העובדים החיוניים של טבע נענים לאתגרי הקורונה ואף לא אחד הוצא לחל"ת, תרופות וציוד בשווי של מיליונים נתרמים לבתי חולים ולעמותות ומיזמים חברתיים ייחודיים הוקמו לטובת האוכלוסייה בישראל. "יש לנו אחריות גדולה כלפי הציבור", מצהיר מנכ"ל טבע ישראל, יוסי אופק.

3 צפייה בגלריה
מנכ"ל טבע ישראל יוסי אופק
מנכ"ל טבע ישראל יוסי אופק
מנכ"ל טבע ישראל יוסי אופק
(צילום: ראובן קפוצינסקי)


אופק, מנכ"ל טבע ישראל (ומנהל קבוצת המדינות אוקראינה ודרום אפריקה), אוהב להיזכר באחת מסדנאות המנהלים שקיימה החברה, בה לקח חלק. באחת המשימות, הוא מספר, היה על קבוצות המנהלים השונות ליצור עבודת נגרות, ובאמצעותה להדגים מהי טבע עבורם. מבלי שקבוצה אחת ראתה את שביצעו הקבוצות האחרות, שש קבוצות שונות בנו בית. המשמעות ברורה: חברת טבע היא בית.
3 צפייה בגלריה
פרויקט בשיתוף יוניסטרים
פרויקט בשיתוף יוניסטרים
פרויקט בשיתוף יוניסטרים
(צילום: שלומי יוסף)
ואכן, טבע היא בית עבור אלפי עובדיה ומנהליה בישראל. מאז תחילת משבר הקורונה בישראל, לא הוציאה טבע אף עובד לחל"ת, לא קיצצה בשכר או בסל הרווחה ואף שילמה שכר מלא גם למי – שמכל סיבה שהיא – נבצר ממנו לעבוד בעת הזו. העובדים מקבלים מהחברה יציבות תעסוקתית ורשת ביטחון, וגם מי שאינו נדרש להגיע פיזית למעבדות או למפעל הייצור, יכול לעבוד מהבית ולקבל תשלום מלא מהחברה.
טבע, חברת התרופות הישראלית–גלובאלית, ואחת מחברות התרופות המובילות בעולם, נוסדה בירושלים לפני כ־120 שנה. מאז היווסדה, טבועה ב־DNA של החברה המחויבות לשיפור בריאות מטופליה והגדלת הנגישות לטיפולים מתקדמים, הן בימי שגרה, וקל וחומר בימים מורכבים, כדוגמת משבר הקורונה. "יש לנו אחריות גדולה כלפי הציבור", מבהיר אופק. "היא באה לידי ביטוי בהנגשת יותר תרופות לשוק, במחויבות לאיכות ולאספקה רציפה של תרופות. האתגר בתקופה זו הוא להשיג חומרי גלם, להמשיך לפתח, לייצר ולספק את התרופות. כדי לעמוד בכך נדרשת עבודה סביב השעון. המחויבות לאנשים היא הבסיס לפעילות שלנו ולמטרות שהצבנו לעצמנו: מתן מענה לכ־200 מיליון מטופלים, כולל לרבים מהמטופלים בישראל, שנעזרים בתרופות שלנו מדי יום, ותמיכה בבריאות וברווחת העובדים והציבור".
בהקשר זה יש לציין את העובדה, שלטבע יש את "ארון התרופות" המגוון והגדול ביותר בכל תעשיית הפארמה הגלובאלית, שמונה 3,500 תרופות שונות. מתוך רשימת "התרופות החיוניות" שהגדיר ארגון הבריאות העולמי (WHO), טבע מייצרת למעלה מ־80% מסוגי התרופות בתחומי טיפול משמעותיים כגון: לב, כאב, אונקולוגיה, אנטיביוטיקה ופסיכיאטריה. למרות כל הקשיים האובייקטיביים, הניהוליים והלוגיסטיים שיצר משבר הקורונה, המשיכה החברה לספק ברציפות את התרופות שלה לבתי המרקחת ובתי החולים לשימושם של המטופלים. בימי שגרה וגם בימי המלחמה נגד וירוס הקורונה, טבע היא שותפה משמעותית של מערכת הבריאות. כשאחד מכל 5 מרשמים בישראל הוא לתרופה גנרית של טבע. הגנריקה של טבע חוסכת, בכל שנה, עשרות מיליוני שקלים למערכת הבריאות, אשר הצטברו במהלך השנים לסכום עתק של כ־1.4 מיליארד שקלים - כסף שמופנה לשיפור שירותי הבריאות עבור הציבור בישראל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)


מחזקים את הקהילה

המחויבות והאחריות של טבע כלפי הציבור באה לידי ביטוי גם בפעילות החברתית שלה. ביולי האחרון פרסם ארגון "מעלה", שמודד אחריות חברתית של חברות, את מדד האחריות התאגידית לשנת 2020. בקרב החברות בתחומי הכימיה והפארמה, זכתה גם השנה טבע בדירוג הגבוה ביותר - "פלטינה פלוס" - כהכרה בפעילותה החברתית, הקהילתית והסביבתית. באפריל השנה, עם כניסתו לתפקיד של מנכ"ל טבע ישראל החדש, הגדילה טבע את תקציב התרומות שלה ותרמה כ־2 מיליון שקלים נוספים לעמותות ולארגונים מרכזיים בישראל, שמסייעים למטופלים במלחמתם נגד הקורונה והשפעותיה הגופניות והנפשיות (מד"א, ג'וינט־אשל, ער"ן, ארגון חברים לרפואה ועוד), וגם תרמה ציוד לבתי החולים ומיליוני טבליות של תרופה ניסיונית לקורונה למשרד הבריאות.
רבות הדוגמאות לפרויקטים של טבע בישראל באמצעותם באה לידי ביטוי אותה מחויבות של החברה לקהילה, בפרט בימי הקורונה. אחד החשובים והייחודיים שבהם הוא "דואגים למטפלים", שמעניק מענה לבני משפחה המטפלים באוכלוסייה המבוגרת והבודדה (Caregivers), שהריחוק החברתי שנגזר מהקורונה פגע במיוחד בה, בגוף ובנפש. טבע מסתמכת על נתונים, שמראים שלמעלה ממיליון אנשים בישראל מטפלים באופן קבוע בבן משפחה קרוב. המטפלים מרגישים בודדים במערכה, אבודים בנבכי הבירוקרטיה ונטולי ידע והכשרה לביצוע התפקיד החשוב שקיבלו על עצמם. מכאן צמח המהלך שטבע מובילה, שמטרתו להגביר את המודעות לנושא, לתמוך בבני המשפחה המטפלים באמצעות מידע יישומי רב הנמצא באתר האינטרנט של טבע ישראל ובקהילת הפייסבוק הייעודית, ובכך להקל על מסעם ולהוביל לשינוי במציאות חייהם לטובתם וכמובן לטובת המטופלים.
פרויקט ייחודי נוסף, הוא מיזם "ביוטק הדור הבא" – עבור ילדי הצוותים הרפואיים שעומדים בחזית המלחמה בקורונה, שנעשה בשיתוף עם עמותת יוניסטרים ועם רשת הבריאות 8400. ביוזמה משתתפים כ־250 בני נוער (מעל גיל 12), בנות ובנים של אנשי צוותי הרפואה, מכלל המגזרים בישראל. במסגרת הפרויקט הם רוכשים ידע, ומקבלים מנטורינג והעשרה ממנהלים וחוקרים של טבע ואנשי מקצוע מובילים אחרים בתחומם, במטרה לחשוף אותם לעולמות הבריאות, הרפואה, הביוטק והיזמות. כך שבעתיד הם יוכלו להקים סטארט־אפים, שלפחות חלקם יכוונו למלחמה בנגיפים דוגמת הקורונה. במסגרת הפרויקט הם נפגשים, ולומדים מהי יזמות. השאיפה היא, שאותם יזמים צעירים יחלקו את חוויותיהם מהפרויקט עם חבריהם לכיתה ויעוררו את הרצון של תלמידים נוספים להתעניין בתחומי המדע והטכנולוגיה, לשקול בעתיד לימודים בתחומים אלו ולהוות את דור העתיד של יזמי הביוטק של ישראל. "אין בפרויקטים האלו אינטרס עסקי, אלא חברתי־קהילתי", מדגיש אופק. "כל אלו נעשים כדי לחזק את בריאותה וחוסנה של החברה הישראלית בכלל, ובפרט בתקופה מורכבת זו".