המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) פנה לכלל מדינות ארה"ב וביקש מהן להיערך לאפשרות שהפצה מוגבלת של חיסון לנגיף הקורונה תתחיל כבר בסוף אוקטובר, כלומר בתוך פחות מחודשיים. את המכתבים ששלח ה-CDC לפקידי בריאות ב-50 המדינות של ארה"ב ובחמש ערים גדולות חשף אמש (ד') העיתון "ניו יורק טיימס".
3 צפייה בגלריה
"בקשה דחופה לסיוע". נערכים להפצת החיסון לקורונה
"בקשה דחופה לסיוע". נערכים להפצת החיסון לקורונה
"בקשה דחופה לסיוע". נערכים להפצת החיסון לקורונה
(צילום: AP, John Cairns, University of Oxford)
העובדה שלוח הזמנים הצפוף הזה קרוב כל כך למועד הבחירות בארה"ב, שייערכו ב-3 בנובמבר, מעלה בארה"ב חשד שמדובר בניסיון של ממשל טראמפ להביא למה שמכונה "הפתעת אוקטובר", כינוי לשינוי דרמטי של הרגע האחרון בקמפיין הבחירות שיטה את הכף לטובת אחד המועמדים.
טראמפ מקווה שהכרזה על פיתוח של חיסון, אפילו אם טרם יופץ בפועל ברחבי ארה"ב, תספק לו הפתעה שכזו, וזאת כמובן על רקע הפיגור שלו בסקרים, שמלמדים גם על חוסר שביעות רצון גבוה מהאופן שבו טיפל במגפת הקורונה. בארה"ב נדבקו בנגיף כבר יותר משישה מיליון איש, ומתו כ-185 אלף חולים.
ב-CDC הדגישו בעקבות חשיפת הפנייה לרשויות המקומיות שמדובר רק בהיערכות לאפשרות שכזו, שלא בהכרח תתגשם. המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות, אנתוני פאוצ'י, אמר אתמול בראיון לרשת MSNBC כי בנובמבר או בדצמבר יהיה מספיק מידע מהניסויים הקליניים שנערכים כעת על מנת להבין אם החיסונים שמפותחים בטוחים ויעילים.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נאום ב הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב הבית הלבן ארה"ב
דונלד טראמפ נאום ב הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב הבית הלבן ארה"ב
מקווה שחיסון יציל לו את הבחירות. טראמפ
(צילום: AP)
לפי המסמכים שנחשפו ב"טיימס", ב-CDC נערכים לאפשרות שחיסון אחד או שניים יהיו זמנים בכמויות מוגבלות כבר בסוף אוקטובר. במסמכים נאמר שהחיסונים הללו צריכים להיות מסופקים בחינם לקבוצות בסיכון גבוה מהנגיף, כמו צוותים רפואיים, אנשי כוחות ביטחון ועובדי בתי אבות.
"כחלק מהיערכות ראשונית, ה-CDC סיפק למדינות השערות תכנוניות מסוימות בזמן שהן עובדות על תוכניות ספציפיות להפצת החיסון, כולל האפשרות שבאוקטובר או נובמבר יהיו כמויות מוגבלות שלו", מסרו ב-CDC בתגובה לחשיפה.
ראש ה-CDC, רוברט רדפילד, שלח ב-27 באוגוסט מכתב לרשויות המקומיות שבו אמר כי המדינות צריכות להיערך "בעתיד הקרוב" לכך שתאגיד McKesson יפנה אליהן להפצת החיסון. התאגיד, הוא אמר, פנה ל-CDC וביקש להפיץ את חיסון במקומות מסוימים, כמו בתי חולים.
3 צפייה בגלריה
"התפרצות בחורף תהיה קשה יותר". ד"ר רדפילד
"התפרצות בחורף תהיה קשה יותר". ד"ר רדפילד
ראש ה-CDC רוברט רדפילד. "פטור מדרישות לא יפגע בבטיחות החיסון"
(צילום: Getty Images)
"ה-CDC מבקש בדחיפות סיוע בזירוז הליכי הבקשות להפצת (החיסון) במתקנים כאלו, ובמידת הצורך, מבקש לשקול הסרת דרישות שעלולות למנוע מהמתקנים הללו להיות פעילים עד 1 בנובמבר 2020", כתב רדפילד. הוא הדגיש שמתן פטור מדרישות מסוימות לא יפגע בבטיחות או ביעילות של החיסון. במסמכים של המרכז צוין כי האספקה של החיסונים צפויה לגדול משמעותית בשנה הבאה.
בראיון לאתר Yahoo Finance אמר רדפילד כי אנשיו נערכים "למה שאני מצפה שיהיה המציאות, שיהיה לנו חיסון זמין אחד או יותר בנובמבר, בדצמבר". ג'יימס בלומנסטוק, סגן נשיא איגוד מומחי הבריאות המקומיים בארה"ב, אמר כי ה-CDC מקדם "לוח זמנים אגרסיבי, אך הכרחי".
כמה מומחי בריאות הביעו חשש מהניסיון לזרז את פיתוח החיסון, ומציינים כי שלב הניסויים האחרון בחיסונים שמפותחים כעת עדיין לא הסתיים, ובמקרה הטוב נמצא רק באמצע התהליך. מומחים שונים אמרו לסוכנות הידיעות AP שאין להם מושג כיצד יהיה עוד לפני נובמבר מספיק מידע על יעילותם ובטיחותם של החיסונים.
"להיות מוכן זה סביר. לעגל פינות בשלב השלישי של הניסויים, לפי שאתה מקבל את המידע שאתה צריך, זה לא", אמר ד"ר פול אופיט, מומחה לחיסונים מבית החולים לילדים בפילדלפיה, שיושב בוועדת החיסונים של ה-FDA.