"גיוון הוא חלק מהקוד הערכי של הקבוצה, התרבות הארגונית שלנו מקדמת פתיחות, גמישות ויוזמה במקביל להשקעה גוברת בעולמות ה-ESG", כך אומרת ליטל שחטר, סמנכ"לית משאבי האנוש של שטראוס מים. גיוון תעסוקתי אינו רק גיוס מגזרים ומגדרים שונים, אלא כזה שמאפשר להם לממש את הפוטנציאל והיכולות שלהם ויוצר עבורם הזדמנות שווה. בקבוצת שטראוס הגיוון מוטמע כבר בלוגו הצבעוני, ומתבטא בסוגי מוצרים רבים וברשת של שיתופי פעולה עם גורמים עסקיים וסביבתיים מגוונים. הגיוון הוא מרכיב הכרחי בהגשמת הייעוד "מטפחים מחר טוב יותר", המתייחס בין השאר להון האנושי ולפעילות למען הקהילה והסביבה, תוך הסתכלות צופה פני עתיד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: גבע טלמור)
"אנחנו מייצרים מוצרים ומעניקים אפשרויות בחירה למגוון רחב של קהלים וקהילות, ובדומה לכך גם העובדים והמנהלים שלנו משקפים את המגוון האנושי של החברה הישראלית. לתפיסתנו, זה הופך אותנו לארגון טוב יותר, עם אחריות ושאיפה להשפיע על החברה כולה ועל דורות העתיד", מסבירה שחטר ומוסיפה, "אנחנו רואים את התרומה של השונות גם בתחום היצירתיות והאפקטיביות העסקית. לפי כל המחקרים, צוותים מגוונים יחקרו בעיה מכמה שיותר נקודות מבט וייצרו מהר יותר פתרונות המותאמים ללקוחות שונים".

להתגבר על הטיות

קבוצת שטראוס ידועה כמובילה בגיוון מגדרי: הדירקטוריון הוא הראשון בישראל עם 66% נשים, ובראשו עומדת אישה - עפרה שטראוס. דו"ח אחריות תאגידית שהתפרסם במרץ 2023 מעולה שנשים מהוות 48.4% מתפקידי הניהול בקבוצה.
אבל בכך אין די. הקבוצה פועלת לקידום הזדמנות שווה, גיוון והוגנות בקרב מגזרים שונים, בהם החברה הערבית. "קבוצות בתת־ייצוג נתקלות במכשולים בכניסה לשוק העבודה, כשפעמים רבות זה נובע מהקושי שלנו להכיל שונות", מסבירה שחטר. "הבנו, שמשהו בפנייה שלנו לא עובד, ובסיוע חברת מזאווי, שעובדת איתנו בעולמות השיווק לחברה הערבית, ערכנו התאמות גם בתחום הגיוס והפנייה למועמדים. למשל הבנו שכדי למשוך מועמדים מהחברה הערבית עלינו להבליט את העובדה שאנחנו חברה גדולה ומכובדת עם אפשרויות קידום, שינינו את המודעות לצילומי צוותים, המבטאים את המסר של גיוון והכלה. הבנו גם שאנחנו צריכים לפנות דרך הרשתות החברתיות ומשפיענים מהמגזר. ואכן הגדלנו משמעותית את כמות הפניות".
בתפיסת הקבוצה, גיוון אמיתי והזדמנות שווה נוצרים מתוך היכרות עם התרבויות השונות של המועמדים ונגיעה בכל מעגלי החיים של העובדים. "לא שוויוני לשאול את כל המועמדים אותן השאלות, כי הן מותאמות לרוב לתרבות מסוימת. כך גם השיפוט בקרב המגייסים לגבי תשובותיהם. בתחום המכירות, למשל, אנו מצפים לדומיננטיות של המועמד, אבל בתרבויות שונות פחות מקובל להגיב באגרסיביות למראיין, והמועמד זקוק לשאלות נוספות כדי לבטא את ערכו", מסבירה שחטר, ומספרת שבשטראוס מים פנו לעמותת קו־אימפקט – שותפות בין־מגזרית לשם פריצת דרך בהעסקת החברה הערבית, שסייעה לייצר הכשרה מותאמת לצוותי הגיוס והמנהלים ולהתגבר על הטיות.
3 צפייה בגלריה
  ליטל שחטר, סמנכ"לית משאבי אנוש של שטראוס מים
  ליטל שחטר, סמנכ"לית משאבי אנוש של שטראוס מים
ליטל שחטר, סמנכ"לית משאבי אנוש של שטראוס מים
(צילום: שטראוס מים)
השלב הבא הוא לדאוג שמי שנכנס לקבוצה, ירגיש שייך. "אנחנו מלווים את כל מעגל החיים של העובד, כדי לייצר חוויית הכלה ושייכות לכולם", מבהירה שחטר. "למשל בקבוצת שטראוס - אנו מציינים חגים של כלל העדות והדתות. למשל לאחרונה יצא בשטראוס מים מייל מידע למנהלים על חג הקורבן. לצד זאת חשוב להכיר גם את רגעי הקושי, למשל, חלילה, בעת אובדן - הכרת מנהגי האבלות בחברה הערבית, לטובת ליווי ותמיכה מתאימים בעובדים. לצד אלה אנו מייצרים מסלולי פיתוח ופנייה פרואקטיבית לעובדים שרוצים להתקדם, אך מתקשים לבטא זאת".

23% מהעובדים - מהחברה הערבית

ואכן הנתונים מלמדים ש־23% מעובדי הקבוצה באים מהחברה הערבית, והגידול בקליטת עובדים מכל גווני החברה עקבי ומתמשך הודות לשורת מיזמים:
אנטלאקה – "גשר לתעסוקה" - לפני שנתיים פיתחה שטראוס ישראל בשיתוף קו־אימפקט, עמותת קו משווה וקרן אדמונד דה רוטשילד, תוכנית המספקת לסטודנטים וסטודנטיות מהחברה הערבית גשר בין האקדמיה לשוק העבודה. 12 סטודנטים, בהם שמונה נשים, הצטרפו לקבוצה במשרות חלקיות בתחום לימודיהם, ובמקביל השתתפו בתוכנית הכשרה קבוצתית בת שנה. בתום התוכנית 75% מהמשתתפים נשארו בקבוצה, והשאר הצטרפו לחברות מובילות אחרות. סבב נוסף של התוכנית כבר נפתח, והמודל שוכפל גם בחברות אחרות.
וומנטורינג (WoMentoring) - פלטפורמה להעצמת נשים ערביות לקראת תפקידי ניהול, בהובלת מנכ"ל שטראוס מים אסתי כרמלי ובשיתוף עם עמותת־קו אימפקט. המטרה: להעניק ידע, מיומנויות, תמיכה והשראה למשתתפות על ידי מנהלות מנוסות מהחברה. "אקדמאיות ערביות מתמודדות עם תקרת זכוכית מגדרית ומגזרית, והמטרה היא לצייד אותן בכלים להתקדמות בתפקידי ניהול. אספנו קבוצה מדימה של נשים, שלמדנו מהן כמו שלימדנו אותן. למשל הבנו מהן שנשים בחברה הערבית פחות משתמשות בכלים של מיתוג עצמי ושיווק ברשת, מכך מושפעים גם הנטוורקינג וההזדמנויות התעסוקתיות הנפתחות בפניהן, אז נתנו להן כלים לפעול בתחום", מספרת שחטר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: גליה פלג)
התפתחות מקצועית וקידום תעסוקתי לחרדיות – בדצמבר 2021 נוסדה בשטראוס ישראל תוכנית הכשרה ופיתוח למנהלות מותג מהחברה החרדית בשיתוף ארגון "מובילות – מנהיגות תעסוקתית לנשים חרדיות". נשים חרדיות עם מיומנויות ופוטנציאל יוצאי דופן מקבלות הכשרה מקצועית אינטנסיבית לשיווק, תוך התמקדות בבניית מערך המיומנויות הדרוש לניהול מותג. שבע מועמדות נבחרו לתוכנית, שנערכה בהדרכת אנשי השיווק בשטראוס. במהלך 2022-2020 התקיימה תוכנית לטווח ארוך לנשים במערך הכספים של שטראוס מים לעובדות של מחלקת הגבייה והנהלת חשבונות, שנועדה לפיתוח יכולות מנהיגות והעצמה, כשמרביתה יועדה לנשים חרדיות.
בזכות פעילותה, קטפה קבוצת שטראוס שני פרסים יוקרתיים בתחרות הגיוס של ישראל: האחד לשטראוס ישראל על פרויקט "גשר לתעסוקה" לשילוב סטודנטים ערבים בתעסוקה איכותית.
הפרס השני הוענק לשטראוס מים, בזכות פרויקטים לשילוב אנשים עם מגבלה. "היכולת לעבוד משמעותית בתחושת המסוגלות והבריאות של האדם, וכשמביטים מעבר למגבלה, מדובר בטאלנט בעל יכולות נהדרות לתרום לחברה", מסבירה שחטר, ומוסיפה, שמנהלי החברה והצוות המגייס חברו ל'כל יכול' - ארגון חברתי המעסיק אנשים עם מגבלה ופיתח גם מודל ניהול ייחודי. בסיוע הארגון, הם עברו הכשרות ייעודיות, ובמקביל בוצעו התאמות נדרשות בסביבת העבודה, כמו התאמת ציוד לכבדי ראייה/שמיעה, לצד הנגשת המבנה. כך למשל לכנס החברה הובאה מנחה בשפת הסימנים וזאת לטובת עובדת כבדת שמיעה.
בפעילותה מעבירה קבוצת שטראוס מסר של כבוד והערכה לכל אדם בארגון ושומרת על זכותם של עובדיה למיצוי עצמי, להזדמנות שווה ולפיתוח. זאת מתוך האמונה שגיוון מעצים אנשים, מטפח חדשנות ותורם לתוצאות העסקיות, לצד השפעה רחבה על הקהילות שבהן פועל הארגון.