2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עד לפני מספר שנים, עולם התעסוקה, ובמיוחד שוק העבודה הטכנולוגי נשען על עובדים אשר התמחו כל אחד בדיסציפלינה נפרדת. כך, תחומי ידע כמו פיזיקה, כימיה, מדעי המחשב או ביולוגיה היו נפרדים לגמרי בתהליך פיתוח המוצר והתוצרים היו מוגבלים במהותם. גישה מסורתית זו הולכת ועוברת מהפך של ממש עם גיבושה של תפיסה הגורסת כי הליך פיתוח אופטימאלי הוא הליך מולטי דיסציפלינרי. "על רקע ההתפתחות הטכנולוגית המואצת, אפשר לראות בימינו כיצד ההפרדות התחומיות הפכו מטושטשות, ומוצרים טכנולוגיים נפוצים הם תוצר של עבודה בצוותים אשר מורכבים ממספר מומחים שמתקשרים ביניהם באמצעות שיח משותף", אומר ד"ר ש. המדען הראשי בחברת רפאל.
"אם נביט למשל על הסמארטפון שכולנו מחזיקים – מדובר בסופו של דבר על מחשב כף יד, אשר משלב פונקציות של טלפון סלולרי, נגן מוזיקה דיגיטלית, מצלמה מתקדמת, מכשיר איתור לווייני GPS, ועוד ועוד. למעשה, כל סמארטפון מכיל בתוכו מרכיבים מעולמות התוכנה, החומרה, עיבוד האותות, עיבוד תמונה וקול, ועוד תחומים רבים. מדובר בדוגמא פשוטה לעידן המולטיטק שאנחנו מתקדמים אליו בצעדי ענק- שילוב ומיזוג בין מגוון מערכות ממספר רב של תחומי דעת, בתוך 'מוצר' כלשהו או מערכת יחידה. עוד דוגמה לכך היא הרכב האוטונומי, אשר מכיל מרכיבים מעולם הנדסת המכונות, הראייה ממוחשבת, הבינה המלאכותית (AI) ועד מרכיבים שמגיעים מעולמות מדעי ההתנהגות והפסיכולוגיה".
מהו מולטיטק ואיך הוא משפיע על עולם התעסוקה הנוכחי?
"מולטיטק הוא גישה טכנולוגית חדשה, אשר מתארת חיבור בין דיסציפלינות נפרדות לטובת תכנון ופיתוח מערכות ומוצרים בעלי אופי טכנולוגי. גישת המולטיטק עושה תכלול בין תחומי דעת שהיו נפרדים עד כה, לכדי יצירת מערכת טכנולוגית משולבת. בין התחומים המשתלבים יחד במוצר אחד אפשר למנות את תחומי הפיזיקה, הנדסה, כימיה, ביג דאטה, AI, ML (למידת מכונה), ביולוגיה, פסיכולוגיה ועוד."
לדברי ד"ר ש. הגישה משפיעה באופן דרמטי על שוק העבודה, במיוחד בחברות הטכנולוגיות, "משום שאם בעבר אנשי מדעי המחשב, מהנדסים או מדענים היו רגילים לעבוד בנפרד אחד מהשנייה, היום מהנדס או מהנדסת בינה מלאכותית עשויים למצוא את עצמם בפיתוח מוצר הדורש למשל הבנה של רשת נוירונים, או הבנת המהות של מושג התנועה הפיזיקלי, זאת כדי לפתח חיישני תנועה שצריכים לתרגם את האותות שהם מקבלים. בעידן החדש של המולטיטק, מהנדסות ומהנדסים נדרשים לפתח שפה משותפת עם מומחים ומומחיות מתחומים נוספים, על מנת לקדם מוצר רב-תחומי עליו הם עובדים, כך שהמושג מולטיטק הופך בעצם לקטגוריה חדשה ומהותית שצפויה לקבוע את גורל הפיתוח או החברה".
ד"ר אירית אידן, סמנכ"לית בכירה למחקר ופיתוח בחברת רפאל, מחזקת את הדברים ומוסיפה כי "לפני שלושה עשורים, כאשר בנינו טיל מיירט , מומחה אחד בנה את ראש המנוע, מומחה שני את ראש הנפץ ומומחית שלישית את מערכת הביות – והחיבור נעשה בסוף. כיום לעומת זאת רפאל פועלת בשיטה מולטי-דיסציפלינארית תוך פעילות משולבת, בה מפתחים המגיעים מתחומי ידע שונים נפגשים ונדרשים לדבר בשפה משותפת. רפאל פועלת בשיטה זו כבר שנים רבות, כך שבאופן מסוים ראינו את הנולד בתחום. עידן המולטיטק משפיע מטבע הדברים גם על העובדים החדשים אשר צריכים להצטרף עם ראש פתוח ורצון ללמוד ולהרחיב את תחומי הידע שלהם. בעיניי זה מרתק ויפה שכימאי צריך להתמודד עם בעיות פיזיקליות או ביולוגיות – ולהיפך".
2 צפייה בגלריה
ד"ר אירית אידן, סמנכ"לית בכירה למחקר ופיתוח
ד"ר אירית אידן, סמנכ"לית בכירה למחקר ופיתוח
ד"ר אירית אידן, סמנכ"לית בכירה למחקר ופיתוח
(צילום: דוברות רפא"ל)
כיצד השינויים הללו משפיעים על היכולת של רפאל להכשיר את העובדים שלה?
"אנו משקיעים רבות בהכשרת כלל העובדים שלנו. הקמפוס של רפאל מציע קורסי העשרה חיצוניים ופנימיים והחברה מעודדת את עובדיה להירשם לתכניות לימוד לתארים מתקדמים בארץ ובחו”ל, הכשרות והסבות פנימיות. דוגמא טובה לכך הם קורסי הסבה לתחום ה-AI וקורס להכשרת מהנדסי מערכת, המהווים את הביטוי המשמעותי ביותר לתפיסת המולטי-דיסציפלינאריות."
לבסוף, כיצד לתפיסתך גישת ה’מולטיטק’ תשפיע על העתיד הטכנולוגי והפיתוחי של רפאל?
"רפאל היא חברה עם מנעד טכנולוגי עצום, החל מקוואנטים והנעה לחלל, דרך ראייה ממוחשבת ותקשורת מתקדמת וכלה בבינה מלאכותית וסייבר. למעשה לא קיים תחום טכנולוגי שרפאל לא צריכה נגישות אליו ולכן החברה תמיד חושבת על הפיתוחים הטכנולוגים של כאן ועכשיו, אבל גם על האתגרים שיהיו בעוד עשר שנים. לכן, בהסתכלות עתידית אני מאמינה שהחיבוריות בין הדיסציפלינות השונות והיכולת לדבר מגוון שפות בו-זמנית של כל עובד, הם המענה לאתגרי הפיתוח העתידיים”.