כמו סטודנטים רבים בישראל, החלה אליה עמרם (28) את לימודיה במכללה הטכנולוגית רופין, כשהאנגלית שלה ברמה לא מספיק גבוהה כדי לקרוא מאמרים בזמן הלימודים ולהתנהל בעולם התעסוקה, שבו אפילו מי שרוצה לסחור ב־eBay זקוק לאנגלית טובה, שלא לדבר על תעסוקה בחברות שמנהלות עסקים גם בחו"ל.
בחברת שברון מדיטרניאן לימיטד, מפעילת אסדות הגז הטבעי לוויתן ותמר, מבינים את הצורך הקריטי, וכחלק מפעילות ההשקעה החברתית שלה בישראל החברה פיתחה בשיתוף עם עמותת תלמ"א (תוכנית לאומית למצוינות באנגלית) תוכנית ייעודית וייחודית לחיזוק השפה האנגלית בקרב צעירות וצעירים בגיל התעסוקה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
במסגרת התוכנית נהנים הסטודנטים הבוחרים בה מקורס שמטרתו לשפר את יכולותיהם באנגלית, לפחות ברמה אחת, בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים מקובלים (תקן CEFR). את הקורסים מעבירים מורים דוברי אנגלית מעמותת תלמ"א במכללות טכנולוגיות, ובשנה האחרונה זרוע העבודה במשרד העבודה אף החלה לבחון אפשרות להפעיל קורסים דומים מטעמה.
"אחד הדברים שהכי הערכתי בקורס הוא ההתמקדות בכישורי אנגלית מעשיים בעולם האמיתי. לא למדנו רק לשנן, אלא גם איך להשתמש באנגלית במצבים שניתקל בהם בחיינו האישיים והמקצועיים - כתיבת מיילים, הצגת מצגות או עיסוק בשיחות חולין עם עמיתים או לקוחות. המיומנויות שאנו לומדים בקורס זה, ישימות ישירות לחיי היומיום שלנו. אני מאמינה, שהקורס שיפר משמעותית את הביטחון שלי בשימוש באנגלית, כולל בבחירת קריירה עתידית, ובטוחה שגם חבריי לכיתה מרגישים כך”, אומרת עמרם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
"שיתוף הפעולה בין שברון לתלמ"א במכללות הטכנולוגיות ברחבי הארץ מאפשר לסטודנטים וסטודנטיות לשפר באופן ניכר את רמת האנגלית, בדגש על האנגלית המקצועית שלהם. קידום היכולות בשפה בעל־פה ובכתב מאפשר לסטודנטים אלו להשתלב בשוק התעסוקה בתפקידים גלובליים נחשקים בחברות בינלאומיות", אומר עידו מהצרי, מנכ"ל תלמ"א.

מעבדה על גלגלים

הקורסים הללו אינם מיועדים דווקא למי שמעוניינים לעבוד בשברון, ואין בהם התחייבות כלשהי מצד המשתתפים, אבל העניין הרב שמגלים צעירות וצעירים באפשרות לעבוד על אחת מהאסדות לטיפול והפקת גז טבעי, הביא את שברון להרחיב את שיתוף הפעולה שמתקיים זה עשור עם המכללה הטכנולוגית רופין, ולראשונה לאפשר לסטודנטים שלומדים במכללה מקצועות נדרשים, להתמודד על האפשרות לעבודת קיץ והתמחות על אחת האסדות שהיא מפעילה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
שברון מפעילה בישראל תוכנית השקעות חברתית, שנבנתה בקפידה על בסיס תהליך מורכב של הערכת צרכים (Needs Assessment). במסגרת התהליך התקיימו ראיונות ומפגשים עם עשרות מחזיקי עניין, כדי להבין היכן רצוי שהחברה תפתח ותחזק שותפויות עם ארגונים ועמותות בסוגיות חברתיות וסביבתיות. בהתאם לתהליך נבחרו שלושה עמודי תווך מרכזיים – חינוך טכנולוגי (STEM), פיתוח כלכלי וסביבה, ובהם מתמקדת תוכנית ההשקעות החברתית של החברה. התוכניות לחיזוק היכולות באנגלית והלימודים במכללת רופין תומכים בנדבך של הפיתוח הכלכלי והחינוך הטכנולוגי. תוכנית נוספת שבה תומכת החברה, תוכנית להנגשת הלימודים הטכנולוגיים לתלמידים בפריפריה, באמצעות מעבדות ניידות של עמותת אופנים, מקדמת אף היא את החינוך הטכנולוגי, בדגש על מקצועות ה־STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה).
תלמידות ותלמידים רבים, שסובלים מקושי בתחומי הלימוד הטכנולוגיים, מעדיפים לעיתים להתרחק מהם וכך עלולים לפגוע בעתידם, אך יש גם מי שהאפשרות ללימודים טכנולוגיים וניסוי מעשי כלל אינה נגישה להם בשל מחסור במורים ובמעבדות במוסדות חינוך. זאת הסיבה שעמותת אופנים החליטה להנגיש את הלימודים הללו לתלמידים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, באמצעות מעבדות שנבנו על גבי אוטובוסים. במעבדות הללו יש ציוד לימודי בתחומי המדעים והטכנולוגיה: מחשבים ניידים, מדפסת תלת־ממד, מיקרוסקופים, משקפי VR ואמצעים נוספים המאפשרים למידה חווייתית ומעצימה.
האוטובוסים מגיעים במועדים קבועים לבתי הספר, ובכל שיעור כזה משתתפים כ־18 תלמידים. חגית כנפי, מנהלת בית הספר תחכמוני בטבריה, אחד מבתי הספר שבפעילות בהם תומכת שברון, אומרת: "התוכנית מאפשרת לתלמידי טבריה הזדמנות ללמידה משמעותית מתחום המדעים והטכנולוגיה ברמה גבוהה מאוד, וכך מקרבת וחושפת אותם לעולם האקדמיה. אני שמחה מאוד שבשנה הבאה התוכנית הערכית והחשובה הזו תורחב לשכבות נוספות בבית הספר, כך שיותר תלמידים ייחשפו אליה".
"עמותת אופנים מגיעה אל למעלה מ־4,000 ילדות וילדים כל שבוע, עם פעילות חדשנית ומעשירה בעולמות של חינוך מדעי וטכנולוגי. הפעילות מתאפשרת הודות לשותפויות אסטרטגיות ואמיצות, ונועדה לחשוף ולעודד את הילדים לשאוף הכי רחוק שאפשר. תמיכות ארוכות טווח כמו זו של שברון מאפשרת לנו לתכנן לטווח הארוך ולהשקיע בתהליכי עומק, שאת תוצאותיהם הטובות אנחנו רואים בשטח", אומר אלי דרור, מנכ"ל אופנים.
"שברון משקיעה מחשבה רבה בבחירת הפרויקטים החברתיים והסביבתיים שאיתם היא פועלת. נדבך קהילתי זה מצטרף לתועלות הרבות במישור הסביבתי, הכלכלי והגיאופליטי, שמהן נהנים אזרחי ישראל, בזכות הגז הטבעי". אומר עמיר בן־דוד, מנהל ההשקעות החברתיות של שברון מדיטרניאן לימיטד בישראל.