אשפוז בבית כתחליף לאשפוז בבית חולים הוא גישה ההולכת ורווחת בישראל ובמדינות אחרות, הן לטובת החולה והן להקלת העומס על בתי החולים. מערך אשפוז הבית של צבר רפואה מעניק שירותי אשפוז בית בכל רגע נתון לכ־2,200 מטופלים במגוון מצבים רפואיים בכל רחבי הארץ. "מערך האשפוז בבית של צבר רפואה מאפשר אשפוז בסביבה הביתית הנוחה, ללא צורך בשהות בבניין בית חולים", אומר ד"ר איתמר עופר, נשיא ויו"ר צבר רפואה. "בדומה לאשפוז המסורתי, האשפוז בבית בנוי על־פי מחלקות, הנותנות מענה למחלות ולמצבים רפואיים מגוונים. הטיפולים ניתנים על ידי צוותים מיומנים במימון מלא של קופות החולים וללא תלות בביטוחים משלימים או פרטיים".
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות צבר רפואה)
"מחקרים רבים מאששים את היתרונות שיש לטיפול הרפואי בסביבה הטבעית והמוכרת של המטופל", אומר ד"ר רוני צבר, המייסד והמנהל הרפואי של צבר רפואה. "המטופלים באשפוז בבית חווים רוגע ואיכות חיים טובה משמעותית בהשוואה לאשפוז בבית חולים. נוסף על כך הם מראים תגובות משופרות לטיפולים, במיוחד כשהם מוקפים בבני משפחה. מגמה זו חזקה אף יותר בקרב קשישים".
ד"ר עופר מציין, כי "מטופלים הנמצאים בביתם פגיעים פחות לסיכוני זיהום ומביעים שביעות רצון גבוהה יותר מהטיפול שלהם. כמו כן משפחותיהם מעריכות מאוד את נוכחות הצוות המקצועי, שכן הוא מקל את העומסים הרגשיים והטיפוליים".
"מערך האשפוז בבית של צבר רפואה מאפשר לנו להציע מגוון רחב של מחלקות רפואיות", מדגיש ד"ר עופר, מומחה ברפואת ילדים ומינהל רפואי. "השירותים כוללים מוקדי רפואה דחופה בקהילה, מחלקה פנימית בבית, מחלקה לשיקום אורטופדי ונוירולוגי בבית, מחלקה פסיכיאטרית בבית, מחלקת הוספיס בית ומחלקת אשפוז חולי אי ספיקת לב בבית, עם זמינות 24/7 בפריסה ארצית".
3 צפייה בגלריה
ד"ר רוני צבר, מייסד ומנהל רפואי צבר רפואה
ד"ר רוני צבר, מייסד ומנהל רפואי צבר רפואה
ד"ר רוני צבר, מייסד ומנהל רפואי צבר רפואה
(צילום: באדיבות צבר רפואה)
"את שירותי האשפוז בבית, החל בהוספיס בית וכלה באשפוז פנימית בבית, ניתן לקבל במימון קופות החולים", מוסיף ד"ר צבר, מחבר הספר "בין החלמה לריפוי - מסע בטיפול הפליאטיבי". "בכל מקרה של צורך באשפוז ניתן לפנות לרופא המטפל בקהילה או בבית החולים ולברר על אפשרות אשפוז הבית".

מוקדי רפואה דחופה בקהילה

כחלק מתהליך הצמיחה ומתוך מענה לצורך להנגיש מספר רב ככל האפשר של טיפולים ללא צורך בהגעה לבית חולים, פועלת גם טרם, רשת מוקדי רפואה דחופה בפריסה ארצית, כחלק מפעילות קבוצת צבר רפואה.
"מוקדי טרם מעניקים מענה לתושבי הקהילה במטרה להפחית פניות לחדרי מיון ולהקל על הפונים בקיצור זמני המתנה", אומר נתן אפלבאום, מנכ"ל טרם. "המוקדים שלנו מצוידים במיטב אמצעי הטכנולוגיה הקיימים בענף הרפואה הדחופה בקהילה, כולל בדיקות מעבדה מתקדמות, לרבות בדיקות לב ותפקודי כבד וכליות, חדרי רנטגן, חדרי הלם וחדרי אשפוז יום. החיבור לצבר רפואה הוא חשוב מאוד, מכיוון שכך הצוותים שלנו, שמזהים מטופלים שזקוקים לאשפוז, יוכלו להפנותם, בתיאום עם קופות החולים, לצבר רפואה, ובכך להקל עליהם ולחסוך להם פנייה למיון ולאשפוז בבית חולים".
"מוקדי הרפואה הדחופה של טרם נותנים מענה למגוון רחב של מצבים רפואיים, ומשרתים כמעט מיליון חולים מדי שנה, החל מתינוקות ועד קשישים", מדגיש ד"ר עופר. "הגישה התפעולית של טרם כוללת סטנדרטים טיפוליים אחידים המיושמים בכל 25 המוקדים הרפואיים. מוקדי הרפואה הדחופה מורידים עומס ממחלקות המיון בבתי החולים ומאפשרים להן להתמקד בבעיות קשות, כגון טיפול בנפגעי תאונות ואירועים מסכני חיים".
3 צפייה בגלריה
ד"ר איתמר עופר, נשיא ויו"ר צבר רפואה
ד"ר איתמר עופר, נשיא ויו"ר צבר רפואה
ד"ר איתמר עופר, נשיא ויו"ר צבר רפואה
(צילום: באדיבות צבר רפואה)
"צבר רפואה ידועה זה מכבר בשירות הוספיס בית יוצא דופן, שטיפל בעשרות אלפי חולים לאורך השנים", אומר ד"ר רוני צבר, מומחה ברפואת משפחה וברפואה פליאטיבית. "הקמת צבר רפואה נסבה בתחילה סביב שירות פורץ דרך זה, תוך מתן טיפול רפואי וסיעודי מקיף לחולים בשלבים מתקדמים של מחלות קשות וחשוכות מרפא, לרבות סרטן, דמנציה, ALS ועוד. כיום מחלקת הוספיס בית וטיפול פליאטיבי בצבר רפואה מטפלת בלמעלה מ־1,000 מטופלים בכל זמן נתון, כאשר השירות ממומן במלואו על ידי קופות החולים ואינו כרוך בעלות למטופלים, הבוחרים לשהות בתקופת חייהם האחרונה מוקפים ביקיריהם בבית".
"מחלקה בולטת נוספת בצבר רפואה היא מחלקת שיקום אינטנסיבי בבית", מציין ד"ר צבר. "המחלקה כוללת צוות רפואי וסיעודי, עובדים סוציאליים ומומחי שיקום. אנו מספקים שיקום אורטופדי, נוירולוגי ושיקום קימום ישירות בבתי המטופלים דרך קופות החולים. שירות זה נותן מענה לאנשים שעברו שבץ מוחי, פציעות אורטופדיות או אשפוז ממושך".
מחלקת נוספת בצבר רפואה היא מחלקת אשפוז פנימית בבית, המספקת טיפול רפואי במצבים, כמו דלקות, זיהומים והידרדרות של חולים במחלות כרוניות. "המטרה הייתה לצמצם את האשפוזים בבית החולים ולהפחית את העומס על מחלקות פנימיות בבתי החולים", אומר ד"ר איתמר עופר. "הדבר הפך למשמעותי במיוחד במהלך מגפת הקורונה, שכן מחלקת האשפוז בבית של צבר רפואה מילאה תפקיד חיוני בטיפול בחולי קורונה קשים ואפשרה להם לקבל טיפול בנוחות של ביתם".
"בתחום בריאות הנפש צבר רפואה הקימה מחלקת אשפוז פסיכיאטרי בבית, המשמשת אלטרנטיבה לאשפוז במוסדות לבריאות הנפש", אומר ד"ר צבר. "שירות פורץ דרך זה מאפשר לחולים לקבל בביתם טיפול מפסיכיאטרים, אחיות ואנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, תוך מניעת אשפוזים חוזרים. המחלקה מציידת את המטופלים ובני משפחותיהם בכלים לשמירה על אורח חיים מאוזן לאורך זמן".
"על מערכת הבריאות להטמיע כבר עכשיו דרכים להפוך את בתי החולים לממוקדים בהצלת חיים, טיפול נמרץ וניתוחים", מסכם ד"ר עופר. "יתר האשפוזים, שאינם לשם הצלת חיים או טיפולים דחופים, צריכים לעבור לבית או לקהילה. מצב זה ייטיב עם המטופלים, הצוותים במוסדות האשפוז ומערכת הבריאות כולה".