חברת הנדל"ן המשפחתית הוותיקה צרפתי צבי ובניו הייתה מהראשונות שפעלו בתחום ההתחדשות העירונית, והיא כיום מהחברות המובילות בו, בדגש על פרויקטים גדולים של פינוי-בינוי. החברה מקדמת כיום יותר מ־1,200 יח"ד חדשות בשמונה פרויקטים של פינוי־בינוי, הנמצאים כולם בשלבים מתקדמים – שלושה בבנייה ושיווק וחמישה נוספים בשלבי הפקדה סופיים. המלאי הכולל של החברה בתחום ההתחדשות העירונית כולל יותר מ־5,500 יח"ד הנמצאות בשלבי תכנון ובנייה.
פרויקט החברה באזור הוא הראשון ביישוב שנעשה במסגרת פינוי־בינוי והחל להיבנות לפני כשנה. במסגרתו הרסה החברה 64 דירות בשני מבני רכבת, ובונה במקומם שני מגדלים בגובה 23 קומות שיהיו הגבוהים ביישוב ויכללו 280 דירות. שלב ב' של הפרויקט יכלול הריסת מבנה רכבת נוסף ובניית מגדל שלישי ובו 80 דירות, כאשר בסך הכול ייבנו במתחם 390 יח"ד.
3 צפייה בגלריה
אזור
אזור
אזור
(הדמיה: זיתוני הדמיות אדריכליות)
לחברה ארבעה פרויקטים נוספים של פינוי-בינוי שנמצאים בשלבי הפקדה סופיים, שניים מהם בראשון לציון ושניים נוספים ברמת גן. הפרויקט המתקדם ביותר בראשון לציון כבר אושר להפקדה, ובמסגרתו תבנה החברה 450 יח"ד חדשות ברחוב ירושלים במרכז העיר, בארבעה מגדלים בני כ־30 קומות, בעירוב שימושים שיכלול מגורים, מסחר ותעסוקה. מדובר באחד מהפרויקטים הראשונים של פינוי-בינוי שאושרו במרכז ראשון לציון. בנוסף בונה כיום החברה שני פרויקטים של התחדשות עירונית – ברעננה עם 48 יח"ד ובבת ים עם 57 יח"ד.
צרפתי צבי ובניו היא חברה משפחתית שהוקמה לפני 53 שנה, והיא חברה ציבורית בורסאית מפוקחת כבר כמעט 30 שנה. היא מבצעת בעצמה את הבנייה בשלל הפרויקטים של החברה, היא פועלת בעיקר באזור המרכז המבוקש, ומחזיקה בצבר פרויקטים וקרקעות משמעותי. לאורך השנים מחזיקה החברה באסטרטגיה שקולה וסולידית, המתבטאת בין היתר בהימנעות מעסקאות מסוכנות ומינוף מוגזם, דבר אשר בא לידי ביטוי בחוסן הכלכלי וביציבות הפיננסית של החברה, וכן בגיוון תחומי העיסוק ובמבט לטווח הארוך. החברה מתמקדת בבניית פרויקטים למגורים במרכז הארץ, בנייה חדשה והתחדשות עירונית, וכן בפרויקטים גדולים של מסחר ותעסוקה, ומחזיקה במלאי רחב של דירות בבנייה ובשיווק ובמלאי גדול עוד יותר של דירות ושטחי תעסוקה ומסחר, הנמצאים בשלבי תכנון שונים.
לדברי רפי צרפתי, מנכ"ל משותף בחברת צרפתי צבי ובניו, "החברה פועלת בתחום ההתחדשות העירונית כדרך המאפשרת קידום של פרויקטים גדולים במרכזי הערים ובאזורי הביקוש, היכן שכבר כמעט לא ניתן למצוא קרקעות זמינות לבנייה. בשנים האחרונות חיזקנו משמעותית את המחלקה העוסקת בתחום ועיבינו אותה על מנת להגדיל את כמות הפרויקטים ויחידות הדיור בפרויקטים גדולים של פינוי־בינוי".
3 צפייה בגלריה
רפי צרפתי, מנכ"ל משותף צרפתי צבי  ובניו
רפי צרפתי, מנכ"ל משותף צרפתי צבי  ובניו
רפי צרפתי, מנכ"ל משותף צרפתי צבי ובניו
( צילום: אילן בשור)
צרפתי אומר, כי החברה רותמת את ניסיונה הרחב ואת היכולות המגוונת שלה לטובת קידום פרויקטים גדולים של פינוי־בינוי. לדבריו, "קידום פרויקט של התחדשות עירונית הוא דבר ארוך ומורכב, הוא כרוך בתהליכים משמעותיים של תכנון ארוך טווח, רתימת הדיירים והליווי שלהם ברמה היומיומית וכן שילוב בין גורמים רבים למען קידום והצלחת הפרויקט. רק חברות שיש להן עומק אמיתי וניסיון של עבודה בשטח, יכולות לעמוד בתהליכים האלה ולהגיע לתוצאה חיובית של פרויקטים שמתקדמים, מקבלים היתר ונבנים. הניסיון שלנו בבניית מתחמי תעסוקה, מסחר ומבני ציבור מסייע לנו להתמודד בהצלחה מקסימלית עם האספקטים האלה, שקיימים כיום במרבית הפרויקטים של ההתחדשות העירונית. העובדה כי החברה היא גם המבצעת בפועל של הבנייה, נותנת לנו שליטה מלאה על התהליך והבטחה לאיכות הבנייה הגבוהה שאנו יודעים לספק".

"הדיירים הם שותפים לדרך מהיום הראשון"

אחד הדברים שמאפיינים את פעילות החברה בפרויקטים של התחדשות עירונית בכלל ופינוי-בינוי בפרט, זו המעורבות האישית של החברה מהרגע הראשון והקשר הישיר בינה ובין בעלי הדירות בפרויקט. לדברי צרפתי, "הדיירים הם שותפים לדרך מהיום הראשון, אנחנו מחוברים אליהם ופועלים יחד איתם, ויש להם קשר ישיר וקו פתוח לגורמים הבכירים בחברה. אין מצב שבעל דירה לא יודע מה הסטטוס, לא יודע למי לפנות בשאלות או לא נענה. לאחרונה קיימנו כנס דיירים בפרויקט פינוי-בינוי גדול מאוד שאנו עובדים עליו בעיר באזור נשר עם כ-180 בעלי דירות, וכבר בכנס הראשון קיבלנו את חתימותיהם של למעלה מ-50% מבעלי הדירות. זאת תוצאה יוצאת דופן, והגענו אליה בגלל אופן העבודה שלנו, החיבור, שיתוף הפעולה, האמינות והשקיפות המלאה מול הדיירים".
3 צפייה בגלריה
חנה שנס
חנה שנס
חנה סנש
(הדמיה: deco-a)
ומה צופן בחובו העתיד? "התחדשות עירונית היא צו השעה", מסכם צרפתי. "רק לאחרונה ראינו את המשמעות והתוצאות הקשות של רעידת אדמה גדולה, כפי התרחשה בטורקיה, זו סכנה גדולה לישראל ורק עניין של זמן עד שגם פה תהיה רעידת אדמה בסדר הגודל הזה. לצערי, נראה שעד שלא יקרה אסון שיעלה בחיי אדם, נמשיך להתמודד עם חסמים כבדים, ולא נקבל את הדחיפה החזקה שצריך בתחום".
צרפתי מסכם ואומר, כי "השנים הקרובות אמורות להתאפיין במעבר של עיקר ההתחדשות העירונית מתמ"א 38 לפינוי־בינוי. מדובר בסוג אחר של פרויקטים, גדולים, מורכבים וממושכים, שמערבים בתוכם תשתיות, מבני ציבור, עירוב שימושים ועוד, וכמובן, קשר עם מאות דיירים בכל מתחם. כמות החברות שעושות זאת כיום ויכולות להציג הצלחות מוכחות היא קטנה, ואנו גאים להיות מהחברות הבודדות והמובילות, שכבר יש להן פרויקטים גדולים בביצוע ובהפקדה, ועוד רבים אחרים בשלבי תכנון".