשים את אילן שמעוני, דור שלישי לחקלאים שעבר לפני שנים אחדות מחקלאות מסחרית לסוג אחר של חקלאות, שבמבט ראשון אולי נראה דומה, אבל הוא שונה לגמרי. שמעוני החליט לגדל תותים ללא שימוש בחומרי הדברה כימיים, דבר שהתברר כמשימה לא פשוטה כלל. "ארבע השנים הראשונות היו כישלון על גבי כישלון", הוא מספר. אבל דבר לא גרם לא להתחרט על ההחלטה, להפך. "חקלאות יכולה להיות משעממת או מעניינת. ומה שאני עושה זה אתגר מקצועי מרתק".
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות מועצה אזורית מנשה)
גידול של תות ללא שימוש בכימיקלים זה רק צד אחד של המיזם שלו, הצד השני הוא הוא צד חברתי – העובדים ברוח שתות הם בעלי צרכים מיוחדים. הם אחראים על החזות המטופחת והמקסימה של המקום, מפעילים את הדלפק שבו מוכרים תותים, אוכמניות ותוצרת חקלאית אורגנית מקומית, מקבלים את פני המבקרים, מתעניינים בשלומם ומציעים קפה או תה.
מידע שימושי: הזמנה מראש דרך אתר האינטרנט
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות מועצה אזורית מנשה)

עין שמר: חלוצים, טרקטורים ועוד

זוכרים את השיר "מה עושה, עושה החלוץ, כשהוא בא, הוא בא לקיבוץ"? בחצר הראשונים בקיבוץ עין שמר גם מי שנולד עשרות שנים אחרי השיר הזה יכול לגלות מה עשה החלוץ כשהוא בא לקיבוץ. חצר הראשונים כוללת מבנים מקוריים מהחצר ההיסטורית של עין שמר לצד כאלה ששוחזרו. בתוך החצר, המוקפת חומה, יש בית אבן, צריף מגורים, מגדל מים, חדר האוכל המקורי של הקיבוץ, סככה של כלים חקלאיים. בלב החצר נמצא המוזיאון, שבו מוצגים סרטים קצרים על חיי החלוצים, החינוך המשותף, השינויים בקיבוץ ועוד. בחלקו
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות מועצה אזורית מנשה)
האחר של המוזיאון יש תצוגה היסטורית הכוללת פרטי לבוש וחפצים של פעם – עששית, גרמופון, פרימוס וכדומה.
• מידע שימושי: פרטים על פעילויות השונות בחצר הראשונים בעין שמר תמצאו באתר האינטרנט

המלצות נוספות ניתן למצוא בגוגל: "תיירות מנשה" או בקישור המצורף https://did.li/Ns5fT