ראשון לציון נמצאת בעיצומה של מהפכה מכל הבחינות. בשנים הקרובות צפויה העיר לגדול בכ-100 אלף תושבים ולהפוך לעיר השלישית בגודלה בישראל. בימים אלה מקדמת העירייה מספר פרויקטים אשר צפויים לשנות את פני העיר.
בשכונת רמת אליהו מקודם אחד מהפרויקטים הגדולים ביותר בארץ של התחדשות עירונית. במסגרת זאת, צפויות להיבנות כ־7,200 יחידות דיור במקום 2,600 יחידות דיור שתיהרסנה. כמו כן בקרבת השכונה צפויה לעבור הרכבת הקלה, וכן ייסללו שבילי אופניים, מדרכות רחבות וכל רשת הכבישים בשכונה תעבור שדרוג.
3 צפייה בגלריה
בית ספר חביב, כיום
בית ספר חביב, כיום
בית ספר חביב, כיום
(צילום: יח"צ)
לא רחוק משכונת רמת אליהו נבנה מתחם האלף, הממוקם בסמוך לכביש 4 ולאיילון, ועתיד להיות מוקד משיכה בכל התחומים. למתחם יעברו כמה מהחברות הגדולות במשק ויהיו בו 1.7 מיליון מ"ר של תעסוקה ומסחר, כשלצידם 5,600 יחידות דיור ו־110 דונם של פארקים. במקביל לכך נבנה פארק צריפין, שאף הוא מאופיין בגישת עירוב שימושים – מסחר ותעסוקה לצד מגורים ושטחים ירוקים.
בעיריית ראשון לציון מעוניינים לייצר מקומות תעסוקה עבור התושבים, כך שלא יצטרכו לנסוע לעבוד מחוץ לעיר. צעד זה יצמצם את הגודש בדרכים ויעניק לתושבים יותר זמן עם משפחותיהם. על מנת לבצע את הצעד הזה בעיריית מתכננים מהפכה תחבורתית, שבמסגרתה תחובר רכבת ראשונים עם רכבת משה דיין, ובעיר תעבור הרכבת הקלה. כמו כן יופעלו קווי תחבורה ציבורית ישירים מחניוני "חנה וסע", ותיסלל רשת שבילי אופניים ונתיבי תחבורה ציבורית.
כל אלה ועוד עתידים להפוך את ראשון לציון לעיר שוקקת חיים, שתספק לתושבים בה את כל השירותים הנחוצים להם.

שכונת רמב"ם: קיבוץ גלויות בן 140 שנה

רמב"ם היא השכונה הוותיקה ביותר בראשון לציון, ובהחלט ניתן לאפיין אותה כמיקרוקוסמוס ישראלי מושלם.
השכונה נוסדה בשנת 1882, בד בבד עם הקמתה של העיר, והתפתחה איתה ביחד, צעד אחר צעד. היא נהנית ממיקום מצוין, בטבורה של ראשון לציון, וקרובה לכל נקודות המשיכה בעיר. גבולותיה הגיאוגרפיים הם רחוב צבי פרנק, התוחם אותה מצפון, רחובות ירושלים והכרמל מסמנים את גבולה הדרומי, שכונת רביבים גובלת בה ממזרח, ואת צידה המערבי תוחם רחוב הרצל.
ייחודיות השכונה בהיותה מעין מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית, שכן היא מאגדת אוכלוסיות שונות ומהווה קיבוץ גלויות; עולים שהשתלבו בשכונה לצד אזרחים וותיקים, בני נוער ומבוגרים, חילונים לצד דתיים. לאור המגוון הרחב של אוכלוסייה, עיריית ראשון לציון פעלה על מנת לספק מבני ציבור ומוסדות חינוך, שנועדו לענות על צורכי כלל תושביה.
3 צפייה בגלריה
בית ספר חביב, כיום
בית ספר חביב, כיום
בית ספר חביב, כיום
(צילום: יח"צ)
כיום מתגוררים ברמב"ם, שהיא השכונה הגדולה ביותר בראשון לציון, כ־37,000 תושבים ב־11,821 יחידות דיור. אוכלוסייתה מגוונת ומורכבת ממנעד רחב של אנשים - צעירים לצד ותיקים. 49% מהתושבים הם בגילים 64-25 ו־24% מעל גיל 65. כ־15% הם ילדים עד גיל 12. לא מעט עולים חדשים חיים ברמב"ם ומהווים 35% מסך תושביה. בממוצע גרים בשכונה 3.1 אנשים בכל יחידת דיור.
"חביב", בית הספר הממלכתי הראשון שהוקם בראשון לציון, נמצא בשכונה וממשיך לחנך את הילדים עד עצם ימינו. בית הספר נוסד בשנת 1882, שנת ייסוד העיר, הוא המוסד החינוכי הראשון הידוע בעולם שבו למדו בשפה העברית. לצידו פועלים מוסדות חינוך מכל הזרמים – ממלכתי, שבו לומדים מרבית התלמידים, ממלכתי־דתי ועצמאי. 929 תלמידים בגני הילדים, 2,091 תלמידים בבתי הספר היסודיים ו־1,744 לומדים בבתי הספר העל־יסודיים.
השירותים הקהילתיים הרבים הפועלים בשכונה נועדו לענות על צורכי כלל האוכלוסייה, וביניהם בתי כנסת, מרפאות של כל קופות החולים, משפחתונים, מועדוני קשישים, שירותי רווחה לטיפול באזרחים, מועדונים ומתנ"סים לילדים ונוער.
עיריית ראשון לציון מקפידה על פיתוח וטיפוח של שטחים ירוקים בכל שכונה, וכך גם בשכונת רמב"ם. גן המושבה, הסמוך לבניין העירייה, נמצא בשטח השכונה ובו מתקני כושר, מתקנים לילדים, מדשאות ומזרקות. עוד ברחבי השכונה הגן הציבורי אורפלים, הגן הציבורי אברבנל, גן אריה רפאל, גן בילו, גן בן זאב ועוד. בסך הכול יש בה מעל 20 גינות ציבוריות ושטחים פתוחים.
לאור מיקומה המרכזי, קיימים בשכונה מרכזים מסחריים מהבולטים בעיר – ביניהם קניון רוטשילד, התחנה המרכזית הישנה והמדרחוב, שבו בתי עסק רבים המייחדים את העיר.

פרופיל שכונתי - רמב"ם

מחיר ממוצע לדירת 4 חדרים: 2,000,000-1,800,000 שקל
סה"כ יחידות דיור: 11,821
מרחק נסיעה מתחנת הרכבת: 10 דקות
נגישות תחבורתית: דקות נסיעה בודדות לכביש 4 ולכביש 431 ו־10 דקות נסיעה לצומת בית דגן
שטח ציבורי פתוח: מעל 20 גינות ציבוריות
פנאי: קניון רוטשילד, מדרחוב, מתקני כושר ומשחק בגינות הציבוריות
חינוך: 34 גני ילדים, 7 בתי ספר יסודיים

המומחים

עו״ד אילן שרקון: "העיר ראשון לציון מתפתחת רבות בשנים האחרונות ונמצאת בתנופה אדירה. מעבר להתפתחות מערב העיר, בשנים האחרונות ישנם שלושה מתחמים עיקריים שיעברו שינויים משמעותית:
1. 'מתחם האלף' – מתחם תעסוקה ומסחר של כ-1,000 דונם, והיתרון המשמעותי שלו הוא מיקומו הקרוב הן גישה לכביש 20 ולכביש 6, וכן לתחנות הרכבת. המתחם עתיד להיות אחד ממרכזי התעסוקה הבולטים במרכז.
2. רמת אליהו – מדובר במתחם שכונתי גדול העתיד לעבור תהליך של פינוי בינוי גדול מאוד. למעשה, מדובר באחד ממתחמי הפינוי-בינוי הגדולים בישראל, שאחד מיתרונותיו הוא מיקומו וקרבתו לכביש 4. המתחם נמצא למעשה במערב ראשון לציון ולכן משתייך בסופו של יום לשכונות החדשות במערב ראשון לציון.
3. שכונת רמב״ם – רמב״ם היא אחת השכונות הוותיקות והמרכזיות בעיר ראשון לציון, ולמעשה נמצאת בכל המקומות ההיסטוריים מהם צמחה ראשון לציון ולכן יש לה ביקוש גבוה. השכונה מתאפיינת בצפיפות גבוהה יחסית, אך למעשה משמשת כמרכז העיר ומכאן חשיבות ויוקרתה".
שמאי מקרקעין ועו"ד חיים מסילתי "מרכז ערי הלווין (ראשל"צ, פתח תקווה וכד') מאופיין לרוב בנגישות מצוינת לשירותים ציבוריים, קווי תחבורה ולמרכזי מסחר. התחדשותם של מרכזים אלה הגיע גם לשכונת רמב"ם. קרבת השכונה למרכז העיר יאפשר לגרים בה ליהנות מהקרבה לשירותים ולמי שיספיק – ליהנות במקביל גם מדירה חדשה או מתחדשת במסגרת פרויקטי ההתחדשות העירונית הרבים המקודמים בשכונה".