החוק לביטול עילת הסבירות נכנס לתוקף, בג"ץ ידון בו בספטמבר

התיקון ל"חוק יסוד: השפיטה", שמבטל את יכולתו של בית המשפט לבקר את החלטות הממשלה והשרים באמצעות עילת הסבירות, פורסם היום ברשומות ונכנס לתוקף. במסמך שפורסם מתוך ספר החוקים, נראה התיקון מעל שמותיהם של הנשיא יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה – אולם הנשיא עצמו טרם נתן את חתימתו, שכלל אינה דרושה לכניסתו לתוקף. זהו החלק הראשון שממשלת נתניהו העבירה מתוך המהפכה המשפטית שהיא מקדמת, והוא אושר חרף מחאת הענק נגדה, החשש מפגיעה בכשירות הצבא בשל מחאת אנשי המילואים וגם אזהרות מפגיעה בכלכלה.
בינתיים, בג"ץ קבע בצהריים כי לא יעכב את כניסתו לתוקף של החוק ולא יינתן צו ביניים בנושא. במקביל, הוחלט שייקבע דיון בעתירות נגד החקיקה לחודש ספטמבר. בהחלטה נקבע עוד כי המשיבים בעתירה - בהם הכנסת, היועצת המשפטית לממשלה, שר המשפטים יריב לוין והממשלה עצמה - יידרשו להשיב לעתירה עד 10 ימים לפני מועד הדיון שייקבע.
הנשיא הרצוג התייחס אחר הצהריים לטלטלה בישראל - והטיל אחריות על ראש הממשלה למצוא פתרון במהרה. "כפי שהדגשתי בעבר, אחריות רבה יותר, גם אם לא בלעדית, למציאת פתרונות שייטיבו עם המדינה וכלל החברה - תהיה תמיד אצל מי שהכוח ומושכות השלטון בידיו", אמר הרצוג. "כך עובדת דמוקרטיה. אני מצפה לראות בקרוב מאוד את מילות ההרגעה הופכות למעשים, ואת מסרי הושטת היד משתקפים בתוכנית עבודה ממשית ומחייבת. על כולנו להבין את האתגר ואת ההשלכות הרות הגורל".
1 צפייה בגלריה
חוק יסוד השפיטה (עילת הסבירות) פורסם ברשומות
חוק יסוד השפיטה (עילת הסבירות) פורסם ברשומות
התיקון לחוק יסוד: השפיטה ברשומות

סיפורי היום

האיחוד האירופי על ביטול עילת הסבירות: "עוקבים בדאגה אחר המצב בישראל".
"לא רוצה קרב פומבי": הדילמה של ביידן מול נתניהו, ומנופי הלחץ האפשריים שלו.
המשבר עם האוצר נפתר: מחירי התחבורה הציבורית לא יעלו.
חילופי אש בשכם: מחבל חוסל, כוחות צה"ל עצרו מבוקש.
הבורסה בת"א ננעלה בעליות אחרי יומיים של ירידות חדות, השקל לא מתאושש.
הרוג בפיצוץ רכב ליד לוד.

מה צפוי מחר

מחר יחול תשעה באב, שבמסורת היהודית הוא היום שבו חרבו שני בתי המקדש. חז"ל קבעו ביום זה צום כדי לבטא את האבל הכבד על האירוע – וכדי לעורר את עם ישראל לתשובה מתוך הבנה שאותן נסיבות שגרמו אז לחורבן, שרירות וקיימות גם היום וגורמות לקלקולים רבים בתוכנו. אין לומדים תורה ביום זה אלא בנושאים הקשורים לחורבן, כמו מגילת איכה או מדרשי החורבן, או בנושאים הקשורים לסבל האנושי כמו ספר איוב. נוהגים להחמיר במנהגי האבלות של תשעת הימים – הימנעות מאכילת בשר ומשתיית יין – עד חצות היום הבא (י' באב).

התחזית

מחר יימשך גל החום ותורגש לחות גבוהה בחוף וטמפרטורות מאוד גבוהות בפנים הארץ ובהרים. גובה הגלים יהיה כ-50 ס"מ וטמפרטורת המים כ-30 מעלות. בשבת הטמפרטורות יירדו בהדרגה וגל החום יסתיים, אך עדיין יהיה קייצי וחם. השינוי יורגש בעיקר בהרים ובאזורים הפנימיים.

מה חיפשו היום בגוגל?

ענבר ברי רוז. הזמרת ענבר ברי רוז הלכה לעולמה היום בהוספיס בתל השומר בשל גידול סרטני, והיא בת 47. לפני מותה, רוז התמודדה עם גידול ממאיר שהתגלה בראשה לפני כשנתיים. ההבנה המפתיעה והמורכבת שהיא צריכה לעבור טיפולים וניתוחים כאשר היא אינה יודעת איך ואם תצא מהם, גרמה לה ללכת בעקבות חלומה ולהקליט אלבום. האלבום יצא בשבוע שעבר וכלל בין היתר שיתוף פעולה עם עמיר לב.

סיפורים מומלצים שאולי פספסתם

בית המשפט בבריטניה קבע: קווין ספייסי זוכה מההאשמות בגין תקיפה מינית.
אושר "חוק האנג'לים", המעניק הטבות מס למשקיעים בסטארטאפים ישראלים.
בלי דרמות: סמסונג חושפת את הדור החמישי של הסמארטפונים המתקפלים.
נמצאו מאובני דגים מוזרים, ששרדו את "המוות הגדול".

נראה אתכם

את ה-Woordle היומי שלנו כבר פתרתם?