הפחד הגדול ביותר מניתוח פנים וצוואר, היום כמו בעבר, הוא לסיים את הניתוח עם תוצאה 'עשויה מידי'. כאשר מוסיפים לכך את החשיפה ברשתות החברתיות, הפחד הופך לממשי הרבה יותר.
ניתוח מתיחת פנים השתנה מאד במשך השנים, פעם מתחו את העור עצמו והתייחסו פחות לרקמות העמוקות בפנים. מתיחת העור בלבד אינה יעילה והובילה למראה מתוח ומשוך לאחור. השיטות שפותחו במשך השנים מותחות את הרקמה שמתחת לפני העור, הנקראת SMAS, אשר עוטפת את שרירי הפנים ונמצאת מעליהם. כאשר אנחנו מחייכים, השרירים זזים בהרמוניה בעזרת רקמה מחברת זו. בתהליך ההזדקנות, רקמת ה-SMAS היא זו שמאבדת אחיזה מעצמות הפנים וצונחת, ואיתה גם העור שמעליה, אשר נמשך כלפי מטה ונותן לפנים מראה מבוגר יותר.
שיטת מתיחת הפנים הנפוצה בישראל ב-20 השנים האחרונות התמקדה בקיפול ומתיחת רקמת ה-SMAS תחת העור. על אף ששיטות לטיפול ברקמות עמוקות יותר כבר נידונו בעבר, ניתן לראות בשנים האחרונות חזרה שלהן לתודעה ולחדרי הניתוח מסביב לעולם. על רקע הבנה טובה יותר של האנטומיה ותהליך ההזדקנות, פותחה לאחרונה שיטה מתקדמת המותחת את רקמת ה-SMAS באופן שונה ממה שנעשה עד היום, אשר נקראת Deep Plane Facelift. מדובר בניתוח חדיש יחסית בעולם, המבוסס על שיטות קודמות, אשר מחזיר את הרקמות למקומן באופן טבעי ומספק מענה לאזור הלחיים וקו הלסת שצנחו ומאפשר ככל הנראה תוצאות לזמן ארוך - תוצאות אשר שיטות קודמות לא הצליחו לספק בחלק מהמקרים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הניתוח החדש משלב לעתים קרובות ניתוחים נוספים כגון הרמת גבות, עפעפיים, הרמת שפה והזרקת שומן עצמי, מתוך מטרה להעניק מראה הרמוני ופרופורציות בין היחידות האסתטיות של הפנים והצוואר. שוחחנו עם ד"ר אמיר עינבל, שהתמחה בשיטות אלו באוסטרליה ובארה"ב במשך מספר שנים, על מנת לדעת יותר על השיטה המדוברת.

בשוק בו קיים מענה של מכשור והזרקות בלבד, מדוע צריך ניתוח?

״נכון שאפשר לעשות המון בעזרת חומרי מילוי ומכשירים", אומר ד"ר עינבל. "באופן כללי הם מאפשרים הרמה של הרקמות, ממצקים את העור, מוסיפים לו ברק וחיוניות אבל עד גבול מסוים", לדבריו. "אך בנקודה מסוימת האפקט שלהם עלול להביא למראה מנופח, נוקשה, מעוות ולא טבעי שקשה מאד לתקן. ישנם גם אזורים שמכשירים וחומרי מילוי יעילים פחות, כמו בצוואר. הניתוח משלים ונותן ייסוד מוצק וטבעי להזרקות ומכשור, מפני שבניתוח למעשה מעוצבות ומוחזרות הרקמות למקומן הטבעי ונותנות לפנים מראה צעיר של משולש או פירמידה הפוכה ולא מנופח הנותן מראה מלבני ולא טבעי או מה שאני קורא לו מראה ללא גיל ברור או ageless".

ההבדל המהותי בין שיטה העמוקה למתיחת פנים לא-עמוקה

ד"ר עינבל מסביר כי "למעשה, בניתוח מתיחת פנים לא מותחים את עור הפנים בכלל. מתיחה של העור עלולה לגרום לו לנזק ולהצטלקות בעייתית. בניתוח העור מונח מחדש ונפרס על הרקמה העמוקה (SMAS) אשר היא זו שעברה מתיחה. בניתוח למעשה מפרידים ומרימים את העור מה-SMAS, כמו שמרימים שמיכה. כעת עובר הניתוח למתיחת רקמת ה-SMAS. בשיטת מתיחת הפנים הלא-עמוקה, נהוג לקפל ולתפור מחדש את ה-SMAS באופן מתוח. הניתוח נחשב בטוח יותר מאחר שעצבי הפנים עמוקים מתחת לשרירים ומוגנים. בשיטה העמוקה, שכבת ה-SMAS מורמת מעל שרירי הפנים והעצבים תחתם. שיטה זו מורכבת יותר, מה שמצריך מנתח עם מיומנות גבוהה לאזור זה, אך תוצאותיה ככל הנראה ארוכות טווח ומאפשרות חופשיות משמעותית לעיצוב טבעי והרמוני של הפנים".

המפתח לתוצאה טובה יותר - שילוב הזרקות ומכשור טכנולוגי במתיחת פנים

מתוך הבנה כי הניתוח לבדו מוביל לתוצאה לא שלמה מבחינת מרקם העור של הפנים, החליט ד"ר עינבל להצטרף לטרנד העולמי ולשלב בין ניתוח להזרקות ושימוש במכשור טכנולוגי מתקדם. ״הבנו עם השנים שלניתוח עצמו חסר משהו. ניתוח ה-Deep Plane Facelift מטפל ברקמות שצנחו ושיפר את זווית הצוואר, קו הלסת, מיקום הלחיים ועודף העור, אבל לא טיפל בנפחים חסרים שהתדלדלו בפנים ובמרקם העור ובחיות שלו", אומר ד"ר עינבל. "בדיוק בגלל זה החלֿטתי לשלב, באמצעות מימוש פילוסופיית ה-SILC: שילוב של ניתוח (Surgery), הזרקות של חומרי מילוי לשיפור נפחים חסרים ומרקם העור (Injectables), מכשור טכנולוגיות מתקדמות כגון IPL, לייזר, אולטרסאונד ועוד (Light and Energy), וטיפולי פנים מתקדמים עם חומרים ביו-אקטיביים (Cosmeceuticals). שילוב והבנה של אופן טיפול זה, הם חוד החנית בהצערת הפנים. חומרי המילוי של משלימים את הניתוח ומאפשרים טיפול בנפחים ובמרקם העור. שילוב מכשירים מתקדמים וטיפולי פנים מאפשרים את מיצוק העור, טיפול במרקם ובקמטוטים".
״את ההזרקות של חומרי מילוי לשיפור נפחים חסרים ושיפור מרקם העור אני מבצע במרפאה בדרך כלל, עם חומצה היאלורונית. המילוי מוצע במגוון סמיכויות לאינדיקציות שונות, ממתן נפחים לצורך פיסול ועד שיפור מרקם העור אשר נקרא בשפה המקצועית Skin Booster. לאחר הניתוח מבוצע טיפול בפנים והצוואר בשילוב של אנרגיית חום על ידי מכשיר ה-Tixel, חימום ממוקד באמצעות אנרגיית אולטרסאונד בעזרת מכשיר ה-Ultraformer ואנרגיית IPL או לייזר בעזרת מכשיר ה-Xeo, מה שמאפשר למקסם את הטיפול ולהעניק חיות לעור ולרקמות הפנים. השימוש במכשור מתקדם משלים את הניתוח בשיטת ה-SILC. צורת עבודה זו מאד מקובלת בעולם, ונעשית כיום גם בארץ ".

שוקלת לעבור ניתוח? אלו הנקודות שצריך לקחת בחשבון

רגע לפני קבלת ההחלטה על ניתוח, ד"ר עינבל משתף בנקודות החשובות ביותר שכדאי לקחת בחשבון. "ראשית, חשוב לדעת שהניתוח מטפל בצניחה עצמה אך לא משנה את מרקם העור, ולכן דרושים עדיין טיפולים משלימים כדי למקסם את התוצאה ולתת זוהר וחיוניות לעור הפנים".
בנוסף, מבהיר ד"ר עינבל כי "אין גיל מסוים לניתוח - סממני ההזדקנות עשויים להופיע בגילאים שונים ולא קשורים בהכרח לגיל הכרונולוגי. האוכלוסייה שמגיעה לרוב לניתוח נעה בין גילאי 45 עד 65 ומעלה".
בכל הנוגע לניתוח ולהחלמה ממנו, חשוב לדעת כי "לרוב נדרש אשפוז לילה לצורך השגחה, שאחריו משתחררים הביתה", אומר דר" עינבל. "ההחלמה בבית נמשכת שבוע עד שבועיים וחשוב להקפיד על עזרה בבית ל-2-3 ימים שאחרי הניתוח".
לבסוף, חשוב לדעת למה לצפות בכל הנוגע לתוצאות ולמשך הזמן שלהן. "באופן כללי, ניתוח מתיחת פנים הוא ניתוח עם שביעות רצון גבוהה מאוד, ונשים רבות מספרות שהוא משנה חיים. ניתוח מוצלח יכול להפחית את מראה הגיל ב-5 עד 15 שנה. בכל הנוגע למשך ההשפעה, ניתוח מחזיק בין 6 ל-10 שנים ולעתים הרבה יותר, בתלות בסוג הניתוח, הטיפול המשלים המוקדם לאחר הניתוח אבל גם בסוג העור, חשיפה לשמש, עישון, אלסטיות של העור וגורמים רבים נוספים. אני תמיד מספר למטופלות שלי שגם אחרי שנים רבות, המראה המזדקן תמיד יבוא מאוחר יותר ויהיה ב-delay, בגלל הניתוח שעברו".