מוגש מטעם הפניקס סמארט
עולם הרכבים החשמליים משתנה ללא הרף. אם בשנים שחלפו הדגש היה על הכנסת שיפורים טכנולוגיים לתוך הרכב והגדלת טווח הנסיעה של הסוללה, נראה שהדבר החם הבא בעולם הרכב החשמלי הוא טכנולוגיית הטעינה האלחוטית.
מה הבשורה הגדולה של טעינה אלחוטית?
ממש כמו טעינה אלחוטית של סמארטפון, כך הבשורה של טעינה אלחוטית ברכב החשמלי (הקרויה גם טעינה אינדוקטיבית) היא הפשטות והנוחות. אפשר להטעין את הרכב במהירות, בלי להתעסק עם כבלים או עם עמדת הטעינה. פשוט מחנים את הרכב, ופד ההטענה המצוי על הקרקע מתחיל לעשות את העבודה. יתרון נוסף של טעינה אלחוטית הוא ביכולת להטעין את הרכב במנות קטנות, בנקודות עצירה כמו למשל ברמזור או במגרש החנייה.
כמובן שלא הכול ורוד: נכון להיום, מהירות הטעינה האלחוטית עדיין יותר נמוכה ביחס לטכנולוגיית הטעינה הקווית, אך השאיפה היא לצמצם את הפער ככל שהטכנולוגיה תלך ותתקדם. לצד האתגר הטכנולוגי, צריך לצלוח את האתגר הרגולטורי: לכל מדינה עשויים להיות תקני בטיחות ותקנות משלה, שמערכות הטעינה האלחוטיות יצטרכו לעמוד בהם.
בנוסף, צריך לייצר סטנדרטיזציה שתאפשר לחברות לפתח פתרונות טעינה אלחוטיים שיתאימו לדגמים וליצרנים שונים.
ויש כמובן את האתגר הכלכלי: המחיר הגבוה של ציוד הטעינה האלחוטי, שצפוי לצנוח תוך מספר שנים ככל שהטכנולוגיה תיכנס לשימוש נרחב יותר. כך או כך, כמו שנראה בהמשך הטכנולוגיה לא עוצרת, והיא מתקדמת בצעדי ענק אל עבר עתיד נטול כבלים.
טעינה אלחוטית: איך זה עובד?
מערכת הטעינה האלחוטית כוללת פד טעינה שמצוי על הקרקע. המערכת מעבירה אנרגיה חשמלית לעבר המכונית באמצעות שדה אלקטרומגנטי, שנוצר בין הסליל במשדר שמצוי מתחת לקרקע והסליל במקלט שהותקן בתחתית הרכב.
מתי הטכנולוגיה תהיה מוכנה לשימוש?
מרוץ הטעינה האלחוטית נמצא בעיצומו: מצד אחד, חברות רבות עוסקות בפיתוח מתמשך של טכנולוגיות טעינה אלחוטית ושיפור שלהן. כך למשל נעשה ניסיון להגדיל את הספק הטעינה ולשדרג את מהירותה. מצד שני, חלק מיצרניות הרכבים כבר פועלות כדי להתאים את הדגמים החשמליים לטכנולוגיית הטעינה החשמלית, על מנת שיוכלו לתמוך בה כאשר היא תהיה מוכנה.
מתי כל זה אמור לקרות? למרות שאי אפשר לשים את האצבע על תאריך מדויק, התחזיות השונות יכולות לספק אינדיקציה: לפי חלק מההערכות, שוק הטעינה האלחוטי הגלובאלי צפוי להגיע ליותר מ- 825 מיליון דולר בשנת 2027. לפי דוח של חברת IDTechEx, עד שנת 2033 שוק זה צפוי לגלגל יותר מ- 6 מיליארד דולר. ובשורה התחתונה, לפי ההערכות טכנולוגיית הטעינה האלחוטית צפויה בשנים הקרובות להבשיל, ולייצר עוד קפיצת מדרגה בעולם הרכבים החשמליים.
3 צפייה בגלריה
רכב חשמלי הפניקס
רכב חשמלי הפניקס
(שאטרסטוק)
האם בקרוב הרכב ייטען תוך כדי נסיעה?
בימים אלה פועלים מיזמים שכבר עובדים על הדבר הגדול הבא: טעינת הרכב תוך כדי נסיעה בכביש. הטעינה מתאפשרת באמצעות התקנת תשתית אלחוטית מתחת לכביש, לצד התקן מיוחד ברכב החשמלי המאפשר לו להיטען תוך כדי נסיעה. לא צריך להרחיב במילים על הפוטנציאל העצום של טעינה מהסוג הזה: טכנולוגיה זו עשויה לייתר כמעט לחלוטין את הצורך לחפש עמדת טעינה, ובאופן תיאורטי תאפשר לרכב לנסוע כמעט ללא הגבלה. ממש כמו רכב המבוסס על מנוע בנזין, עם מיכל דלק שלעולם לא נגמר. בנוסף, "טעינת כביש" תאפשר בהמשך להקטין משמעותית את גודל הסוללה, מה שיחסוך בעלויות ובמשקל.
בשנים האחרונות חרדת הטווח ממילא הולכת ופוחתת, בשל הגדלת טווח הנסיעה של הרכבים החשמליים. האם היא תצא בקרוב לגמרי מהלקסיקון? מספר חברות כבר החלו בפיתוח "טעינת כביש", חלקן ישראליות. ובקיצור, יש למה לחכות.
גם הביטוח עובר התאמה
שוק הרכבים החשמליים ממשיך להתרחב, ולצד ההשלכות על חוויית הנהיגה המעבר לרכב חשמלי משפיע גם על המעטפת הביטוחית. כדי לקבל הגנה מלאה ומתקדמת, על הביטוח לכלול רכיבים המותאמים למאפייניו הייחודיים של הרכב החשמלי. מסיבה זו ביטוח מקיף לרכב חשמלי מבית הפניקס מאפשר לכם ליהנות מכל העולמות: מצד אחד מביטוח מקיף הכולל הגנה מפני מגוון סיכונים, שבהם תאונה, גניבה, נזקי רעידת אדמה ועוד – ומצד שני מהרחבות ייעודיות המותאמות לרכבים חשמליים. כך למשל ביטוח מקיף לרכב חשמלי של הפניקס כולל שירותי גרירה ודרך לרכב חשמלי (כולל גרירה לעמדת טעינה קרובה בעת התרוקנות הסוללה), כיסוי לציוד הטעינה במקרה של נזק מתאונה וגם כיסוי לסוללת הרכב מתאונה.
ומה בנוגע לעמדת הטעינה עצמה?
מה קורה במקרים בהם העמדה גרמה נזק לצד ג'? במיוחד עבור כך, קיים ביטוח גם עבור העמדה, המכסה נזקים שנגרמו לצד ג' כתוצאה משימוש בעמדת הטעינה. הרחבת ביטוח זו משלימה את ביטוח הרכב החשמלי ומספקת שקט נפשי מקיף לנהגים.
הטכנולוגיה של הרכבים החשמליים ממשיכה להתפתח, ולשדרג את חוויית הנהיגה והטעינה. עד הפיתוח הגדול הבא (וגם אחריו) חשוב לרכוש ביטוח מקיף ייעודי לרכב חשמלי, שיספק לרכב המתקדם שלכם את ההגנה הטובה ביותר.
פורסם לראשונה: 15:44, 17.06.24