המחאה ליד המעון בבלפור, אמש
(צילום: משה מזרחי , SES, יעל פרידסון )
פעילים בולטים במחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיבו לפרסום אמש (יום א') בחדשות כאן, ולפיו השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ביקש ממפקד מחוז ירושלים דורון ידיד להזיז את מוקד המחאה, וזה בתגובה הודה שהשוטרים מחמירים בעניין עטיית המסכות בהשוואה לאירועים אחרים.
רועי פלג, שישן במאהל המחאה ליד מעון ראש הממשלה: "אם מיקום ההפגנה לא מתאים לשר לביטחון ראש הממשלה אמיר אוחנה, נשמח להציע לו פתרון - הזזה של ראש הממשלה מכסאו וממעונו שבבלפור. אני מבטיח שגם ההפגנה תיעלם".
6 צפייה בגלריה
 ניצב ידיד והשר אוחנה
 ניצב ידיד והשר אוחנה
ניצב ידיד והשר אוחנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מתברר כי אוחנה פנה גם למשרד הבריאות בניסיון לבלום את המחאה, כפי שנחשף בהקלטה נוספת שלו. "דיברתי עם מנכ"ל הבריאות. אמרתי לו תציף את זה, תעבירו את זה אנחנו לא יכולים להמשיך את הדבר הזה. ופה אני מדבר על שני אלמנטים - בלימת הנגיף והסדר הציבורי והחיים של התושבים שאינם עוד. פשוט תחזירו את החיים לתושבים".
אמיר השכל, ממובילי המחאה שמעצרו לפני כמה שבועות הסעיר את הפעילים, הוסיף כי "במדינה מתוקנת ראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה היו פועלים לפטר לאלתר את השר אוחנה מיד לאחר שנחשפה ההקלטה המלמדת שעל כיסא השר לביטחון פנים יושב אדם בלתי ראוי אשר משרת את אדוניו, ראש הממשלה הנאשם בפלילים".
"אוחנה הוא שר שלא בוחל בהתנהלות אסורה של שימוש שלא כדין בכוח המשרה ומשיקולים זרים, לטובת הדחת מפקד המחוז ובכירי המשטרה לפעול נגד מפגיני בלפור", הוסיף השכל. "מפקד המחוז פועל לרצות את השר, נוהג באפליה בלתי חוקית ומתפאר על כך בפני השר שאמור להחליט מי יהיה המפכ"ל הבא. ההתנהלות שנחשפה - הן של השר והן של מפקד המחוז - ראויה לחקירת משטרה ומח"ש. אנו קוראים לראש הממשלה החליפי בני גנץ ושרי מפלגת כחול לבן לא לעמוד מנגד למול תופעה חמורה זו. נמשיך במשימה לנקות את השלטון מהשחיתות".
6 צפייה בגלריה
אמיר השכל
אמיר השכל
אמיר השכל. "דרושה חקירת מח"ש"
(צילום: שלו שלום )
ישי הדס, מארגון "קריימיניסטר" הוסיף: "מופתעים מציטוט השיחה? אנחנו ממש לא. הקשר הפוליטי בין ידיד לאוחנה היה ידוע. מהרגע שידיד אמר 'הפגנה של שמאלנים' הבנו את הסיפור. מנסים לחסל אותנו כבר קרוב לארבע שנים. לא יצליחו. במיוחד לא היום. כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ. יש כבר תביעות אזרחיות נגד המכת"זיות".
עו"ד גונן בן יצחק, שעוכב בהפגנות וייצג גם עצורים אחרים, אמר: "העניין הזה ריחף באוויר שאוחנה לוחץ על הפיקוד של מחוז ירושלים. אני אומר 'צדקנו', אבל לא בשמחה. מישהו שם מטרה לשבור את המחאה ואני רואה את האופן שבו המשטרה מתנהלת כלפי החבר'ה הצעירים עם המכת"זיות המיותרות. השר קבע ויש לחץ מלמעלה. הם מנסים לרצות אותו על חשבון המפגינים. מחוז ירושלים מוכתם היום כמי שפועל על בסיס פוליטי. במקום שהמשטרה תהיה ממלכתית".
(צילום: אבי חי)
6 צפייה בגלריה
עו"ד גונן בן יצחק
עו"ד גונן בן יצחק
עו"ד גונן בן יצחק
(צילום: ליהי קרופניק)
"אמר לי היום פעיל מוכר שהוא ראה דוחות פעולה של הבלשים במהלך ההפגנה והכותרות היא 'הפגנת השמאל'", הוסיף בן יצחק. "איזה ארגוני שמאל עומדים מאחורי ההפגנות? למשטרת ישראל אין את הזכות לקבוע שמדובר בהפגנה פוליטית. ברגע שזו הפגנה עממית אי אפשר לקבוע את זה. המשטרה היא לא צד. היא ארגון ממלכתי. היא לא יכולה לתייג את ההפגנה כהפגנת שמאל. אסור שהמשטרה תהיה פוליטית".

"נפגעה לי השמיעה באוזן מהמכת"זית"

כלנית שרון (31) מתל אביב, שנפגעה בהפגנה ליד בלפור ביום חמישי האחרון, סיפרה: "הייתי חלק מהאנשים שהובילו את צעדת הפרחים שבה חילקנו פרחים למשתתפים ושוטרים. הייתה התארגנות של קבוצת 'הבעלבתים' ועוד קבוצות, שהתכוונו שההפגנה תסתיים ב-23:00 בשקט מוחלט כאקט סולידרי במטרה לא להפריע לשכנים שגרים באזור.
"בסביבות 23:30 השתרר שקט ואנשים ישבו על הכביש בכיכר. לאחר שהמשטרה כרזה שההפגנה בלתי חוקית עזבנו אני וחבריי מקבוצת הבעלבתים את רחוב אגרון והתיישבנו ליד גן העצמאות, כי תכננו לישון בבלפור. הייתה יום הולדת של אחד החבר'ה וכנראה במקביל התחיל הפינוי למעלה בכיכר פריז.
"כשניסינו לעבור לגן העצמאות עצמו, מנעו מאיתנו לצאת לשם ונשארנו לשבת על המדרכה, עד שקבוצת שוטרי מג"ב ביקשה שנעזוב גם את המקום הזה. תוך כדי שאנחנו יורדים את רחוב אגרון הבחנו בהמון שרץ מכיוון כיכר פריז ומכת"זיות רודפות אחריהם. ניסינו לעזוב אבל שורת מג"בניקים דחקה אותנו יחד עם שאר הקהל ונותרנו כלואים בין שתי שורות של שוטרים ללא יכולת לצאת ממנה. ואז הגיעו המכת"זיות והתחילו להתיז עלינו מים כשאנחנו מתחבאים מאחורי אחד הרכבים".
6 צפייה בגלריה
כלנית שרון
כלנית שרון
"הרגשתי שהגוף לא מגיב אחרי פגיעת המכת"זית". כלנית שרון
(צילום: הדר אלפסי)
6 צפייה בגלריה
כלנית שרון
כלנית שרון
הפגיעה בפניה של כלנית שרון
כלנית המשיכה: "נפגעתי פעמיים מזרנוק בפעם הראשונה קיבלתי זרם לאוזן באופן ישיר ואיבדתי שיווי משקל. לא נפלתי אבל הרגשתי שהגוף שלי לא מגיב לי. חבר שהיה לידי גם איבד את המשקפיים מהזרם והיה קצת אבוד. ניסינו לאסוף את עצמנו ואז הגיע הזרם השני, שפגע בי בראש באופן ישיר. מהעוצמה של הפגיעות נוצר לי בקע בעור התוף והופיעה לי בליטה בפנים.
"לאחר שלא הצלחתי לישון כל הלילה מהנוזלים שירדו לי מהאוזן, חבר שלי לקח אותי למיון ואובחנתי עם בקע בעור התוף. הרופא אמר לי שזה יחלים תוך חודש אבל עליי לעשות בדיקת שמיעה שתאמוד את הנזק. אני לא שומעת טוב באוזן שמאל מילדות ועכשיו נפגעה לי השמיעה באוזן ימין".
6 צפייה בגלריה
מפגין נפגע בפניו מהתזת מים של מכת"זית
מפגין נפגע בפניו מהתזת מים של מכת"זית
שימוש במכת"זית בהפגנות
(צילום: יובל יאירי)
סילוני המים שנורים ממכונית ההתזה של המשטרה הם אמצעי פיזור הפגנות קלים ועדינים יחסית, ואינם עונים להגדרה של אלימות משטרתית. אמצעים אלו נמצאים בשימוש המשטרה כבר עשרות שנים ומותרים על פי חוק. בהפגנות אחרות המשטרה משתמשת לעתים בכוח רב יותר הכולל בואש, גז מדמיע ורימוני הלם. מפגינים שאינם מורגלים בסיטואציה של הפרת סדר עלולים לחוות את פיזור ההמון על ידי סוסים וזרנוקי מים כאירוע מאוד אלים, אך במדרג הכוח אלו אמצעים קלים יחסית למרות הסיכוי להיפגע ולהיפצע מהם.
גורם במשטרה אמר ל-ynet כי "מדובר בכלי שנעשה בו שימוש במשטרות בכל רחבי העולם. זה אמצעי שידוע כאמצעי לפיזור הפגנות. האמצעי הזה הוא חלק מסל הכלים של המשטרה להתמודדות עם מפרי סדר. מדובר בכלי שאינו קטלני, ואנו מעדיפים להשתמש במכת"זית על מנת להימנע ממגע פיזי בין שוטרים למפרי הסדר שבו הסיכון לפגיעה באזרחים גבוה יותר. הזרם של המכת"זית מיועד להרחקת מפירי סדר ולא לכיוון השמיים. מפעילי המכת"ז הם שוטרים שעוברים הכשרות ייעודיות והם פועלים על פי נוהל הפעלה מסודר. מפגינים שבוחרים להיעמד ישירות תחת הזרם וממול המכת"זית עלולים להיפגע".
ביום חמישי האחרון תיעד יובל יאירי (59) מירושלים פגיעה ישירה של סילון מים בראשו של אחד המפגינים. יאירי סיפר: "חזרתי הביתה ביום חמישי בלילה רטוב ועברתי על החומרים שהיו לי בטלפון מהערב, ומצאתי את הסרטון שצילמתי בהילוך איטי - כשהנייד שלי עטוף בשקית ניילון כדי לשמור עליו מהמים".
(צילום: אבי חי)
לדברי יאירי, "הסרטון הזה ממחיש כמה מסוכנת פגיעה כזו של זרם מים חזק בפרצוף, ואם לא היו החברים שלו מאחוריו שעליהם הוא נפל, הוא היה יכול לדפוק את הראש שלו על המדרכה וזה היה נגמר אחרת לגמרי".
ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל משתמשת במגוון אמצעים לפיזור הפרות סדר על פי מדרג ובהתאם לנהלים סדורים. מכלית ההתזה היא אחד מהאמצעים האפקטיביים לפיזור הפרות סדר, אמצעי שיעילותו הוכחה ונמצא בשימוש משטרות רבות בעולם. המכת"זית הינו אמצעי במדרג נמוך ואינו מהווה סכנה לבני אדם ולסביבה ומטרת השימוש בו היא דווקא להקטין למינימום ההכרחי את החיכוך בין כוחות המשטרה ומפרי הסדר שבהן טמון פוטנציאל היפגעות גבוה יותר בעת פיזור ההפגנות".
לפי המשטרה, "השימוש במכת"זית מבוצע לאחר ניסיונות אחרים לפזר את הפרת הסדר ונועד לשמור על החוק והסדר הציבורי ולהפסיק חסימות צירים, התפרעויות אלימות וכיו"ב. נמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא נאפשר הפרות סדר והתפרעויות אלימות, ונעשה שימוש מידתי ומקצועי באמצעים העומדים לרשותנו לפיזור הפרות סדר המבוצעות בניגוד לחוק".
פורסם לראשונה: 23:14, 26.07.20